söndag 15 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Fågel Fenix
    2020-03-22 13:19

    Planen: Att bli en Fågel Fenix – En framåtsyftande krönika

    Följdverkningarna av pandemin slår hårt mot Sveriges besöksnäring. Hur hårt och hur tidigt beror på typ av verksamhet, exponering mot olika typer av målgrupper etc. Ur ett omvärldsperspektiv har sannolikheten för att en pandemi skulle inträffa varit 100 %, pandemier inträffar oftare i en växande befolkning med hög interaktion, den finns med som osäker variabel i de flesta av de framtidsprojekt vi har tagit fram för och med våra kunder. Frågan var bara när, och hur stor den skulle bli.

    Som föreläsare och workshopledare är även vi på Kairos Future en del av mötesindustrin och drabbade av avbokningar och framflyttade projekt. Men vi vill blicka framåt mot tiden efter den här krisen! För svensk besöksnäring finns det också möjligheter i krisens spår. Och även om det kan vara lockande att kasta in handduken, för många även en plikt när balansräkningen visar orimligheten i att fortsätta utan chans till intäkter inom rimlig tid, så vill jag gärna dela några tankar med er som orkar tänka framåt.

    Dags att ta en tankepaus

    Min gamla professor från forskningsinstitutet för turism i Kiel brukade hejda oss när det var som mest intensivt. –Stopp! Nu tar vi en paus och tänker efter så vi gör rätt saker! Hans röst har ekat genom mitt bakhuvud många gånger den senaste veckan som nog varit den mest intensiva jag har upplevt i mitt liv. Att leda i kaos handlar inte bara om att kunna hålla många bollar i luften eller att kunna välja mellan pest eller kolera. Att leda i kaos handlar också om att kunna se bortom det kaotiska nuet och skaffa sig beredskap för vad som kan hända härnäst. På så sätt kan man få ett eget lugn och har också möjlighet att kunna ingjuta mod och hopp i organisationen. Samtidigt som man höjer sin egen och organisationens framtidsberedskap och har möjlighet att mejsla ut strategier för att hantera nästa fas och agera under rådande omständigheter. Kairos Future jobbar ju sedan över 25 år tillbaka på heltid med att hjälpa företag hantera framtida osäkerheter. Det som är annorlunda nu är att vi har att hantera genuina osäkerheter av strategisk betydelse för individer, organisationer och länder där tidshorisonten inte som vanligtvis är tio, tjugo år bort utan dagar, veckor och månader. Vi är mitt inne i vad vi brukar kalla för en ”what if” en osannolik situation med stora konsekvenser, och vi behöver alla förstå vad som kan hända och vad det kan innebära för vår organisation, vårt företag och oss själva.

    Scenarioplanering när även den nära framtiden är osäker

    Den stora frågan nu är hur snabb smittspridningen blir, och hur länge epidemin varar, i Sverige och på alla marknader världen över vi är sammanflätade med. Ingen vet med säkerhet. Det finns flera alternativa scenarier framåt, där restriktionerna lyfts i maj, upprätthålls ända in till hösten, vi får flera smittvågor etc. Det gör det väldigt svårt att planera, men vi kan undersöka möjliga framtider och därmed skapa beredskap för olika utvecklingar. Vi kan utforska tänkbara scenarier och konsekvenserna av dessa, och i tider av stor osäkerhet och snabba förändringar är sådant utforskande långt viktigare än annars.

    Just nu jobbar mitt team mest med huvudhypotesen att vi har några riktigt tuffa veckor framför oss för sjukvården – mitt hjärta slår för dem som blir riktigt sjuka och för de vardagshjältar som försöker lindra och bota. Likaså har vi några riktigt tuffa veckor framför oss för alla de företagare som drabbas av en ekonomi nära stillestånd. Men att mycket pekar på att så många har hunnit vara smittade till sommaren att restriktionerna kan mildras och semesterresandet blir av, i modifierad form. Med det antagandet är det som företagare inom besöksnäringen hög tid att lägga fokus på att förbereda sig på en sommarsäsong där det internationella resandet lär hållas på sparlåga och den svenska befolkningen är i stort behov av återhämtning – vissa i form av vila, andra i form av aktiviteter.

    Att bli en Fågel Fenix

    Att hjälpas åt att få igång ekonomin så snart som möjligt är för mig extra viktigt av flera skäl. Förutom direkta offer för pandemin förkortas även livet för den som drabbas av arbetslöshet och för den som ser sitt livsverk raseras på några veckor. En hög arbetslöshet leder till polarisering i samhället, fler i utanförskap, ökad främlingsfientlighet och missunnsamhet. Trots att turismindustrin är särskilt drabbad tänker jag också att näringen besitter många goda förutsättningar att resa sig likt Fågel Fenix ur askan. För att jag personligen känner så många av er, underbara företagare och främjare som brinner för möten mellan människor och som vet så mycket om vad människor behöver för att må bra. Igen. Och för att besöksnäringen är en av världens snabbast växande näringar av ett skäl, den bygger på fundamentala behov av vila, upptäckarlust, att vara tillsammans. Jag tänker att för flera av er skulle sommaren även kunna innebära den bästa säsongen någonsin. Om ni orkar hålla ut fram till dess. Och om vi lyckas anpassa erbjudanden och produkter till rådande stämning och plånböcker.

    För att hitta möjliga vägar ut ur rådande situation behöver vi jobba tillsammans. Låt mig veta hur du tänker!

    Varma hälsningar

    Johanna Danielsson

    vVD, Kairos Future

    [email protected]

    • Text: Johanna Danielsson, Kairos Future
    • Foto: Mystic Art Design from Pixabay
    Tweet
  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-08 23:11

      Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

      I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet