-
Örebro först i Sverige med konceptet Slowcation
Nu lanserar Örebro som första destination i Sverige ett helt nytt uttryck: Slowcation. Här blir en härligt avkopplande minisemester i en vacker stad en oas i en stressig vardag där besökarna i lugn och ro kan landa inför julens helger.
Bakom kampanjen står marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet. Budskapet kommuniceras genom annonser på Facebook och ett samarbete med Att resa-podden.
En nära get away-stad
Syftet med kampanjen är att profilera Örebro som en nära get away-stad och skapa fler reseanledningar i en tid på året som tidigare inte varit en semesterperiod.
Kampanjen utgår från begreppet slowcation, ett nytt ord som destinationen Örebro är först i Sverige med att använda. Det är en reaktion mot den senaste tidens trend med kortresor där syftet är att hinna med maximalt med upplevelser på minimal tid.
På en slowcation fokuserar man på ”varandet” istället för ”görandet”. Detta passar förstås extra bra inför jul, då december vanligtvis är en stressad månad för många.
Tre olika typer av hotellgäster
Kampanjen drar igång under vecka 47 och fokuserar på hotellupplevelsen genom att lyfta tre olika typer av hotellgäster. Tanken är att målgruppen ska känna igen sig och bli inspirerade att boka en hotellvistelse i Örebro.Typ 1: Hotellhängaren
Hotellhängaren trivs i sorl och umgås gärna med andra i hotellets lounge. De siktar in sig på en mysig hörna och har möjligtvis med sig en bok att läsa. De återvänder ofta till samma hotell och därmed lär känna personalen extra.Typ 2: Maratonmysaren
Maratonmysaren boar in sig på hotellrummet och fokuserar starkt på egentid. Trots att dessa personer vanligtvis visar socialt beteende, så upplevs de som skygga under slowcation och söker oftast inte fysiskt kontakt med någon.Typ 3: Ladylufsaren
Ladylufsare har bara ögon för sina älskade och en slowcation för dessa betyder kvalitetstid deluxe med guldkant på det mesta. Ladylufsare förekommer alltid i par och socialiserar sällan med andra förutom sin partner då de verkar leva i en helt egen bubbla.Läs mer om Slowcation konceptet i Örebro här.
- Text: Örebrokompaniet & Isa Mörk
- Foto: Örebrokompaniet
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-