-
Planerna kring byggnationen av ett kallbadhus i Östersund går vidare
Byggnationen av ett kallbadhus i Östersund är inne i ett spännande skede. Bygglovsansökningar är inskickade och nu väntar man på godkännande för att få sätta igång med att söka finansiärer och intressenter.
”Det känns jätteroligt. Vi har länge känt ett behov av att skapa en mötesplats i stan. Kallbadhuset kommer att bli det man brukar kalla den tredje platsen, en neutral plats för samtal, där det är avslappnat, högt i tak och där människor kan komma och bara umgås.” Säger Maria Svensson-Wiklander, som sitter med i styrelsen för föreningen Storsjöns kallbadhus.
Skulle gynna Östersunds besöksnäring – en ny besöksanledning
Den tredje platsen har fått ett uppsving sedan pandemin och beskrivs som en plats där människor kan umgås på ett informellt sätt som varken är hemmet (den första platsen) eller arbetsplatsen (den andra platsen). Distansarbete har gjort att den första platsen och den andra platsen har smält ihop, vilket gör att behovet av andra typer av mötesplatser blir ännu större. Enligt den amerikanske sociologen Ray Oldenburg kommer den tredje platsen att bli oerhört viktig för det sociala livet i framtiden.
”Ett kallbadhus i Östersund är också en fantastisk besöksanledning som kommer gynna många företagare i staden. Hotellen kan skapa samarbeten med kallbadhuset och det går att ordna både festivaler och event i anslutning till badhuset. Byggnaden kommer också att bli visuellt vacker och har potential att bli lika ikonisk som M/S Thomée eller Rådhuset. Det skulle verkligen gynna Östersund och bli en viktig ny besöksanledning.” Säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund.
En medborgarrörelse har skapat initiativet
Initiativet till att bygga ett kallbadhus kommer från flera olika håll. Bland annat lämnades det in ett medborgarförslag för några år sedan och under samma period började ett gäng vinterbadare att diskutera möjligheterna att bygga en plats där människor kunde samlas, vilket senare kom att bli den ideella föreningen Storsjöns Kallbadhus.
Destinationsbolaget bjöd också in till en workshop för att skapa nya evenemang och besöksanledningar till Östersund.
”Vi är många som har träffats och badat i några år och har länge känt att vi ville bygga ett kallbadhus i Östersund. År 2020 startades facebookgruppen Vinterbad i Östersund och idag är vi 830 medlemmar. Vi har en stående tid och träffas varje torsdag i Surfbukten och ibland kan det vara uppåt 30 personer som är med.” Säger Maria Svensson-Wiklander. ”Vi vill skapa ett brett nyttjande av badhuset och vi vet från att ha tittat på andra kallbadhus att det passar alla målgrupper. Vi ser också en ökad utbyggnad av kallbadhus på andra orter i Sverige och att det ofta är gräsrotsinitiativ som ligger bakom. I Östersund är det en medborgar- och engagemangsdriven rörelse som skapat det här initiativet. Det är intressant att se hur mycket man kan åstadkomma om man går ihop och jobbar tillsammans.”
Om de boende trivs, kommer besökare också göra det
Bygglovet till byggnationen är inlämnat och justeras nu utifrån stadsarkitektkontorets synpunkter. Nästa fas är att söka finansiering för projektet. En annan viktig del i projektet är att studera själva arbetssättet. Det vill säga hur pass lång tid det tar att genomföra ett initiativ som kommer från medborgarna, vilka resurser som krävs och vad man kan förbättra i själva arbetskedjan. Det finns också ett stort värde i det ideella arbete som läggs ner på genomförandet.
”Kan man som stad och kommun ta tillvara på den kraft som människor lägger ner helt gratis, då får man mycket tillbaka. Vi är övertygade om att det behövs en sådan här plats. Kan vi skapa en tredje plats där människor vill vara, kommer det att smitta av sig på besöksnäringen. Alla vill vara på sådana ställen där människor trivs och vi måste börja bygga hemma först. Om dom som bor här trivs, tror vi att det per automatik kommer att gynna våra besökare.” Avslutar Maria.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-