-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Hur prissätter man upplevelser och aktiviteter?
Prissättning av guidade turer och aktiviteter kan vara klurigt. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och det är inte alltid lätt att avgöra vad man ska ta betalt.
Här är fem saker att tänka på när du bestämmer priset för dina turer eller aktiviteter.
1. Vad har du för driftskostnader?
Du har två typer av driftskostnader:
-
Fasta kostnader
Det här är kostnader som du har oavsett hur många gäster du har. Det kan vara din hyra, fordon, administrativa kostnader eller utrustning. -
Rörliga kostnader
Hit räknas kostnader som beror på hur många turer du kör och gäster som kommer. Det kan handla om löner för guider, drivmedel eller måltider under turen.
De fasta kostnaderna behöver också betalas av kunderna. Ett sätt att göra det på är att fördela de fasta kostnaderna på det antal gäster man har, antingen för en viss tur eller under ett helt år. Om du exempelvis har 100.000 kr i fasta kostnader och du räknar med att ha minst 100 deltagare under ett år så behöver du lägga 1.000 kr på priset per deltagare. Om de rörliga kostnaderna är 500 kr per deltagare har du en totalkostnad på 1.500 kr per deltagare.
2. Vad är din break-even-punkt? ⚖️
När du har koll på dina kostnader får du en förståelse för hur mycket pengar du behöver få in för att täcka dina utgifter och börja gå med vinst. Det hjälper dig att räkna ut hur många bokningar du behöver per tur eller aktivitet för att inte gå back.
Break-even är när dina intäkter och utgifter är lika stora. Men du kan inte nöja dig med att gå plus-minus-noll. Du måste ha som mål att gå med vinst. Den vinsten kan du sedan använda för att göra nya investeringar.
3. Hur stor vinstmarginal ska du ha?
Hur mycket vinst vill du tjäna på varje tur? Ett vanligt sätt att beräkna det är genom att du tar dina fasta- och rörliga kostnader för att genomföra turen och lägger till en fast summa eller procentsats ovanpå. Den summan eller procentsatsen kallas vinstmarginal och blir din vinst.
Hur stor vinstmarginal ska jag lägga på? Det beror på hur stort mervärdet är för din kund. Här är några saker att tänka på:
-
Om du säljer en enklare vandring där gästen förväntas ta sig till startpunkten på egen hand och ha egna stövlar, sittunderlag och termos, så är priset lågt och det blir därmed svårt att lägga på en hög vinstmarginal.
-
Om du erbjuder ett vandringspaket där du inkluderar utomhusmatlagning, boende, utrustning och upphämtning på hotell, så är värdet för gästen högre och du kan lägga på en högre vinstmarginal. Tricket är att avgöra vilka extratjänster som verkligen ger värde och som gör att du kan ta ett högre pris.
-
Vad kostar liknande upplevelser hos andra aktörer? Du vill vara konkurrenskraftig men inte nödvändigtvis billigast. Sök på Google för att få en uppfattning om prisnivån.
-
Hur ser efterfrågan ut?
Om du vet att det finns en hög efterfrågan så kan du lägga på en högre vinstmarginal, men om det finns stor konkurrens i ditt område så kanske du behöver välja en lägre vinstmarginal för att ditt pris ska bli attraktivt.
Om du exempelvis har kostnader på 1.500 kr per deltagare så kan du lägga på mellan 10% och 50% i vinstmarginal beroende på faktorerna ovan.
4. Vad är din prissättningsstrategi? ♟️
Att sätta pris handlar ofta om mer än att bara sätta ett fast pris per person. Inom turismbranschen är det vanligt att justera priserna beroende på efterfrågan. Här är några prissättningsstrategier som du kan inspireras av:
-
Prissättning beroende på säsong
Många tar högre priser när efterfrågan är hög, till exempel under semester, helger eller jul och nyår, och ett lägre pris under lågsäsong. -
Prissättning beroende på veckodag
Många hotell och vandrarhem tar mer betalt på helger än på vardagar, och du skulle kunna göra samma sak för dina turer. -
Early-bird
Ett vanligt sätt att få in bokningar tidigt är att ge rabatt fram till ett visst datum. Det gör att du får in bokningar och betalningar tidigare vilket underlättar planeringen. -
Sista minuten-pris
Ett sätt ett fylla upp lediga platser är att ge rabatter för sista minuten-bokningar. -
Andra rabatter
Det är vanligt att ha lägre priser för barn eller pensionärer. Andra erbjuder rabatter för grupp eller företagsevenemang.
5. Vilken moms ska du lägga på?
När du räknar på kostnader och sätter priser ska du alltid ange alla priser exklusive moms. Det är först när du kommer fram till vilka priser du ska ta av kunden som du ska lägga på momsen.
Om du exempelvis vill ha 1.415 kr för en guidad naturupplevelse ska du lägga på 6% moms, så utpriset blir 1.500 kr.
Olika momssatser för olika tjänster.
Momssatsen för turismtjänster är oftast 6 %, vilket gäller för exempelvis guidade turer och vissa kulturaktiviteter. För mat och boende är momssatsen på 12 % och för vissa andra tjänster är momsen 25%.
Hur gör jag om det ingår flera olika momssatser?
Många säljer aktiviteter eller paket som innehåller tjänster med olika momssatser. Det finns olika sätt att hantera momssatser beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver och hur man tolkar Skatteverkets regler.
-
En del turismföretag väljer att ange vilka delar som ingår i ett paket, hur mycket varje del kostar och vilken momsen är för varje del. Det anges både i bokföringen och på kundens kvitto.
-
Andra verksamheter väljer att använda en enhetlig momssats för hela paketet genom att välja den momssats som hör till den tjänst som är själva anledningen till varför kunden köper paketet. En aktivitet med lunch där naturguidningen är huvudanledningen till varför kunden köper tjänsten kan använda momssatsen 6% för naturguidning eftersom lunchen kan anses vara en underordnad tjänst. Många företagare gör samma sak med paket där boende och all mat anses underordnad naturguidningen och sätter helt enkelt 6% moms på hela paketet. Det gör att totalpriset till kund blir lägre och mer attraktivt.
Hör av dig till Skatteverket för att avgöra vilka momssatser du ska använda.
Sammanfattning
När du ska prissätta en upplevelse finns det flera viktiga faktorer att tänka på:
Driftskostnader: Beräkna både fasta och rörliga kostnader (t.ex. hyra, guider, bränsle).
Break-even: Bestäm hur många bokningar som krävs för att täcka alla utgifter och börja gå med vinst.
Vinstmarginal: Sätt en marginal baserat på mervärde för kunden och vad konkurrenterna tar betalt.
Prissättningsstrategi: Justera priser beroende på säsong, veckodag, och erbjuda rabatter som early-bird eller sista minuten.
Moms: Använd rätt momssats (ofta 6 % för turer), och tänk på olika momssatser om flera tjänster ingår.
Lycka till med att sätta priser!
/ Marcus Eldh
Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Alissa Lalita
-
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-