-
Pressvisning av Milajki Style FactOH!ry – ett glittrande selfiemuseum
Turismnytts Isa var på plats den 16 december när upplevelsemuseet Milajki Style FactOH!ry hade pressvisning. Det fantasieggande undret finns i det digitala kulturcentret Space i Stockholm och öppnar officiellt på måndag.
“Ett besök hos milajki Style FactOH!ry upplevelseportal innebär en rejäl dos glädje och vardagseskapism från en grå, trist, och händelselös vardag med möjligheten att få resa iväg på en färgsprakande upplevelse utöver det vanliga. Målet är att sprida inspirerande regnbågsglitter till en värld som verkligen behöver det nu.” Säger Angelina Mi Lajki. “För vem behöver inte mer regnbågar och enhörningar i sitt liv?”
Bakgrund till museet
Bakom Milajki Style FactOH!ry står designentreprenörerna Angelina Mi Lajki, som man har sett på världens främsta modearenor, då som smyckes-och klädesdesigner, och hennes designmake Pierre Edström.
Idén kom till när de reste runt i världen och upptäckte att selfiemuseer var mycket populära i USA. Det är en nyare trend som ursprungligen har sina rötter i olika former av kultur och samtidskonst. Såsom exempelvis Yayoi Kusamas spegelrum, Japanska cosplaycaféer och Urban Light assemblage skulpturen av Chris Burden.
Upplevelser i olika former har med tiden blivit omåttligt populärt bland besökare och invånare. Angelina och Pierre bestämde sig för att rida på den växande trenden och skapa det första upplevelsemuseet i Sverige med fokus på att ta selfies i färgsprakande bås.
Häftiga hattar och hängande glassar
Milajki Style FactOH!ry beskrivs som en labyrint av sagolika miljöer och det stämmer absolut. Museet bjuder på en vardagsflykt som besökare sent kommer glömma. Utforska 15 olika interaktiva miljöer, så kallade selfie scenariOH!s. Glassar, aliens, bananer, apotek och flamingos är exempel på teman som finns.
Pop-up utställningen låter besökare låna kläder om de vill för alla båsen. Tyll-kjolar, häftigt dekorerade hattar, glittriga kimonos och peruker bland annat. Alla kläder är handgjorda med kärlek och båsen är målade från grunden. Det märks verkligen att Pierre och Angelina har gjort sitt yttersta för att skapa en glittrande omgivning.
Man kan självklart ta med en egen selfiepinne och ringljus, men det är definitivt värt att nämna att man kan hyra dessa redskap i samband med sitt besök. Man kan också få hjälp av personalen på plats med allt från fotografering till påtagning av kläder.
Skapa nya idéer genom att släppa loss fantasin
Jag tror att alla kan släppa loss lite extra på Milajki Style FactOH!ry. Det är otroligt inspirerande att vandra genom miljöerna. Plus att det inger självkänsla att klä ut sig och ta färgstarka bilder. Det skulle absolut liva upp en konferens eller ett möte och skapa nya idéer.
“Gästerna är verkligen i alla åldrar och identiteter som älskar att få vara lite extra. Vi har allt ifrån instagrammande influencers, dansande tik-tokare, tonårsgänget, tinder dates, barnkalas, 70-års kalas, cosplay kreatörer, företagsevent, bröllops-sällskap, styrelsemöten, familje-utflykter, möhippor, babyshowers, girls-night-out, och nu även en hel del förfrågningar från musik-artister. Behovet av att få komma ut och uppleva något kul och minnesvärt tillsammans är nu större än någonsin. Alla som varit på ett besök i våra upplevelseportaler är super-nöjda och många har skrivit recensioner om att det har varit den bästa dagen i deras liv. Det är så givande att få äran att leverera detta!” Säger Pierre Edström.
Milajki samarbetar med Pop House Hotel
Museet är givetvis Covidanpassat. Biljettsystemet är begränsat med max 15 personer per 1-timmes tidsslott. Man kan boka sin biljett från den 20 december t.o.m 31 mars på Milajkis hemsida här.
I samband med eventet i Stockholm erbjuds även möjligheten till en övernattningsupplevelse i samarbete med Pop House Hotel beläget på Djurgården. På hotellet har ett av rummen designats om till en rosa magisk milajki oas. Pop-up rummet kommer säljas som en speciallösning och i priset ingår även biljetter till Milajki Style FactOH!ry. Pop-up hotellrummet har plats för upp till fyra personer och bokas dygnsvis med inkluderad frukostbuffé via hotellets hemsida här.
“Vi är så spända över att få erbjuda den här extraordinära upplevelsen med milajki på Pop House Hotel. Projektet är en kreativ dröm och rummet kommer att vara ett stimuli för alla sinnen.” Säger Ingmari Pagenkemper, Head of Pop House på Djurgården.
När du är färdig med din upplevelse, se till att beställa en enhörnings-mjukglass i cafét!- Text: Isa Mörk
- Foto: Milajki/StorytellingOH! (bara headern, de andra är av Isa Mörk)
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-