-
Parks & Resorts går som tåget
År 2015 var ett bra år för upplevelsekoncernen Parks & Resorts.
Under året har man uppnått den högsta besökssiffran sedan bolaget bildades för 15 år sedan. Antal personer som besökt någon av anläggningarna 2015 är 2,9 miljoner – en ökning med 13% från föregående år.
En rekordökning av antal årskort kan också noteras.
VD Christer Fogelmarck ser tillbaka på ett fantastiskt år och tackar alla gäster och medarbetare via ett pressmeddelande.
Undersökningar har också visat att gästerna aldrig varit så nöjda som nu.
Inför 2016 års säsong satsar koncernen 200 miljoner kronor, varav den största satsningen görs på Kolmården.
Kolmården
Orsaken till Kolmårdens rekord i antal besökare är invigningen av Bamses värld.Skara Sommarland
Sommarlandet uppvisade en lägre besökssiffra 2015, -22% mot föregående år. Orsaken är troligtvis det kalla och regniga vädret. Gästnöjdheten fortsatte vara hög.Furuvik
Besökssiffran steg med 10% jämfört med 2014. Anledningen till ökningen är fler konsertevenemang.
Antalet sålda säsongskort har ökat med 20 procent från fjolåret.Aquaria
En ökning med 8 procent jämfört med i fjol. Aquaria har öppet på årsbasis och hade under våren, efter det mest omfattande förnyelsearbetet sedan verksamheten öppnade, nypremiär för sin tropiska havsutställning.Källa: Parks & Resorts
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Parks & Resorts
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-