-
Planerna kring byggnationen av ett kallbadhus i Östersund går vidare
Byggnationen av ett kallbadhus i Östersund är inne i ett spännande skede. Bygglovsansökningar är inskickade och nu väntar man på godkännande för att få sätta igång med att söka finansiärer och intressenter.
”Det känns jätteroligt. Vi har länge känt ett behov av att skapa en mötesplats i stan. Kallbadhuset kommer att bli det man brukar kalla den tredje platsen, en neutral plats för samtal, där det är avslappnat, högt i tak och där människor kan komma och bara umgås.” Säger Maria Svensson-Wiklander, som sitter med i styrelsen för föreningen Storsjöns kallbadhus.
Skulle gynna Östersunds besöksnäring – en ny besöksanledning
Den tredje platsen har fått ett uppsving sedan pandemin och beskrivs som en plats där människor kan umgås på ett informellt sätt som varken är hemmet (den första platsen) eller arbetsplatsen (den andra platsen). Distansarbete har gjort att den första platsen och den andra platsen har smält ihop, vilket gör att behovet av andra typer av mötesplatser blir ännu större. Enligt den amerikanske sociologen Ray Oldenburg kommer den tredje platsen att bli oerhört viktig för det sociala livet i framtiden.
”Ett kallbadhus i Östersund är också en fantastisk besöksanledning som kommer gynna många företagare i staden. Hotellen kan skapa samarbeten med kallbadhuset och det går att ordna både festivaler och event i anslutning till badhuset. Byggnaden kommer också att bli visuellt vacker och har potential att bli lika ikonisk som M/S Thomée eller Rådhuset. Det skulle verkligen gynna Östersund och bli en viktig ny besöksanledning.” Säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund.
En medborgarrörelse har skapat initiativet
Initiativet till att bygga ett kallbadhus kommer från flera olika håll. Bland annat lämnades det in ett medborgarförslag för några år sedan och under samma period började ett gäng vinterbadare att diskutera möjligheterna att bygga en plats där människor kunde samlas, vilket senare kom att bli den ideella föreningen Storsjöns Kallbadhus.
Destinationsbolaget bjöd också in till en workshop för att skapa nya evenemang och besöksanledningar till Östersund.
”Vi är många som har träffats och badat i några år och har länge känt att vi ville bygga ett kallbadhus i Östersund. År 2020 startades facebookgruppen Vinterbad i Östersund och idag är vi 830 medlemmar. Vi har en stående tid och träffas varje torsdag i Surfbukten och ibland kan det vara uppåt 30 personer som är med.” Säger Maria Svensson-Wiklander. ”Vi vill skapa ett brett nyttjande av badhuset och vi vet från att ha tittat på andra kallbadhus att det passar alla målgrupper. Vi ser också en ökad utbyggnad av kallbadhus på andra orter i Sverige och att det ofta är gräsrotsinitiativ som ligger bakom. I Östersund är det en medborgar- och engagemangsdriven rörelse som skapat det här initiativet. Det är intressant att se hur mycket man kan åstadkomma om man går ihop och jobbar tillsammans.”
Om de boende trivs, kommer besökare också göra det
Bygglovet till byggnationen är inlämnat och justeras nu utifrån stadsarkitektkontorets synpunkter. Nästa fas är att söka finansiering för projektet. En annan viktig del i projektet är att studera själva arbetssättet. Det vill säga hur pass lång tid det tar att genomföra ett initiativ som kommer från medborgarna, vilka resurser som krävs och vad man kan förbättra i själva arbetskedjan. Det finns också ett stort värde i det ideella arbete som läggs ner på genomförandet.
”Kan man som stad och kommun ta tillvara på den kraft som människor lägger ner helt gratis, då får man mycket tillbaka. Vi är övertygade om att det behövs en sådan här plats. Kan vi skapa en tredje plats där människor vill vara, kommer det att smitta av sig på besöksnäringen. Alla vill vara på sådana ställen där människor trivs och vi måste börja bygga hemma först. Om dom som bor här trivs, tror vi att det per automatik kommer att gynna våra besökare.” Avslutar Maria.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-