-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Den svenska film- och tv-branschen är en miljardindustri. Nu ingår Helsingborg stad och Film i Skåne ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
”Det här är en vinst på många plan, dels för branschen i Helsingborg dels för skånsk film- och tv-produktion. Samarbetet med Film i Skåne stärker vår position som kulturstad och skapar nya förutsättningar för tillväxt inom de kreativa näringarna”. Säger Mats Hallberg, kulturdirektör i Helsingborgs stad.
Tar ytterligare steg för att utveckla sin position som filmstad
Svensk film- och tv-produktion är sedan många år tillbaka en miljardindustri och exportsuccé. Branschen omfattar tusentals personer. I Helsingborg finns sedan tidigare BoostHBG som stöttar filmskapare med bland annat rådgivning och stipendier.
Nu tar staden ytterligare ett steg för att utveckla sin position som filmstad och ingår ett strategiskt samarbete med Film i Skåne med syfte att stärka staden som inspelningsplats.
Samarbetet är en långsiktig satsning från stadens sida
Film i Skåne är ett resurs- och produktionscenter som ägs av regionen. Samarbetet med staden innebär att de årligen bidrar med två miljoner kronor till Film i Skånes samproduktioner. I utbyte så åtar sig Film i Skåne att investera dubbelt så mycket, det vill säga fyra miljoner kronor, i produktioner som genomförs i staden eller av Helsingborgsbaserade produktionsbolag.
Därutöver ska Film i Skåne säkerställa att produktionerna kan ta emot praktikanter. För att på så sätt höja kompetensen hos stadens talanger och filmarbetare.
”Film- och tv-branschen är på uppgång. Samarbetet med Film i Skåne är en långsiktig satsning från stadens sida för att ge företag och invånare i Helsingborg en chans att utvecklas och skapa nya kontakter och affärsmöjligheter”. Säger Helena Wennerström, biträdande näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.
Bidrar till att trygga tillgången till spetskompetens i framtiden
Avtalet omfattar även ett fördjupat samarbete kring utvecklingen av en regional mötesplats i Helsingborg för filmskapare med inriktning talangutveckling och filmiskt berättande, ett samarbete som ska ske i samråd med branschen och akademin.
”Film- och tv-branschen är en motor för den regionala utvecklingen och jag är glad över att vi nu ingår ett fördjupat samarbete med Helsingborgs stad. Det kommer att stärka Helsingborg och Skåne som produktionscentrum. Samtidigt som vi bidrar til attl trygga tillgången till regional spetskompetens i framtiden”. Säger Ralf Ivarsson, VD för Film i Skåne.
Avtalet mellan Helsingborgs stad och Film i Skåne börjar gälla den 1 januari 2025.
Här kan ni läsa mer om Helsingborg på Turismnytt.
- Text: Helsingborgs stad
- Foto: Helsingborgs stad
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-