-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en integrationsmotor och är ofta den bransch där många unga inleder sin yrkesbana. På hotellet Haymarket by Scandic vid Hötorget i Stockholm har man som ambition att bidra till ökad inkludering och mångfald genom sitt eget PRAO-program, “Haymarket PRAO”.
Programmet riktar sig till unga i Järvaområdet, ett så kallat utsatt område. Sedan början av 2024 har hotellets PRAO-platser tilldelats elever från Järva. Syftet med “Haymarket PRAO” är att ge eleverna värdefull arbetslivserfarenhet, en första merit till sitt CV och kontakter som kan leda till framtida anställningar. Programmet syftar också till att stärka elevernas självförtroende och väcka deras intresse för hotellbranschen.
Efter genomförd PRAO ska eleverna veta hur man söker jobb, känna sig trygga i en arbetstillvaro, och känna sig berättigade att ta plats i näringslivet.
Struktur och genomförande
Upplägget för “Haymarket PRAO” speglar en vanlig anställningsprocess. Skolan kontaktar hotelldirektören med förslag på elever, som sedan får ansöka själva. Efter en intervju med hotelldirektören skrivs ett kontrakt mellan hotellet, eleven, vårdnadshavare och skolan. Kontraktet innehåller information om arbetstider, arbetsuppgifter, måltider, klädsel och ordningsregler. Det specificerar även konsekvenserna av att inte följa reglerna.
Eleverna får en introduktion, likt en ”onboarding” vid en anställning och genomgår sedan en handledd praktik genom flera av hotellets avdelningar. Här får de prova på olika arbetsuppgifter och ges möjlighet att utföra uppdrag som de har förutsättningar att lyckas med, vilket bygger självförtroende och stolthet.
Den sista dagen hålls ett avslutningssamtal, likt ”exitsamtal” vid en anställning. Eleverna får ett skriftligt PRAO-betyg, några fina ord från hotelldirektören och en liten present, som vid en ”avtackning” när någon slutar på jobbet.
Några av eleverna kan, om de sköter skola och fritid, söka sommarjobb på hotellet.
”I somras hade vi en ambitiös f.d. PRAO-elev som kollega, vilket kändes mycket bra, och redan nu vet vi att vår senaste praktikant filar på sin ansökan inför sommaren.” Säger Jessica Norgren, hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Kontinuerligt stöd och uppföljning
Det som skiljer “Haymarket PRAO” från en vanlig praktik är den täta kontakten med skolan och, i vissa fall, elevens vårdnadshavare före, under och efter praktiken. Detta skapar en stabil ram som möjliggör delaktighet och trygghet för alla inblandade.
En del elever besöker hotellet innan sin praktik för att bekanta sig med miljön. För många är det första gången de besöker Hötorget, och för dem och deras föräldrar kan det kännas utmanande att ta sig till och från city på egen hand.
”På hotellet är vi mycket stolta över våra praktikanter, som i nästan alla fall har klarat sin praktik ”med beröm godkänt”. De kommer till praktiken med fjärilar i magen, och de lämnar sin praktik med nya kunskaper, kontakter i näringslivet och stärkt självförtroende.” Säger Jessica. ”Vi uppmanar fler företag att följa vårt exempel. Det är ett åtagande som kräver en del tid och engagemang, men det är väl värt insatsen.”
Här kan ni läsa mer om Scandic på Turismnytt.
- Text: Scandic Hotels
- Foto: Renée Tallén
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det världspremiär för stjärnkoreografen Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together, baserad på ...
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...
-
-
Gästbloggare
-