-
Nytt projekt ska lyfta värdskap och skapa fler ambassadörer i Linköping
Värdskap Linköping är namnet på Visit Linköping & Co:s och Linköpings Innerstas gemensamma satsning för att lyfta värdskapet i Linköping med sikte på SM-veckan 2022.
En destination som vill skapa bättre värdskap
Bakgrunden till satsningen är att flera undersökningar visar att ett bra bemötande är den viktigaste anledningen att turister väljer att besöka en plats.
Under de senaste åren har Linköping dock visat sig hamna under medelvärdet i hur besökare uppfattar bemötandet i jämförelse med andra svenska större kommuner. Något som projektet syftar till att förbättra.
“Kortsiktigt är målsättningen att leverera ett värdskap i toppklass när Linköping står som värdstad för SM-veckan sommaren 2022. På längre sikt är förstås målet att Linköping ska bli en destination med ett bättre värdskap än jämförbara destinationer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co samt ordförande i Visitas råd för besöksservice.
Sällan har värdskap varit så viktigt som nu
Värdskap handlar dels om klassiskt kundbemötande, dels om hur en verksamhet agerar som en bra ambassadör för destinationen. Exempelvis genom att kunna ge tips och svara på frågor om staden.
Värdskapet kommer att utvecklas genom att genomföra nollmätningar hos medverkande företag under hösten. Utifrån resultatet kommer insatser att riktas mot de funktioner som behöver utvecklas genom exempelvis utbildningar. Metoden som kommer att användas är så kallad mystery shopping.
Till sommaren 2022 kommer resultatet att följas upp i en ny mätning. För att mäta effekten av insatserna och behov av fortsatt satsning.
“Vi i Linköping city har ett behov av att utveckla värdskapet och tänker att insatsen är särskilt viktig nu när restriktionerna efter pandemin släpper. Sällan har ett gott värdskap varit så viktigt som nu och framåt för att vara med och konkurrera med andra destinationer om besökare. Därför hoppas vi att så många aktörer som möjligt i Linköping hänger på.” Säger David Nilsson, VD Linköping Innersta.
Aktörer i Linköpings kommun kan anmäla sig
Starten sker i november och projektet riktar sig till alla helårsöppna verksamheter som möter besökare i Linköpings kommun.
De drygt 160 verksamheter som är medlemmar i Linköpings Innersta är redan anslutna till projektet och för övriga aktörer i Linköpings kommun går det utmärkt att läsa mer och anmäla sig till projektet senast den 5 november via www.visitlinkoping.se/värdskap.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-