-
Nytt koncept för matupplevelsen Smaka på Värmland 2022
Planeringen är igång för Smaka på Värmland 2022. Nu höjer Nifa, Visit Värmland och Visit Kristinehamn gemensamt ambitionsnivån i samarbetet. Målet är att utöka evenemanget med fler samlingsplatser för att lyfta hela Värmland som en attraktiv mat- och dryckesdestination.
Har bjudit in fler kommuner att delta
I år har Nifa tillsammans med Visit Värmland och Visit Kristinehamn valt att höja ambitionsnivån ytterligare för matfestivalen och smakrundan genom att bjuda in fler kommuner som, utöver Kristinehamn, deltar med en samlingsplats under Smaka på Värmland 24-25 september.
“Vi har som ambition att ha fyra samlingsplatser i Värmland. Där man samlar fler aktörer och tillsammans skapar ett event för att bygga upp en riktig välbesökt mathelg i September.” Säger Pernilla Samuelsson, projektledare på Nifa. “Det äger rum en massa lokala matevenemang runt om i Värmland under hösten. Om vi skulle koncentrera detta engagemang till en och samma helg tror vi att Värmland skulle kunna bli än mer attraktivt för både boende och som reseanledning för besökare på sikt.”
Fler dörrar öppnas för produktutveckling
En av samlingsplatserna är som tidigare i Kristinehamn, där en matfestival arrangeras parallellt med smakrundan.
“Det har varit ett mycket uppskattat upplägg av både företagen och besökarna. Värmlands mat- och dryckesproducenter kan delta på plats eller bjuda in besökare till sina respektive kommuner, gårdar och lokaler.” Säger Linnéa Palmqvist, turism-och destinationsutvecklare, Visit Kristinehamn.
“Det känns inspirerande att vi nu tar ytterligare steg i vårt samarbete kring Smaka på Värmland. Måltidsturismen är en del i arbetet att positionera och utveckla Värmland som destination och nu öppnas fler dörrar för gynnsam produktutveckling och nya paketeringar.” Säger John Zafaradl, projektledare på Visit Värmland.
Ett av Sveriges populära matevenemang
Smaka på Värmland arrangeras av Nifa, Visit Värmland och Visit Kristinehamn som tillsammans arbetar för att hela Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination.
Matfestivalen som arrangeras för 12:e året i rad har kommit att bli ett av Sveriges populära matevenemang. Smakresan är ett attraktivt sätt för lokala producenter, gårdsbutiker, restauranger och andra verksamheter inom kategorin att visa upp och sälja sina mathanverk och livsmedelsprodukter.
“Aktörer som sysslar med mat och dryck och det dukade bordet kan anmäla sig som utställare och hitta mer information på visitvarmland.com. Vi uppdaterar sidan allteftersom. Aktörer och producenter kommer att dyka upp direkt på en digital karta när de anmält sig. Den tryckta kartan kommer att finnas på Turistbyråer, Infopoints och hos utställare redan i juli för att fler besökare ska kunna planera sin smakrunda i god tid.” Säger Pernilla Samuelsson.
Läs mer om Smaka på Värmland 2022 här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-