-
Orsaken till evenemangens missade affärer
Det har aldrig varit enklare att köpa en biljett till ett evenemang, boka en resa, ett hotellrum eller middag än nu. Nästan alla aktörer säljer digitalt och i Sverige bokas biljetter, boende och resor i samband med evenemang för flera miljarder. Men där tar det stopp. Både sport- och kulturevenemangen missar faktorerna som ökar försäljningen. affärer
Analys och revenue management är viktiga verktyg inom exempelvis flyg- och hotellbranschen. Men sport- och kulturevenemang missar analysen för ökad försäljning. Evenemanget ser inte hotellets, restaurangerna eller andra aktörers data, evenemangen ser inte heller effekten för destinationen och turistbolaget ser inte resultatet av ett idrottsevenemang.– Vi märker dagligen hur evenemang på destinationerna missar affärer eftersom de hittills inte har kunnat kombinera varandras data, säger Lars-Börje “Bulan” Eriksson, VD på Geztio. Evenemangsbolag får inte heller ta del av intäkterna de skapar utanför sin egen budget. Det vi gör är att se till att evenemangen tar ett steg in i turismen. Där finns provisioner att tjäna pengar på genom samarbete. Även tvärt om där destinationer kan vinna mer genom att förstå effekterna av evenemangen, säger Bulan.
Gästen skapar affären
Geztios teknik löser inte bara gästens behov – den löser också samarbetet mellan idrottsevenemang och besöksnäringen. Avtal och digitala lösningar i olika branscher är svårt. Därför har Geztio skapat en affärsmodell som kopplar ihop branscherna, både kommersiellt och digitalt – OCH samtidigt gör analys på stora mängder data.
– Det är här det händer grejer, berättar Lars-Börje “Bulan” Eriksson. Vi får fram analyserade siffror som överraskar både evenemanget, destinationsbolagen och oss själva. Siffror som att “detta är lönsamt” eller ”inte är det” och måste göras bättre nästa gång för att få lönsamhet samt underlag som visar på besökarens beteende och lönsamhet på destinationen.
När affär kopplats till data genereras alltid lönsamhet. Det har hänt i alla branscher de senaste 20 åren. Med gränsöverskridande data från flera källor tar Geztio fram analyser som är unika. Exempel på det är evenemangen alpina VM i Åre och skidskytte VM 2019 samt Skitour 2020 där bolaget var officiell appleverantör
– Vi ger turistbranschen möjligheten att dela data och paketera. Därmed ökar lönsamhet och samarbetsvilja inom destinationer, säger Lars-Börje “Bulan”Eriksson.
- Text: Geztio
- Foto: Foto: Göran Strand
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-