söndag 23 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
    • Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
    • Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
    • Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Fågel Fenix
    2020-03-22 13:19

    Planen: Att bli en Fågel Fenix – En framåtsyftande krönika

    Följdverkningarna av pandemin slår hårt mot Sveriges besöksnäring. Hur hårt och hur tidigt beror på typ av verksamhet, exponering mot olika typer av målgrupper etc. Ur ett omvärldsperspektiv har sannolikheten för att en pandemi skulle inträffa varit 100 %, pandemier inträffar oftare i en växande befolkning med hög interaktion, den finns med som osäker variabel i de flesta av de framtidsprojekt vi har tagit fram för och med våra kunder. Frågan var bara när, och hur stor den skulle bli.

    Som föreläsare och workshopledare är även vi på Kairos Future en del av mötesindustrin och drabbade av avbokningar och framflyttade projekt. Men vi vill blicka framåt mot tiden efter den här krisen! För svensk besöksnäring finns det också möjligheter i krisens spår. Och även om det kan vara lockande att kasta in handduken, för många även en plikt när balansräkningen visar orimligheten i att fortsätta utan chans till intäkter inom rimlig tid, så vill jag gärna dela några tankar med er som orkar tänka framåt.

    Dags att ta en tankepaus

    Min gamla professor från forskningsinstitutet för turism i Kiel brukade hejda oss när det var som mest intensivt. –Stopp! Nu tar vi en paus och tänker efter så vi gör rätt saker! Hans röst har ekat genom mitt bakhuvud många gånger den senaste veckan som nog varit den mest intensiva jag har upplevt i mitt liv. Att leda i kaos handlar inte bara om att kunna hålla många bollar i luften eller att kunna välja mellan pest eller kolera. Att leda i kaos handlar också om att kunna se bortom det kaotiska nuet och skaffa sig beredskap för vad som kan hända härnäst. På så sätt kan man få ett eget lugn och har också möjlighet att kunna ingjuta mod och hopp i organisationen. Samtidigt som man höjer sin egen och organisationens framtidsberedskap och har möjlighet att mejsla ut strategier för att hantera nästa fas och agera under rådande omständigheter. Kairos Future jobbar ju sedan över 25 år tillbaka på heltid med att hjälpa företag hantera framtida osäkerheter. Det som är annorlunda nu är att vi har att hantera genuina osäkerheter av strategisk betydelse för individer, organisationer och länder där tidshorisonten inte som vanligtvis är tio, tjugo år bort utan dagar, veckor och månader. Vi är mitt inne i vad vi brukar kalla för en ”what if” en osannolik situation med stora konsekvenser, och vi behöver alla förstå vad som kan hända och vad det kan innebära för vår organisation, vårt företag och oss själva.

    Scenarioplanering när även den nära framtiden är osäker

    Den stora frågan nu är hur snabb smittspridningen blir, och hur länge epidemin varar, i Sverige och på alla marknader världen över vi är sammanflätade med. Ingen vet med säkerhet. Det finns flera alternativa scenarier framåt, där restriktionerna lyfts i maj, upprätthålls ända in till hösten, vi får flera smittvågor etc. Det gör det väldigt svårt att planera, men vi kan undersöka möjliga framtider och därmed skapa beredskap för olika utvecklingar. Vi kan utforska tänkbara scenarier och konsekvenserna av dessa, och i tider av stor osäkerhet och snabba förändringar är sådant utforskande långt viktigare än annars.

    Just nu jobbar mitt team mest med huvudhypotesen att vi har några riktigt tuffa veckor framför oss för sjukvården – mitt hjärta slår för dem som blir riktigt sjuka och för de vardagshjältar som försöker lindra och bota. Likaså har vi några riktigt tuffa veckor framför oss för alla de företagare som drabbas av en ekonomi nära stillestånd. Men att mycket pekar på att så många har hunnit vara smittade till sommaren att restriktionerna kan mildras och semesterresandet blir av, i modifierad form. Med det antagandet är det som företagare inom besöksnäringen hög tid att lägga fokus på att förbereda sig på en sommarsäsong där det internationella resandet lär hållas på sparlåga och den svenska befolkningen är i stort behov av återhämtning – vissa i form av vila, andra i form av aktiviteter.

    Att bli en Fågel Fenix

    Att hjälpas åt att få igång ekonomin så snart som möjligt är för mig extra viktigt av flera skäl. Förutom direkta offer för pandemin förkortas även livet för den som drabbas av arbetslöshet och för den som ser sitt livsverk raseras på några veckor. En hög arbetslöshet leder till polarisering i samhället, fler i utanförskap, ökad främlingsfientlighet och missunnsamhet. Trots att turismindustrin är särskilt drabbad tänker jag också att näringen besitter många goda förutsättningar att resa sig likt Fågel Fenix ur askan. För att jag personligen känner så många av er, underbara företagare och främjare som brinner för möten mellan människor och som vet så mycket om vad människor behöver för att må bra. Igen. Och för att besöksnäringen är en av världens snabbast växande näringar av ett skäl, den bygger på fundamentala behov av vila, upptäckarlust, att vara tillsammans. Jag tänker att för flera av er skulle sommaren även kunna innebära den bästa säsongen någonsin. Om ni orkar hålla ut fram till dess. Och om vi lyckas anpassa erbjudanden och produkter till rådande stämning och plånböcker.

    För att hitta möjliga vägar ut ur rådande situation behöver vi jobba tillsammans. Låt mig veta hur du tänker!

    Varma hälsningar

    Johanna Danielsson

    vVD, Kairos Future

    [email protected]

    • Text: Johanna Danielsson, Kairos Future
    • Foto: Mystic Art Design from Pixabay
    Tweet
  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Gynnsamt bokningsläge på Skistars destinationer i jul och nyår
    2025-11-20 09:04

    Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

    Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer

  • Bygg digital närvaro Visit Sweden
    2025-11-19 21:42

    Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet

  • Julmarknad på Sjöhistoriska
    2025-11-17 06:19

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ

  • När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag.
    2025-11-17 00:52

    Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

    När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 augusti

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-17 00:52

      Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

      När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...

    • 2025-11-14 00:22

      +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

      Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...

    • 2025-11-17 06:19

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-14 01:59

      Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

      Regeringen lämnade den 11 november in propositionen Ett förbättrat resegarantisystem. Syftet med förslaget är att...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet