-
Prisregn över Gröna Lunds Night Rider – Snart avgörs framtiden för parkeringen
Gröna Lunds och Heinekens nya koncept Night Rider prisas i Sponsrings & Eventsveriges årliga prisutdelning ”Gyllene Hjulet”.
Efter sex års utredning har Mark- och miljööverdomstolen meddelat att ärendet angående den intilliggande parkeringen vid tivolit är färdigutrett. Nu återstår endast för domstolen att ge besked.
Night Rider var eventgalans stora vinnareDen 27 april höll Sponsrings & Eventsverige den årliga prisutdelningen ”Gyllene Hjulet”. En branschtävling för alla verksamma inom event, sponsring och expo.
När kvällen var slut så stod det klart att det var Gröna Lunds och Heinekens nya koncept Night Rider som var galans stora vinnare med totalt tre guld och ett silver.
“Det här är en fantastisk bekräftelse på en enastående laginsats och det är ett tydligt kvitto på vad vi tillsammans kan åstadkomma när vi väljer att tänka nytt och se möjligheter i ett läge där förutsättningarna var allt annat än enkla. Det känns jättekul att vi har fått visa våra kollegor i branschen att Gröna Lund ligger i framkant vad gäller att skapa upplevelser utöver det vanliga. Nu ser vi fram emot att ta både Night Rider och våra andra upplevelsekoncept till nya höjder.” Säger Johan Lotsander, Chef för Tematiserade Säsonger på Gröna Lund.
Läs mer om nattklubbskonceptet Night Rider i en tidigare artikel här.
Så här lydde juryns motivering till vinsten:
“När Sverige längtade efter att ha kul igen kraftsamlade Gröna Lund och Heineken. Tillsammans gjordes det omöjliga möjligt. Trots restriktioner skapades ett unikt event som fick en ny målgrupp att festa loss på ett nytt sätt och åka allt de orkade efter stängning. Night Rider blev klubbkonceptet maxat med ljud, ljus och underhållning av aldrig tidigare skådat slag. Biljetterna sålde slut, relationen med målgruppen stärktes och alla inblandade fylldes med energi vilket banat väg för en uppföljare.”
Gröna Lund och Heineken kammade tillsammans hem följande priser för Night Rider:
Guld – Årets kultur/underhållningssponsring
Guld – Årets B2C
Guld – Årets Sponsring
Silver – Årets Event
Snart avgörs framtiden för Gröna Lunds parkering
Processen avseende Gröna Lunds utbyggnad på den intilliggande parkeringen inleddes på våren 2016. Nu har Mark- och miljööverdomstolen meddelat att man anser ärendet färdigutrett och det återstår endast för domstolen att fatta beslut.
Om domstolen säger ja kan parkeringen omvandlas till ett nytt tivolikvarter som kan stå helt klart om 4-5 år. Om domstolen säger nej måste en ny flerårig planprocess inledas innan någon nybyggnation kan tillåtas på området. Det skulle i praktiken innebära att parkeringen blir kvar under överskådlig framtid.
“Vi har länge jobbat för att omvandla den tråkiga parkeringsplatsen till något som kan sprida glädje för både stockholmare och tillresta. Många har bidragit till att den aktuella planen nu tar hänsyn till den känsliga kulturmiljön, den biologiska mångfalden och tillgängligheten på Djurgården. Aldrig förr har vi varit så nära. Nu gäller det.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts som äger Gröna Lund.
Syftet är att omvandla platsen till ett fint parkområde
Området är idag en parkeringsplats helt utan grönska om totalt 8 000 kvadratmeter, som till största del ägs av Gröna Lund. 940 kvadratmeter kommer arrenderas av Djurgårdsförvaltningen, precis på samma sätt som all mark som befintliga Gröna Lund befinner sig på.
Syftet med utbyggnaden är att omvandla parkeringsplatsen till ett parkområde med en grön front mot vattnet, bakom vilken enstaka attraktioner kan sticka upp. Runtomkring byggs klassiska djurgårdskvarter, ett större båttorg och en allmän strandpromenad som ska öka tillgängligheten i området, försköna omgivningarna och skapa ett kulturellt mervärde även för andra besöksmål på Djurgården.
Utbyggnaden ska tillåtas om det kan ske a) utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och b) utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden skadas. Kommunen och länsstyrelsen, som har varit ledande i planprocessen, anser båda att utbyggnaden ska tillåtas.
Läs mer om Gröna Lunds utbyggnadsplaner här.
Ta del av Gröna Lunds slutliga yttrande till Mark- och miljööverdomstolen här.
- Text: Gröna Lund & Isa Mörk
- Foto: Gröna Lund
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-