-
Rekordsäsong för Miljömärkt Event
Sommaren närmar sig sitt slut, och Miljömärkt Event lämnar en rekordsäsong bakom sig. Malin Larsson Salo, projektledare för Håll Sverige Rents diplomering Miljömärkt Event, har under sommaren gjort hela 41 eventbesök, där hon följt upp eventarrangörers miljöarbete och sett till att de lever upp till de krav som ställs för att få kalla sig miljömärkta.
I år miljömärktes för första gången alla 17 Blodomlopp runt om i Sverige, i sällskap av bland annat Medeltidsveckan på Gotland, Popaganda och Malmöfestivalen. Sedan tidigare är även Vasaloppet, Vätternrundan och de andra Klassiker-loppen miljömärkta. Hittills i år har nästan hundra event miljömärkts av Håll Sverige Rent.
En stark konkurrensfördel
Miljömärkt Event erbjuder både verktyg och rådgivning för att arrangörer ska kunna genomföra ett så miljövänligt event som möjligt. Över tid har miljömärkningen också blivit en stark konkurrensfördel.
”Event som inte lever upp till dagens miljökrav och förväntningar riskerar att förlora både potentiella besökare och samarbetspartners. Med klimatet som en av de viktigaste valfrågorna, är ett aktivt hållbarhetsarbete nästan ett måste för att vara aktuella och leva upp till efterfrågan.” Säger Malin Larsson Salo.
För att diplomeras som ett Miljömärkt Event behöver arrangören besvara och agera utifrån en checklista, framtagen av Håll Sverige Rent, som behandlar frågor inom olika miljöpåverkansområden. Smarta inköp, avfall & nedskräpning, mat & dryck, transporter samt energi & klimat är områden med störst fokus. Men även planering och kommunikationsinsatser behöver redovisas för att säkerställa att hållbarhetsarbetet håller en röd tråd, och når ut såväl till medarbetare som till besökare.

Miljösmarta lösningarSedan miljömärkningens start för 20 år sedan har eventarrangörer hittat flera miljösmarta lösningar. Inte minst Vasaloppet, som förra året införde 15 minuters tidstillägg för deltagare som skräpade ner utanför de markerade skräpzonerna. Eller Sveriges Innovationsriksdag som bytte ut fysiska goodie-bags mot digitala, där olika erbjudanden fanns att hämta hem genom eventets egna app. På så sätt förhindrade de både nedskräpning och onödiga inköp.
Malmö Stad, som är anslutna till Miljömärkt Event för kommun, har också börjat ställa hårdare krav på alla sina matevent som numera måste använda komposterbart engångsmaterial, erbjuda halva portioner för att minska matsvinn samt öka utbudet av vegetariska alternativ på menyn.”Det är häftigt att se arrangörerna forma egna lösningar efter att ha identifierat stora problemområden. Framförallt hos dem som miljömärkt flera år och verkligen utvecklats i den process som Miljömärkt Event innebär. Och att de kan och vågar hämta inspiration av varandra – alla behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt.” säger Malin.
Eventbesökare kan göra mycket själva
Även eventbesökare behöver engagera sig för att ett event ska orsaka så liten miljöpåverkan som möjligt. Malin delar sina tre bästa tips till besökarna:
1. Källsortera ditt avfall – Många eventbesökare är duktiga på att inte skräpa ner. Men tyvärr missar många att källsortera sitt avfall, vilket är nödvändigt för att det ska kunna återvinnas på ett bra sätt.
2. Ät mer vegetariskt – Animalieproduktionen är starkt förknippad med stor klimatpåverkan, och med eventens växande utbud av vegetariska och veganska alternativ på menyn, finns god anledning att smaka något nytt!
3. Skippa bilen till eventet – Ofta finns det miljövänligare alternativ att transportera sig till och från event. Många eventarrangörer ordnar faktiskt rabatterade priser på bussar och tåg, samt erbjuder bra cykelparkering och laddstolpar för elbil.
Läs mer om Miljömärkt Event här
Detta är ett sponsrat inlägg
- Text: Miljömärkt Event
- Foto: Miljömärkt Event
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-