söndag 18 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
    • Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
    • Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
    • Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Foto: Alissa Lalita
    2024-10-08 15:34

    Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på

    Hur prissätter man upplevelser och aktiviteter?

    Prissättning av guidade turer och aktiviteter kan vara klurigt. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och det är inte alltid lätt att avgöra vad man ska ta betalt.

    Här är fem saker att tänka på när du bestämmer priset för dina turer eller aktiviteter.

    1. Vad har du för driftskostnader? ‍

    Du har två typer av driftskostnader:

    • Fasta kostnader
      Det här är kostnader som du har oavsett hur många gäster du har. Det kan vara din hyra, fordon, administrativa kostnader eller utrustning.

    • Rörliga kostnader
      Hit räknas kostnader som beror på hur många turer du kör och gäster som kommer. Det kan handla om löner för guider, drivmedel eller måltider under turen.

    De fasta kostnaderna behöver också betalas av kunderna. Ett sätt att göra det på är att fördela de fasta kostnaderna på det antal gäster man har, antingen för en viss tur eller under ett helt år. Om du exempelvis har 100.000 kr i fasta kostnader och du räknar med att ha minst 100 deltagare under ett år så behöver du lägga 1.000 kr på priset per deltagare. Om de rörliga kostnaderna är 500 kr per deltagare har du en totalkostnad på 1.500 kr per deltagare.

    2. Vad är din break-even-punkt? ⚖️

    När du har koll på dina kostnader får du en förståelse för hur mycket pengar du behöver få in för att täcka dina utgifter och börja gå med vinst. Det hjälper dig att räkna ut hur många bokningar du behöver per tur eller aktivitet för att inte gå back.

    Break-even är när dina intäkter och utgifter är lika stora. Men du kan inte nöja dig med att gå plus-minus-noll. Du måste ha som mål att gå med vinst. Den vinsten kan du sedan använda för att göra nya investeringar.

    3. Hur stor vinstmarginal ska du ha?

    Hur mycket vinst vill du tjäna på varje tur? Ett vanligt sätt att beräkna det är genom att du tar dina fasta- och rörliga kostnader för att genomföra turen och lägger till en fast summa eller procentsats ovanpå. Den summan eller procentsatsen kallas vinstmarginal och blir din vinst.

    Hur stor vinstmarginal ska jag lägga på? Det beror på hur stort mervärdet är för din kund. Här är några saker att tänka på:

    • Om du säljer en enklare vandring där gästen förväntas ta sig till startpunkten på egen hand och ha egna stövlar, sittunderlag och termos, så är priset lågt och det blir därmed svårt att lägga på en hög vinstmarginal.

    • Om du erbjuder ett vandringspaket där du inkluderar utomhusmatlagning, boende, utrustning och upphämtning på hotell, så är värdet för gästen högre och du kan lägga på en högre vinstmarginal. Tricket är att avgöra vilka extratjänster som verkligen ger värde och som gör att du kan ta ett högre pris.

    • Vad kostar liknande upplevelser hos andra aktörer? Du vill vara konkurrenskraftig men inte nödvändigtvis billigast. Sök på Google för att få en uppfattning om prisnivån.

    • Hur ser efterfrågan ut?
      Om du vet att det finns en hög efterfrågan så kan du lägga på en högre vinstmarginal, men om det finns stor konkurrens i ditt område så kanske du behöver välja en lägre vinstmarginal för att ditt pris ska bli attraktivt.

    Om du exempelvis har kostnader på 1.500 kr per deltagare så kan du lägga på mellan 10% och 50% i vinstmarginal beroende på faktorerna ovan.

    4. Vad är din prissättningsstrategi? ♟️

    Att sätta pris handlar ofta om mer än att bara sätta ett fast pris per person. Inom turismbranschen är det vanligt att justera priserna beroende på efterfrågan. Här är några prissättningsstrategier som du kan inspireras av:

    • Prissättning beroende på säsong
      Många tar högre priser när efterfrågan är hög, till exempel under semester, helger eller jul och nyår, och ett lägre pris under lågsäsong.

    • Prissättning beroende på veckodag
      Många hotell och vandrarhem tar mer betalt på helger än på vardagar, och du skulle kunna göra samma sak för dina turer.

    • Early-bird
      Ett vanligt sätt att få in bokningar tidigt är att ge rabatt fram till ett visst datum. Det gör att du får in bokningar och betalningar tidigare vilket underlättar planeringen.

    • Sista minuten-pris
      Ett sätt ett fylla upp lediga platser är att ge rabatter för sista minuten-bokningar.

    • Andra rabatter
      Det är vanligt att ha lägre priser för barn eller pensionärer. Andra erbjuder rabatter för grupp eller företagsevenemang.

    5. Vilken moms ska du lägga på?

    När du räknar på kostnader och sätter priser ska du alltid ange alla priser exklusive moms. Det är först när du kommer fram till vilka priser du ska ta av kunden som du ska lägga på momsen.

    Om du exempelvis vill ha 1.415 kr för en guidad naturupplevelse ska du lägga på 6% moms, så utpriset blir 1.500 kr.

    Olika momssatser för olika tjänster.

    Momssatsen för turismtjänster är oftast 6 %, vilket gäller för exempelvis guidade turer och vissa kulturaktiviteter. För mat och boende är momssatsen på 12 % och för vissa andra tjänster är momsen 25%.

    Hur gör jag om det ingår flera olika momssatser?

    Många säljer aktiviteter eller paket som innehåller tjänster med olika momssatser. Det finns olika sätt att hantera momssatser beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver och hur man tolkar Skatteverkets regler.

    • En del turismföretag väljer att ange vilka delar som ingår i ett paket, hur mycket varje del kostar och vilken momsen är för varje del. Det anges både i bokföringen och på kundens kvitto.

    • Andra verksamheter väljer att använda en enhetlig momssats för hela paketet genom att välja den momssats som hör till den tjänst som är själva anledningen till varför kunden köper paketet. En aktivitet med lunch där naturguidningen är huvudanledningen till varför kunden köper tjänsten kan använda momssatsen 6% för naturguidning eftersom lunchen kan anses vara en underordnad tjänst. Många företagare gör samma sak med paket där boende och all mat anses underordnad naturguidningen och sätter helt enkelt 6% moms på hela paketet. Det gör att totalpriset till kund blir lägre och mer attraktivt.

    Hör av dig till Skatteverket för att avgöra vilka momssatser du ska använda.

    Sammanfattning

    När du ska prissätta en upplevelse finns det flera viktiga faktorer att tänka på:

    Driftskostnader: Beräkna både fasta och rörliga kostnader (t.ex. hyra, guider, bränsle).

    Break-even: Bestäm hur många bokningar som krävs för att täcka alla utgifter och börja gå med vinst.

    Vinstmarginal: Sätt en marginal baserat på mervärde för kunden och vad konkurrenterna tar betalt.

    Prissättningsstrategi: Justera priser beroende på säsong, veckodag, och erbjuda rabatter som early-bird eller sista minuten.

    Moms: Använd rätt momssats (ofta 6 % för turer), och tänk på olika momssatser om flera tjänster ingår.

    Lycka till med att sätta priser!

    / Marcus Eldh

    www.marcuseldh.se

    Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Alissa Lalita
    Tweet
  • Säfsen Resort är en högklassig skidanläggning med bekvämt boende som sommartid erbjuder mängder med aktiviteter.
    2025-05-17 17:25

    Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

    Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.

  • Under Ishockey-VM ordnar Stockholms stad en gratis familjefest i Kungsträdgården.
    2025-05-17 14:03

    Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

    I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.

  • Den tidigare vinnaren Calixto Molina Navarrete från Mexiko återvänder i sommar till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025.
    2025-05-16 21:35

    Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli

    Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.

  • Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar och tar in Sabina Ddumba och Jung för exklusiva konserter.
    2025-05-16 21:10

    Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar

    I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.

  • Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
    2025-05-15 19:06

    Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring

    Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.

  • Det var en stark påskhelg för Göteborg. Bilden visar Seminarieparken med blommande körsbärsträd.
    2025-05-15 18:01

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025

    Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.

  • Intresset för att resa med Snälltåget nattåg till Jämtland och fjällen i sommar är stort.
    2025-05-15 15:52

    Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar

    Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.

  • Skistar går in i historisk allians med andra skidanläggningar
    2025-05-14 23:55

    Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance

    Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.

  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

    • 2025-05-12 05:38

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...

    • 2025-05-09 17:01

      Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

      Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...

    • 2025-05-10 10:42

      Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

      I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet