-
Ökad efterfrågan på konferenser i naturen
Förr var det vanligt att företag hyrde in sig på en konferensanläggning för att träffas i en lokal och diskutera verksamheten. Idag är vanligare att man kräver mer än en lokal.
En trend som Svenska Turistföreningen, STF, ser är att allt fler vill ha sin konferens på fjället, vid kusten eller i skogen. Man vill skapa ett kreativt mötesrum där alla känner det naturliga. Kommer detta att ställa nya krav på konferensbranschen? Ja, definitivt.
STF satsar på konferensgrupper
Svenska Turistföreningen har tidigare satsat på att locka företag och grupper till att ha sina konferenser i naturlig miljö men nu vidareutvecklar man erbjudandet.Några exempel på erbjudanden är: ett snöbollsboende i Jokkmokk, en bastu vid havet i Kivik på Österlen och Sveriges mest primitiva vandrarhem Kolarbyn som saknar både elektricitet och rinnande vatten.
”- Våra gäster upplever att de kommer närmare varandra här, runt lägerelden med en kopp kaffe i handen. För ett tag sedan hade vi ett sågverk på besök som redan verkade vara ett tajt gäng, men sa att de aldrig pratat med varandra tidigare så som de gjorde här”, säger Andreas Ahlsén som driver vandrarhemmet STF Kolarbyn.
Därför skall man hålla konferenser i naturlig miljö
På en ”vanlig” konferensanläggning vet gästerna vad de har att vänta sig – på en konferens i naturen vet man inte det.Både svenska och amerikanska studier har visat att tillgång till natur gör anställda mer kreativa, nöjda med sina jobb och mindre stressade.
Detta skapar också möjligheter för att locka nya målgrupper till naturen. Många personer som annars inte skulle ha spenderat tid i naturen kan få nya upplevelser och återkomma med familjen eller vännerna.
Källa: STF
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: STF
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-