-
Ökat intresse för campingplatser med fokus på miljö och hållbarhet
Allt fler campingplatser fokuserar på miljön. En del väljer även att bli certifierade enligt vissa miljökrav. Så vem är den stora vinnaren om semesterveckorna görs grönare?
“Givetvis vår natur. Men eftersom allt fler besökare vill vara klimatsmarta ökar intresset för campingar om de satsar hållbart eller är certifierade.” Säger Bertil Persson, rådgivare på SCR Svensk Camping.
Spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan
Värmepumpar, solenergi, laddstolpar och närodlade råvaror på restaurangerna. Det är några punkter som många campinggäster har som krav eller önskemål när det är dags att boka in semesterveckorna. Och det spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan.
“Hållbarhet i form av sortering, uppvärmning, samhälls- och personalansvar är områden där vi ser en generell intresseökning hos campinggästerna.” Fortsätter Bertil. “Om campingplatser kan marknadsföra sig som klimatsmarta och hållbara innebär på sikt en affärsmässig vinning.”
Energi och uppvärmning är två särskilt uppmärksammade områden
I dag har många campingplatser runt om i landet redan ett stort miljöfokus. Flera är dessutom certifierade enligt exempelvis Green Key, Svensk Miljöbas, Svanen, Swedish Welcome eller Tripadvisor Green leaders, silver.
Men även om inte alla är certifierade har SCR Svensk Camping sett ett ökat miljöintresse hos många campingar bara under de senaste åren.
“Två områden som är särskilt uppmärksammade är energi och uppvärmning, där vi har sett en stor förändring efter att elpriset rusade i höjden. Numera är det oftast värmepumpar eller solenergi i stället för olja eller el som värmer vatten och anläggningar.” Berättar Bertil Persson. “Och i takt med att allt fler nu kör elbil ser vi även en ökning på antal laddstolpar. Både för de boende och besökare.”
Bra om det lyfts fram att campingen är miljömedveten eller certifierad
Att en campingplats ska ha möjligheter att källsortera avfall ser många gäster som en självklarhet. Man vill kunna sortera hushållsavfallet på samma sätt som man gör hemma även under semestern.
Men många vill även ha garantier att aktiviteter, affärer och restauranger arbetar på samma sätt.
“Det kan handla om allt från material i minigolfbanan till om råvarorna på matstället är ekologiska och närodlade. För en campingplats är det bra om det lyfts fram att den är miljömedveten eller certifierad. Sådan information sprider sig som ringar på vatten.” Säger Bertil.
Nischade vildmarkscampingar populära bland internationella gäster
Sett ur miljö- och hållbarhetssynpunkt ökar även populariteten med nischade vildmarkscampingar. Med fokus på exempelvis vandringsleder eller kanotuppleveler. Framför allt lockar detta gäster från Tyskland och Nederländerna, men intresset från svenskar ökar stadigt.
“Under pandemin valde många just sådana här naturnära semestrar och det har hållit i sig sedan dess. Trots att många av platserna inte ens har el. Vi ser också att folk från Europa gärna åker till Sverige för att undvika extrem sommarvärme. Då söker man sig gärna till platser som vill vara med och bidra till att klimatet förbättras.” Avslutar Bertil Persson.
Läs mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt här.
- Text: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
- Foto: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-