-
Room Republic rapporterar All time High 2021 och utser ny VD
Helsingborgsbaserade hotellgruppen Room Republic redovisar sitt bästa resultat i företagets historia för 2021. Trots fortsatt tuffa tider och alla restriktioner under året, landar hotellgruppens resultat på 10,5 miljoner (EBITDA).
”Pandemin har varit en utmaning för hela hotell & restaurang-branschen, men vi bestämde oss tidigt för att se möjligheterna och ta vara på chansen för att komma ut som vinnare. När vi nu summerar åren kan vi konstatera att det blev så. Room Republic har flyttat fram sina marknadspositioner och är idag marknadsledande på samtliga av våra marknader. Vi ligger även på topp avseende gästomdömen och vårt fina resultat är en kombination av en bra synlighet och ett fantastiskt värdskap.” Säger Kjell Jakobsson ägare och avgående VD för hotellgruppen.
André Åberg blir ny VD för hotellgruppen
Nu vill Room Republic utnyttja sina framgångar de senaste åren för att ta företaget till nästa nivå och flytta fram sina positioner ytterligare. Det gäller både att utveckla befintliga verksamheter och utöka med fler hotell i portföljen. Hotellgruppen har utvecklat sitt koncept och organisation under de senaste sju åren.
Den som ska leda detta förändringsarbete framöver är André Åberg, som ny VD för Room Republic sedan den 15 februari. André kommer närmast från Nordic Choice där han har varit VD på Clarion Collection Hotel Packhuset i Kalmar.
“Det känns väldigt roligt att bli en i gänget på Room Republic, med sina unika hotell, sitt värdskap och den marknadsposition man tagit på respektive marknad under de senaste åren. Jag ser verkligen fram i mot att fortsätta driva denna utveckling, och tillsammans med mina kollegor ta hotellgruppen till nya nivåer. Det kommer att bli en spännande resa framöver.” Säger André Åberg
Andrés prestation i Kalmar imponerade stort
Kjell Jakobsson som nu lämnar VD rollen känner sig mycket nöjd med rekryteringen av André Åberg.
”Vi är mycket glada att André har antagit utmaningen att leda Room Republic. Hans starka ledarskap i kombination med ett målinriktat driv gör att vi ser honom som den perfekta ledaren för våra bolag i framtiden. Hans prestation i Kalmar imponerar då han trots tuffa förutsättningar lyckats behålla platsen som Kalmars mest attraktiva hotell. Samt sin första plats på marknaden. Under denna period fick även hotellet pris som ”Happiest Hotel of The Year” för högst personalnöjdhet inom Nordic Choice. Vilket är ett av våra största fokus.” Säger Kjell Jakobsson
Kjell Jakobsson, som äger bolaget tillsammans med sin fru Karin Jakobsson, kommer att vara kvar som arbetande styrelseordförande med fokus på affärsutveckling och företagets välgörenhetsprojekt i Sydafrika.
- Text: Room Republic
- Foto: Room Republic
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-