tisdag 4 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
    • Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
    • Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
    • Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Jannica Grönqvist Resebemanning
    2024-05-20 17:54

    Resebemanning har nytt namn, ny logga och ny hemsida

    1. Du driver företaget Resebemanning, Jannica, och namnet talar ju för sig självt men vad är er specialitet mer exakt?

      Bra att du frågar för det kan uppstå förvirring om namnet som skapades 2012. Bemanning förstår man som kund men att vi till 90% av vår tid gör rekryteringar till fasta tjänster kan det råda förvirring om. Därför uppdaterar vi nu vår logga/hemsida mm med vårt nya namn: Resebemanning & Rekrytering

    2. I början jobbade ni väl mest med resebyråer, men vad kan ni göra för de företag som jobbar i, och med, svensk besöksnäring i första hand?

      Ja när vi startade för 12 år sedan var fokuset på resebranschen men sedan 7-8 års tid tar vi oss an uppdrag i hela turismbranschen på alla nivåer. Allt från en VD på ett Hotell till en guide i fjällen!

    3. Hur ser läget ut nu i vår mot bakgrund av den skriande personalbristen som var efter pandemin och nu har följts av högre kostnader på alla fronter, även på personalsidan? Är det fortfarande svårt att hitta rätt kompetens eller börjar det bli balans?

      Det skulle jag inte vilja säga att det är för oss. Vi är experter på search och har ett mycket stort nätverk med både arbetssökande samt kunder. Ca 11 000 följer oss på våra sociala mediekanaler (Facebook/LinkedIn/Instagram) och vi har en kandidatbas med ca 4500 kandidater registrerade.

    4. Kan ni hjälpa till med personal till alla funktioner och på alla nivåer eller var är ni till störst hjälp?

      Ja absolut, svaret är JA! Men vår styrka i form av kandidater ligger på expertis, kunnande och senioritet. Så ”timmisar” på första jobb är inte uppdrag vi brukar ta oss an speciellt ofta.

    5. Hur stor andel av de konsulter ni hyr ut ibland blir sedan anställda av uppdragsgivaren för att de är så nöjda med personen?

      Minst varannan, oftast fler. Att kunna matcha till en fast tjänst känns riktigt bra. Det blir som en hyrrekrytering där både kund och kandidat får känna på varandra innan fast anställning erbjuds.

    6. Vad skall en personalansvarig som söker en eller flera personer tänka på när de kontaktar er för att det ska bli en smidig process och bra utfall? Är det något ni gör annorlunda?

      Vi vill ha en tydlig kommunikation med en öppen och ärlig relation både när det rör kunder och kandidater. Jag tror att man som företag gillar oss för vår personlighet, snabbhet samt expertis från branschen!

    7. Vilka tre egenskaper/förmågor/kunskaper ska en sökande ha för att ha störst chans att få ett jobb via er?

      Det är få anställningar vi erbjuder direkt hos oss då vi oftast arbetar på uppdrag av kund för en fast anställning direkt hos kunden. ”Var-dig-själv”-egenskapen kommer man längst med!

    8. Efter pandemin hörde man att många av de arbetssökande ställde enormt stora krav på arbetsgivare för att ta ett jobb. Utifrån det, vad behöver arbetsgivare tänka på för att vara attraktiva och tillräckligt intressanta?

      FLEXIBLA, FLEXIBLA, FLEXIBLA!

    9. Det är alltså så att man måste jobba med sitt arbetsgivarvarumärke både för att behålla den personal man har och kunna rekrytera den personal man vill ha?

      ABSOLUT! Det är allt för ofta vi hör av kandidater som registrerar sitt cv hos oss att de aldrig får återkoppling på de jobb de sökt direkt hos olika företag. Det ger direkt en negativ klang för dessa företag. Det kan vara lätt att hamna där som kund om man själv vill sköta sin rekrytering av personal men vare sig har tiden eller kompetensen för den. Tipset för att behålla ett gott varumärke är att vid rekrytering använda ett kunnigt och professionellt rekryteringsföretag. Då behöver man som kund enbart intervjua och träffa slutkandidater och aldrig oroa sig för att man inte hunnit svara alla med mera.

    10. Vad ska en sökande tänka på och varför ska de kontakta er för att hitta sitt nya jobb?

      1. Att börja med att connecta med oss på https://jobb.resebemanning.se/connect för att löpande få mejlat tips på lediga tjänster. Plus att vi då har cv:t i basen där vi searchar kandidater.
      2. Följa oss på Facebook, LinkedIn och Instagram för att få jobbsökartips, se våra lediga tjänster samt lära känna oss.
      3. Ha ett tydligt cv helst med foto så att vi lätt kan förstå dig samt betydligt lättare komma ihåg dig. Ett ansikte kommer man lättare ihåg än en massa text

    11. Hur lockar ni dem som lämnat besöksnäringen för jobb i andra branscher, att söka sig hit igen?

      För att som alla vet så är det den allra bästa branschen med de härligaste människorna!!! Plus att lönenivån är något högre än innan pandemin och att flexibiliteten med bland annat hybridarbete är större idag.

    12. Vilken är den mest annorlunda tjänsten ni har hjälpt till att tillsätta?

      Roller som rekryterare hos oss på Resebemanning & Rekrytering! Där krävs en härlig, säljande och noggrann personlighet, djup kunskap och erfarenhet om branschens alla delar samt ett tänk som är att ingenting är omöjligt!

    Resebemanning.se

    Resebemanning har nytt namn, ny logga och ny hemsida

    Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil här

    • Text: Jakob Norrby och Jannica Grönqvist
    • Foto: Resebemanning
    Tweet
  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept.
    2025-10-29 15:31

    Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

    Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.

  • Folkhav från Rock The Night Festivalen. Den kommer nästa år till Norrköping.
    2025-10-29 14:09

    Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026

    Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.

  • Branschföreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket,
    2025-10-27 22:11

    Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november

    Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.

  • Scandic Anglais - besöksnäring
    2025-10-27 06:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25

    Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Hotel Svea från havet
    2025-10-27 01:23

    Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare

    Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-27 22:11

      Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november

      Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...

    • 2025-10-27 01:23

      Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare

      Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...

    • 2025-10-28 14:53

      Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer

      Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...

    • 2025-10-27 06:06

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet