-
Örebro först i Sverige med konceptet Slowcation
Nu lanserar Örebro som första destination i Sverige ett helt nytt uttryck: Slowcation. Här blir en härligt avkopplande minisemester i en vacker stad en oas i en stressig vardag där besökarna i lugn och ro kan landa inför julens helger.
Bakom kampanjen står marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet. Budskapet kommuniceras genom annonser på Facebook och ett samarbete med Att resa-podden.
En nära get away-stad
Syftet med kampanjen är att profilera Örebro som en nära get away-stad och skapa fler reseanledningar i en tid på året som tidigare inte varit en semesterperiod.
Kampanjen utgår från begreppet slowcation, ett nytt ord som destinationen Örebro är först i Sverige med att använda. Det är en reaktion mot den senaste tidens trend med kortresor där syftet är att hinna med maximalt med upplevelser på minimal tid.
På en slowcation fokuserar man på ”varandet” istället för ”görandet”. Detta passar förstås extra bra inför jul, då december vanligtvis är en stressad månad för många.
Tre olika typer av hotellgäster
Kampanjen drar igång under vecka 47 och fokuserar på hotellupplevelsen genom att lyfta tre olika typer av hotellgäster. Tanken är att målgruppen ska känna igen sig och bli inspirerade att boka en hotellvistelse i Örebro.Typ 1: Hotellhängaren
Hotellhängaren trivs i sorl och umgås gärna med andra i hotellets lounge. De siktar in sig på en mysig hörna och har möjligtvis med sig en bok att läsa. De återvänder ofta till samma hotell och därmed lär känna personalen extra.Typ 2: Maratonmysaren
Maratonmysaren boar in sig på hotellrummet och fokuserar starkt på egentid. Trots att dessa personer vanligtvis visar socialt beteende, så upplevs de som skygga under slowcation och söker oftast inte fysiskt kontakt med någon.Typ 3: Ladylufsaren
Ladylufsare har bara ögon för sina älskade och en slowcation för dessa betyder kvalitetstid deluxe med guldkant på det mesta. Ladylufsare förekommer alltid i par och socialiserar sällan med andra förutom sin partner då de verkar leva i en helt egen bubbla.Läs mer om Slowcation konceptet i Örebro här.
- Text: Örebrokompaniet & Isa Mörk
- Foto: Örebrokompaniet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Marcus ger 10 bra tips om hur ni kan göra med små insatser eller hjälp av honom!
-
Ny busstjänst gör det enklare att upptäcka Unionsleden med cykel
Nu blir det enklare att uppleva hela Unionsleden med cykel meddelar Visit Värmland. En ny busstjänst gör det möjligt att ta med sig cykeln.
-
Spritmuseum – ett interaktivt museum om svensk dryckeskultur
Välkommen till Spritmuseum på Djurgården - ett spännande museum med svensk dryckeskultur och historia närmast hjärtat.
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar slutsatsen av Arlandautredningen och de åtgärder som behövs. Nu krävs det politisk handlingskraft.
-
SkiStar satsar – fjällen som resmål även på sommaren
SkiStar fortsätter sin satsning på sommarturism i fjällen. Inför sommaren 2025 presenteras flera nya aktiviteter i Sälen och Åre.
-
Halmstad är vinnaren av Årets Stadskärna 2025
Halmstad har vunnit Årets Stadskärna 2025. Vinnaren utsågs den 27 maj under Svenska Stadskärnors årskonferens i Södertälje.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige. Det är en ...
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva Stockholm kommuns beslut om att införa en miljözon klass 3. De...
-
”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” öppnar på Sjöhistoriska
S/S Hansas undergång år 1944 har omgärdats av mysterier och gåtor som har präglat Sverige. Utställningen ”S...
-
-
Gästbloggare
-