-
Projektet som fokuserar på identifierade behov
Det pågår ett nationellt pilotprojekt i Norrland där fyra utvalda platser skall få stöd med att öka sin attraktivitet.
Utsedda platser är:
- Risudden i Övertorneå
- Svanstein i Övertorneå
- Harads i Boden
- Arctic Bath
Detta kommer man att fokusera på
Projektet har som syfte att vara investeringsfrämjande i besöksnäringen.Det långsiktiga målet är att bidra till att öka platsernas attraktionskraft för internationella besökare.För att nå det behöver nya investeringar göras där en internationell aktör är involverad, ett utökat kapital, intellektuellt kapital och stärkta marknadskanaler.
Så här går projektarbetet till
Till varje plats knyter man ett case som via projektet får stöd i att utveckla attraktiva investeringsprospekt. Tillvägagångssätten och arbetsprocessen för skapandet av investeringsprospekten ska i sin tur beskrivas i en metodik och vara vägledande för andra regioner inom näringen i Sverige.Redan vid årsskiftet ska dessa case vara paketerade i individuella investeringsprospekt.
Dessa står bakom projektet
Bakom idén till projektet står besöksnäringens myndighetsgrupp, som gemensamt valt ut Swedish Lapland som pilotdestination, och följs därför med särskilt intresse av nationella aktörer.Projektet drivs av Invest in Norrbotten tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board.
Unikt i sitt slag
”- Sättet att arbeta som Invest in Norrbotten* och Swedish Lapland Visitors Board* har utvecklat är unikt i sitt slag. Vi tror att det här kan vara ett gott exempel för hela Sverige. Nu är fokus att kraftsamla kring de identifierade behoven på de utvalda platserna, vilket involverar fler regionala och lokala aktörer”, säger Börje Svanborg, regionansvarig på Business Sweden Invest.”- I projektet bedömer vi att de utvalda platserna och de reseanledningar vi vill stärka på respektive plats har en stark internationell konkurrenskraft. Vi tror att tillvägagångssätt för framtagande av investeringsprospekt för dessa relativt småskaliga verksamheter kan bidra med lärande och erfarenheter till andra regioner i Sverige”, säger Natalie Sidén, projektledare på Invest in Norrbotten.
Måste stärka platsers attraktionskraft
”- För att nå målet om fördubblad omsättning i besöksnäringen 2020 behöver vi stärka platsernas attraktionskraft samt utöka antalet bäddar. I konkurrens om den globala resenären blir de direkta säljkanalerna, ständigt utvecklande av produkten samt kunskap om den utländska marknaden avgörande. Det är precis det en internationell investerare kan bidra med, så kallat intellektuellt kapital. Det är lika viktigt som det fysiska kapitalet”, säger Erica Mattsson, Vd på Swedish Lapland Visitors Board.”- Tillväxtverket leder ett nationellt samarbete mellan tretton myndigheter och statliga bolag med fokus på besöksnäringens utveckling och internationella konkurrenskraft. Inom gruppen har man prioriterat tre strategiska utvecklingsområden varav detta projekt är ett”, säger Erika Rosander, koordinator för besöksnäringsfrågor på Tillväxtverket.
*Invest in Norrbottens uppdrag är att på ett aktiv och systematiskt sätt attrahera investeringar och nystartade företag till Norrbotten i syfte att skapa fler arbetstillfällen i regionen. Företaget Invest in Norrbotten AB, finansieras av landstinget och kommunerna i Norrbotten. Invest in Norrbotten är regional partner till Business Sweden.*Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen som genom en näringslivsorienterad samverkansplattform verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på destinationens utbud av arktiska produkter och upplevelser. Näringen samverkar genom destinationsvarumärket Swedish Lapland som gemensam kommunikationsplattform och avsändare för platsen tillsammans med entreprenörernas varumärken, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken med internationell kännedom och attraktion.
Läs också artiklarna:
På bilden högst upp: Erica Mattsson (Swedish Lapland Visitors Board), Börje Svanborg (Business Sweden Invest), Natalie Sidén (projektledare), Erika Rosander (Tillväxtverket) och Jörgen Eriksson (Invest in Norrbotten) i Stora Sjöfallet.Källa: Swedish Lapland Visitors Board- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Invest in Norrbotten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-