-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen. Värmlands gästnätter ökade under juni med 77 % jämfört med 2021. Det är den fjärde procentuellt största ökningen i Sverige (Stockholm 136,1%, Västra Götaland 84% och Uppsala 81,4%).
På god väg mot återhämtning i besöksnäringen
De flesta som besöker Värmland idag är från Sverige och angränsande Europeiska länder. Grannlandet Norge är den största målgruppen utlandsbesökare till Värmland.
“Vi är på god väg mot återhämtning i besöksnäringen. Midsommar var riktigt varm och fin, då kom resandet igång och vi ser med stor tillförsikt fram mot de kommande sommarmånadernas resultat och att kunna summera även juli och augusti. Vädret har stor påverkan för sommargästerna men vi tror även att nya bokningsmönster och världsläget gjort att man avvaktat med att boka och besöka Värmland.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Campinggäster valde Värmland framför Västkusten
Campingar stod för 50 % av alla övernattningar i Värmland under juni. Men det som publicerats nu är preliminära siffror och alla säsongsplatser på camping är ännu inte inräknade.
“Vi har haft fullt på hela campingen, både i stugor och på tomtplatser. Efter ett tapp på norska säsongscampare har vi dessutom fått en förflyttning där fler norska besökare från Vestlandet och de nordligare delarna av Norge hittat Värmland. De gästerna jag pratat med uppger att de valt Värmland framför Västkusten för att det är närmare, att de inte vill samsas med allt för många andra landsmän och att klimatet är bättre i Värmland än längre norr över.” Säger Magnus Christoffersson, VD på Frykenbadens Camping och ordförande i Camping Värmland.
Trycket på hotellens beläggning har varit högt
Hotellövernattningarna står för 33 % av de värmländska övernattningarna under juni. Svenska gäster på hotell har ökat med 50 % jämfört med föregående år.
“Omgående efter midsommar har det varit knökfullt på hotellen i Karlstad och fram till nu. Juli har varit extremt och även om snittpriset ökat har gästerna har varit beredda på att betala för sin upplevelse och sin övernattning. Trenden att bokningarna har kommit med kort varsel har hållit i sig och trycket på beläggning har varit högt. Så många har fått erfara att det kan bli fullt och att man behöver boka i tid för att få plats.” Säger Hanna Åkerstedt, hotelldirektör på River C.
Sommarhandeln har fått ett uppsving under säsongen
I statistiken har gränskommunerna Torsby, Eda, Arvika och Årjäng under april, maj och juni procentuellt ökat mer än övriga kommuner jämfört med 2021. I dessa kommuner är gränshandeln en del av besöksnäringen.
“Vi är väldigt nöjda med sommarhandeln som har fått ett uppsving och juli kan jämföras med 2019. Att påskhandeln äntligen kunde komma igång var viktigt. Vi är glatt överraskade att gränshandeln kunnat återhämta så bra sig redan i år, det har gått långt över förväntan.” Säger Claes Sjöholm, Centrumchef på Charlottenbergs Shoppingcenter.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-