-
Planen: Att bli en Fågel Fenix – En framåtsyftande krönika
Följdverkningarna av pandemin slår hårt mot Sveriges besöksnäring. Hur hårt och hur tidigt beror på typ av verksamhet, exponering mot olika typer av målgrupper etc. Ur ett omvärldsperspektiv har sannolikheten för att en pandemi skulle inträffa varit 100 %, pandemier inträffar oftare i en växande befolkning med hög interaktion, den finns med som osäker variabel i de flesta av de framtidsprojekt vi har tagit fram för och med våra kunder. Frågan var bara när, och hur stor den skulle bli.
Som föreläsare och workshopledare är även vi på Kairos Future en del av mötesindustrin och drabbade av avbokningar och framflyttade projekt. Men vi vill blicka framåt mot tiden efter den här krisen! För svensk besöksnäring finns det också möjligheter i krisens spår. Och även om det kan vara lockande att kasta in handduken, för många även en plikt när balansräkningen visar orimligheten i att fortsätta utan chans till intäkter inom rimlig tid, så vill jag gärna dela några tankar med er som orkar tänka framåt.
Dags att ta en tankepaus
Min gamla professor från forskningsinstitutet för turism i Kiel brukade hejda oss när det var som mest intensivt. –Stopp! Nu tar vi en paus och tänker efter så vi gör rätt saker! Hans röst har ekat genom mitt bakhuvud många gånger den senaste veckan som nog varit den mest intensiva jag har upplevt i mitt liv. Att leda i kaos handlar inte bara om att kunna hålla många bollar i luften eller att kunna välja mellan pest eller kolera. Att leda i kaos handlar också om att kunna se bortom det kaotiska nuet och skaffa sig beredskap för vad som kan hända härnäst. På så sätt kan man få ett eget lugn och har också möjlighet att kunna ingjuta mod och hopp i organisationen. Samtidigt som man höjer sin egen och organisationens framtidsberedskap och har möjlighet att mejsla ut strategier för att hantera nästa fas och agera under rådande omständigheter. Kairos Future jobbar ju sedan över 25 år tillbaka på heltid med att hjälpa företag hantera framtida osäkerheter. Det som är annorlunda nu är att vi har att hantera genuina osäkerheter av strategisk betydelse för individer, organisationer och länder där tidshorisonten inte som vanligtvis är tio, tjugo år bort utan dagar, veckor och månader. Vi är mitt inne i vad vi brukar kalla för en ”what if” en osannolik situation med stora konsekvenser, och vi behöver alla förstå vad som kan hända och vad det kan innebära för vår organisation, vårt företag och oss själva.
Scenarioplanering när även den nära framtiden är osäker
Den stora frågan nu är hur snabb smittspridningen blir, och hur länge epidemin varar, i Sverige och på alla marknader världen över vi är sammanflätade med. Ingen vet med säkerhet. Det finns flera alternativa scenarier framåt, där restriktionerna lyfts i maj, upprätthålls ända in till hösten, vi får flera smittvågor etc. Det gör det väldigt svårt att planera, men vi kan undersöka möjliga framtider och därmed skapa beredskap för olika utvecklingar. Vi kan utforska tänkbara scenarier och konsekvenserna av dessa, och i tider av stor osäkerhet och snabba förändringar är sådant utforskande långt viktigare än annars.
Just nu jobbar mitt team mest med huvudhypotesen att vi har några riktigt tuffa veckor framför oss för sjukvården – mitt hjärta slår för dem som blir riktigt sjuka och för de vardagshjältar som försöker lindra och bota. Likaså har vi några riktigt tuffa veckor framför oss för alla de företagare som drabbas av en ekonomi nära stillestånd. Men att mycket pekar på att så många har hunnit vara smittade till sommaren att restriktionerna kan mildras och semesterresandet blir av, i modifierad form. Med det antagandet är det som företagare inom besöksnäringen hög tid att lägga fokus på att förbereda sig på en sommarsäsong där det internationella resandet lär hållas på sparlåga och den svenska befolkningen är i stort behov av återhämtning – vissa i form av vila, andra i form av aktiviteter.
Att bli en Fågel Fenix
Att hjälpas åt att få igång ekonomin så snart som möjligt är för mig extra viktigt av flera skäl. Förutom direkta offer för pandemin förkortas även livet för den som drabbas av arbetslöshet och för den som ser sitt livsverk raseras på några veckor. En hög arbetslöshet leder till polarisering i samhället, fler i utanförskap, ökad främlingsfientlighet och missunnsamhet. Trots att turismindustrin är särskilt drabbad tänker jag också att näringen besitter många goda förutsättningar att resa sig likt Fågel Fenix ur askan. För att jag personligen känner så många av er, underbara företagare och främjare som brinner för möten mellan människor och som vet så mycket om vad människor behöver för att må bra. Igen. Och för att besöksnäringen är en av världens snabbast växande näringar av ett skäl, den bygger på fundamentala behov av vila, upptäckarlust, att vara tillsammans. Jag tänker att för flera av er skulle sommaren även kunna innebära den bästa säsongen någonsin. Om ni orkar hålla ut fram till dess. Och om vi lyckas anpassa erbjudanden och produkter till rådande stämning och plånböcker.
För att hitta möjliga vägar ut ur rådande situation behöver vi jobba tillsammans. Låt mig veta hur du tänker!
Varma hälsningar
Johanna Danielsson
vVD, Kairos Future
- Text: Johanna Danielsson, Kairos Future
- Foto: Mystic Art Design from Pixabay
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
-
Gästbloggare
-