-
Prisregn över Gröna Lunds Night Rider – Snart avgörs framtiden för parkeringen
Gröna Lunds och Heinekens nya koncept Night Rider prisas i Sponsrings & Eventsveriges årliga prisutdelning ”Gyllene Hjulet”.
Efter sex års utredning har Mark- och miljööverdomstolen meddelat att ärendet angående den intilliggande parkeringen vid tivolit är färdigutrett. Nu återstår endast för domstolen att ge besked.
Night Rider var eventgalans stora vinnareDen 27 april höll Sponsrings & Eventsverige den årliga prisutdelningen ”Gyllene Hjulet”. En branschtävling för alla verksamma inom event, sponsring och expo.
När kvällen var slut så stod det klart att det var Gröna Lunds och Heinekens nya koncept Night Rider som var galans stora vinnare med totalt tre guld och ett silver.
“Det här är en fantastisk bekräftelse på en enastående laginsats och det är ett tydligt kvitto på vad vi tillsammans kan åstadkomma när vi väljer att tänka nytt och se möjligheter i ett läge där förutsättningarna var allt annat än enkla. Det känns jättekul att vi har fått visa våra kollegor i branschen att Gröna Lund ligger i framkant vad gäller att skapa upplevelser utöver det vanliga. Nu ser vi fram emot att ta både Night Rider och våra andra upplevelsekoncept till nya höjder.” Säger Johan Lotsander, Chef för Tematiserade Säsonger på Gröna Lund.
Läs mer om nattklubbskonceptet Night Rider i en tidigare artikel här.
Så här lydde juryns motivering till vinsten:
“När Sverige längtade efter att ha kul igen kraftsamlade Gröna Lund och Heineken. Tillsammans gjordes det omöjliga möjligt. Trots restriktioner skapades ett unikt event som fick en ny målgrupp att festa loss på ett nytt sätt och åka allt de orkade efter stängning. Night Rider blev klubbkonceptet maxat med ljud, ljus och underhållning av aldrig tidigare skådat slag. Biljetterna sålde slut, relationen med målgruppen stärktes och alla inblandade fylldes med energi vilket banat väg för en uppföljare.”
Gröna Lund och Heineken kammade tillsammans hem följande priser för Night Rider:
Guld – Årets kultur/underhållningssponsring
Guld – Årets B2C
Guld – Årets Sponsring
Silver – Årets EventSnart avgörs framtiden för Gröna Lunds parkering
Processen avseende Gröna Lunds utbyggnad på den intilliggande parkeringen inleddes på våren 2016. Nu har Mark- och miljööverdomstolen meddelat att man anser ärendet färdigutrett och det återstår endast för domstolen att fatta beslut.
Om domstolen säger ja kan parkeringen omvandlas till ett nytt tivolikvarter som kan stå helt klart om 4-5 år. Om domstolen säger nej måste en ny flerårig planprocess inledas innan någon nybyggnation kan tillåtas på området. Det skulle i praktiken innebära att parkeringen blir kvar under överskådlig framtid.
“Vi har länge jobbat för att omvandla den tråkiga parkeringsplatsen till något som kan sprida glädje för både stockholmare och tillresta. Många har bidragit till att den aktuella planen nu tar hänsyn till den känsliga kulturmiljön, den biologiska mångfalden och tillgängligheten på Djurgården. Aldrig förr har vi varit så nära. Nu gäller det.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts som äger Gröna Lund.
Syftet är att omvandla platsen till ett fint parkområde
Området är idag en parkeringsplats helt utan grönska om totalt 8 000 kvadratmeter, som till största del ägs av Gröna Lund. 940 kvadratmeter kommer arrenderas av Djurgårdsförvaltningen, precis på samma sätt som all mark som befintliga Gröna Lund befinner sig på.
Syftet med utbyggnaden är att omvandla parkeringsplatsen till ett parkområde med en grön front mot vattnet, bakom vilken enstaka attraktioner kan sticka upp. Runtomkring byggs klassiska djurgårdskvarter, ett större båttorg och en allmän strandpromenad som ska öka tillgängligheten i området, försköna omgivningarna och skapa ett kulturellt mervärde även för andra besöksmål på Djurgården.
Utbyggnaden ska tillåtas om det kan ske a) utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och b) utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden skadas. Kommunen och länsstyrelsen, som har varit ledande i planprocessen, anser båda att utbyggnaden ska tillåtas.
Läs mer om Gröna Lunds utbyggnadsplaner här.
Ta del av Gröna Lunds slutliga yttrande till Mark- och miljööverdomstolen här.
- Text: Gröna Lund & Isa Mörk
- Foto: Gröna Lund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-