-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Hur prissätter man upplevelser och aktiviteter?
Prissättning av guidade turer och aktiviteter kan vara klurigt. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och det är inte alltid lätt att avgöra vad man ska ta betalt.
Här är fem saker att tänka på när du bestämmer priset för dina turer eller aktiviteter.
1. Vad har du för driftskostnader?
Du har två typer av driftskostnader:
-
Fasta kostnader
Det här är kostnader som du har oavsett hur många gäster du har. Det kan vara din hyra, fordon, administrativa kostnader eller utrustning. -
Rörliga kostnader
Hit räknas kostnader som beror på hur många turer du kör och gäster som kommer. Det kan handla om löner för guider, drivmedel eller måltider under turen.
De fasta kostnaderna behöver också betalas av kunderna. Ett sätt att göra det på är att fördela de fasta kostnaderna på det antal gäster man har, antingen för en viss tur eller under ett helt år. Om du exempelvis har 100.000 kr i fasta kostnader och du räknar med att ha minst 100 deltagare under ett år så behöver du lägga 1.000 kr på priset per deltagare. Om de rörliga kostnaderna är 500 kr per deltagare har du en totalkostnad på 1.500 kr per deltagare.
2. Vad är din break-even-punkt? ⚖️
När du har koll på dina kostnader får du en förståelse för hur mycket pengar du behöver få in för att täcka dina utgifter och börja gå med vinst. Det hjälper dig att räkna ut hur många bokningar du behöver per tur eller aktivitet för att inte gå back.
Break-even är när dina intäkter och utgifter är lika stora. Men du kan inte nöja dig med att gå plus-minus-noll. Du måste ha som mål att gå med vinst. Den vinsten kan du sedan använda för att göra nya investeringar.
3. Hur stor vinstmarginal ska du ha?
Hur mycket vinst vill du tjäna på varje tur? Ett vanligt sätt att beräkna det är genom att du tar dina fasta- och rörliga kostnader för att genomföra turen och lägger till en fast summa eller procentsats ovanpå. Den summan eller procentsatsen kallas vinstmarginal och blir din vinst.
Hur stor vinstmarginal ska jag lägga på? Det beror på hur stort mervärdet är för din kund. Här är några saker att tänka på:
-
Om du säljer en enklare vandring där gästen förväntas ta sig till startpunkten på egen hand och ha egna stövlar, sittunderlag och termos, så är priset lågt och det blir därmed svårt att lägga på en hög vinstmarginal.
-
Om du erbjuder ett vandringspaket där du inkluderar utomhusmatlagning, boende, utrustning och upphämtning på hotell, så är värdet för gästen högre och du kan lägga på en högre vinstmarginal. Tricket är att avgöra vilka extratjänster som verkligen ger värde och som gör att du kan ta ett högre pris.
-
Vad kostar liknande upplevelser hos andra aktörer? Du vill vara konkurrenskraftig men inte nödvändigtvis billigast. Sök på Google för att få en uppfattning om prisnivån.
-
Hur ser efterfrågan ut?
Om du vet att det finns en hög efterfrågan så kan du lägga på en högre vinstmarginal, men om det finns stor konkurrens i ditt område så kanske du behöver välja en lägre vinstmarginal för att ditt pris ska bli attraktivt.
Om du exempelvis har kostnader på 1.500 kr per deltagare så kan du lägga på mellan 10% och 50% i vinstmarginal beroende på faktorerna ovan.
4. Vad är din prissättningsstrategi? ♟️
Att sätta pris handlar ofta om mer än att bara sätta ett fast pris per person. Inom turismbranschen är det vanligt att justera priserna beroende på efterfrågan. Här är några prissättningsstrategier som du kan inspireras av:
-
Prissättning beroende på säsong
Många tar högre priser när efterfrågan är hög, till exempel under semester, helger eller jul och nyår, och ett lägre pris under lågsäsong. -
Prissättning beroende på veckodag
Många hotell och vandrarhem tar mer betalt på helger än på vardagar, och du skulle kunna göra samma sak för dina turer. -
Early-bird
Ett vanligt sätt att få in bokningar tidigt är att ge rabatt fram till ett visst datum. Det gör att du får in bokningar och betalningar tidigare vilket underlättar planeringen. -
Sista minuten-pris
Ett sätt ett fylla upp lediga platser är att ge rabatter för sista minuten-bokningar. -
Andra rabatter
Det är vanligt att ha lägre priser för barn eller pensionärer. Andra erbjuder rabatter för grupp eller företagsevenemang.
5. Vilken moms ska du lägga på?
När du räknar på kostnader och sätter priser ska du alltid ange alla priser exklusive moms. Det är först när du kommer fram till vilka priser du ska ta av kunden som du ska lägga på momsen.
Om du exempelvis vill ha 1.415 kr för en guidad naturupplevelse ska du lägga på 6% moms, så utpriset blir 1.500 kr.
Olika momssatser för olika tjänster.
Momssatsen för turismtjänster är oftast 6 %, vilket gäller för exempelvis guidade turer och vissa kulturaktiviteter. För mat och boende är momssatsen på 12 % och för vissa andra tjänster är momsen 25%.
Hur gör jag om det ingår flera olika momssatser?
Många säljer aktiviteter eller paket som innehåller tjänster med olika momssatser. Det finns olika sätt att hantera momssatser beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver och hur man tolkar Skatteverkets regler.
-
En del turismföretag väljer att ange vilka delar som ingår i ett paket, hur mycket varje del kostar och vilken momsen är för varje del. Det anges både i bokföringen och på kundens kvitto.
-
Andra verksamheter väljer att använda en enhetlig momssats för hela paketet genom att välja den momssats som hör till den tjänst som är själva anledningen till varför kunden köper paketet. En aktivitet med lunch där naturguidningen är huvudanledningen till varför kunden köper tjänsten kan använda momssatsen 6% för naturguidning eftersom lunchen kan anses vara en underordnad tjänst. Många företagare gör samma sak med paket där boende och all mat anses underordnad naturguidningen och sätter helt enkelt 6% moms på hela paketet. Det gör att totalpriset till kund blir lägre och mer attraktivt.
Hör av dig till Skatteverket för att avgöra vilka momssatser du ska använda.
Sammanfattning
När du ska prissätta en upplevelse finns det flera viktiga faktorer att tänka på:
Driftskostnader: Beräkna både fasta och rörliga kostnader (t.ex. hyra, guider, bränsle).
Break-even: Bestäm hur många bokningar som krävs för att täcka alla utgifter och börja gå med vinst.
Vinstmarginal: Sätt en marginal baserat på mervärde för kunden och vad konkurrenterna tar betalt.
Prissättningsstrategi: Justera priser beroende på säsong, veckodag, och erbjuda rabatter som early-bird eller sista minuten.
Moms: Använd rätt momssats (ofta 6 % för turer), och tänk på olika momssatser om flera tjänster ingår.
Lycka till med att sätta priser!
/ Marcus Eldh
Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Alissa Lalita
-
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-