-
Nytt projekt ska lyfta värdskap och skapa fler ambassadörer i Linköping
Värdskap Linköping är namnet på Visit Linköping & Co:s och Linköpings Innerstas gemensamma satsning för att lyfta värdskapet i Linköping med sikte på SM-veckan 2022.
En destination som vill skapa bättre värdskap
Bakgrunden till satsningen är att flera undersökningar visar att ett bra bemötande är den viktigaste anledningen att turister väljer att besöka en plats.
Under de senaste åren har Linköping dock visat sig hamna under medelvärdet i hur besökare uppfattar bemötandet i jämförelse med andra svenska större kommuner. Något som projektet syftar till att förbättra.
“Kortsiktigt är målsättningen att leverera ett värdskap i toppklass när Linköping står som värdstad för SM-veckan sommaren 2022. På längre sikt är förstås målet att Linköping ska bli en destination med ett bättre värdskap än jämförbara destinationer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co samt ordförande i Visitas råd för besöksservice.
Sällan har värdskap varit så viktigt som nu
Värdskap handlar dels om klassiskt kundbemötande, dels om hur en verksamhet agerar som en bra ambassadör för destinationen. Exempelvis genom att kunna ge tips och svara på frågor om staden.
Värdskapet kommer att utvecklas genom att genomföra nollmätningar hos medverkande företag under hösten. Utifrån resultatet kommer insatser att riktas mot de funktioner som behöver utvecklas genom exempelvis utbildningar. Metoden som kommer att användas är så kallad mystery shopping.
Till sommaren 2022 kommer resultatet att följas upp i en ny mätning. För att mäta effekten av insatserna och behov av fortsatt satsning.
“Vi i Linköping city har ett behov av att utveckla värdskapet och tänker att insatsen är särskilt viktig nu när restriktionerna efter pandemin släpper. Sällan har ett gott värdskap varit så viktigt som nu och framåt för att vara med och konkurrera med andra destinationer om besökare. Därför hoppas vi att så många aktörer som möjligt i Linköping hänger på.” Säger David Nilsson, VD Linköping Innersta.
Aktörer i Linköpings kommun kan anmäla sig
Starten sker i november och projektet riktar sig till alla helårsöppna verksamheter som möter besökare i Linköpings kommun.
De drygt 160 verksamheter som är medlemmar i Linköpings Innersta är redan anslutna till projektet och för övriga aktörer i Linköpings kommun går det utmärkt att läsa mer och anmäla sig till projektet senast den 5 november via www.visitlinkoping.se/värdskap.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-