-
Oro för Sveriges mat- och dryckeskultur
Det finns en oro för den svenska mat- och dryckeskulturen – det framkom vid Sveriges mat-akademiers stormöte på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA, i Stockholm.
Möte hölls den 23 november 2016 och det var första gången som representanter från ett 20-tal matrelaterade akademier träffades. En gemensam ambition är att värna ett levande och smakrikt kulturarv.
Syftet var att gemensamt skapa ett uttalande som de skall presentera för regeringen.
Det gemensamma uttalandet:
Vi önskar att regeringen snarast presenterar en livsmedelsstrategi som fastlägger:
- att mat och dryckeskulturen har en självklar plats bland annan kultur i vårt land
- att den regionala matkulturen är av central betydelse för utveckling av livskraftig landsbygd
- att maten och drycken har en avgörande roll för en hållbar samhällsutveckling
- att Sverige tar sitt ansvar för den globala livsmedelsförsörjningen genom att öka sin självförsörjning av livsmedel
Följande akademier står bakom detta uttalande:
- Baljväxtakademien
- Blekinge Matakademi
- Gastronomiska akademien
- Grynkorvens Vänner
- Hagdahlsakademien
- Korvakademien
- Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien
- Kålrotsakademien
- Källakademin
- Lilla Sällskapet
- Måltidsakademien
- Skolmatsakademin
- Skåneländska Gastronomiska Akademien
- Spritakademien
- SurströmmingsAkademien
- Svenska Drycksakademien
- Svenska Viltmatakademin
- Tunnbrödsakademin
På bilden ovan: Akademimöte den 23 november 2016.
Källa: Gastronomiska samtal
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Patrik Arneke
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-