-
Örebro först i Sverige med konceptet Slowcation
Nu lanserar Örebro som första destination i Sverige ett helt nytt uttryck: Slowcation. Här blir en härligt avkopplande minisemester i en vacker stad en oas i en stressig vardag där besökarna i lugn och ro kan landa inför julens helger.
Bakom kampanjen står marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet. Budskapet kommuniceras genom annonser på Facebook och ett samarbete med Att resa-podden.
En nära get away-stad
Syftet med kampanjen är att profilera Örebro som en nära get away-stad och skapa fler reseanledningar i en tid på året som tidigare inte varit en semesterperiod.
Kampanjen utgår från begreppet slowcation, ett nytt ord som destinationen Örebro är först i Sverige med att använda. Det är en reaktion mot den senaste tidens trend med kortresor där syftet är att hinna med maximalt med upplevelser på minimal tid.
På en slowcation fokuserar man på ”varandet” istället för ”görandet”. Detta passar förstås extra bra inför jul, då december vanligtvis är en stressad månad för många.
Tre olika typer av hotellgäster
Kampanjen drar igång under vecka 47 och fokuserar på hotellupplevelsen genom att lyfta tre olika typer av hotellgäster. Tanken är att målgruppen ska känna igen sig och bli inspirerade att boka en hotellvistelse i Örebro.Typ 1: Hotellhängaren
Hotellhängaren trivs i sorl och umgås gärna med andra i hotellets lounge. De siktar in sig på en mysig hörna och har möjligtvis med sig en bok att läsa. De återvänder ofta till samma hotell och därmed lär känna personalen extra.Typ 2: Maratonmysaren
Maratonmysaren boar in sig på hotellrummet och fokuserar starkt på egentid. Trots att dessa personer vanligtvis visar socialt beteende, så upplevs de som skygga under slowcation och söker oftast inte fysiskt kontakt med någon.Typ 3: Ladylufsaren
Ladylufsare har bara ögon för sina älskade och en slowcation för dessa betyder kvalitetstid deluxe med guldkant på det mesta. Ladylufsare förekommer alltid i par och socialiserar sällan med andra förutom sin partner då de verkar leva i en helt egen bubbla.Läs mer om Slowcation konceptet i Örebro här.
- Text: Örebrokompaniet & Isa Mörk
- Foto: Örebrokompaniet
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-