-
Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017
Hur gick det i sommar för boendeanläggningarna i Sverige? Turismnytt har frågat några av företagen!
Skomakargården Bed & Breakfast – lika många gäster som förr
På Skomakargården B&B i Mariefred har ägaren Maria Welander haft en bra sommar.
Maj blev en dålig månad ur beläggningssynpunkt, kanske på grund av det kyliga vädret. Många avstod från att göra spontanutflykter. På Skomakargården brukar man ta emot många tyska gäster under maj månad men i år tycks de har valt att resa till varmare breddgrader.
I juni välkomnade man lika många gäster som samma månad året innan. Gästerna är till stor del förbokade för att delta på bröllop, födelsedagskalas och släktträffar.
Juli månad ökat antal gäster.
Antalet gästnätter under juni, juli och augusti var lika många som under 2016.
På Skomakargården B&B bor mest par, från 30 års ålder och uppåt. Man välkomnar även barn från 10 års ålder, orsaken till detta är att anläggningen passar dåligt för de yngre barnen.
Under sommaren har man tagit emot en hel del utländska turister. Gästerna får de genom ett samarbete med Nordic Trail, ett företag som arrangerar cykel- och paddlingsresor. Nordic Trailturisten kommer från engelsktalande länder, allt från Alaska till Nya Zeeland och Australien.
Ägaren Maria Welander har haft en rolig sommar och är nöjd med sin verksamhet.
”- Vi är nu inne på nionde året och gläder oss åt att vi har många som besöker Skomakargården flera gånger”.
Campingplatser – fler husbilar
Cirka 70% av campingplatserna i Sverige har haft en bra sommar och 55% av dem har haft en bättre sommar jämfört med år 2016, enligt branschorganisationen SCR Svensk Camping.Många ser att de utländska turisterna ökar – och de kommer oftast från Norge, Tyskland och Nederländerna.
Antalet husbilar ökar på campingarna vilket man också ser på husbilstillverkarnas ökade orderingång. Främst är det barnfamiljer som väljer en husbilssemester på hemmaplan.
”- Denna gästgrupp ställer delvis nya krav på anläggningarna. Och branschen satsar mycket på att svara upp genom att utveckla service och infrastruktur. Vi arbetar också för att få upp standarden på de ställplatser som byggs i flera svenska kommuner. Det är viktigt för att kunna locka fler från denna växande målgrupp, även från Europa. Målet är klart: Sverige ska vara Europas bästa husbilsdestination”, säger Lars Isacson på SCR.
”- Det är glädjande siffror. Vi kan konstatera att branschen står stark och erbjuder en attraktiv produkt”, säger Lars Isacson, vd på SCR Svensk Camping.
Lövkulle camping slog rekord
Lövkulle Camping i Alingsås rapporterar en väldigt bra sommar med många camping- och badgäster.Campingen hyr ut kanoter, kajaker och båtar. Man erbjuder också en vedeldad bastu på flotte, minigolf, boulebana, grillplatser och en storbildsskärm vid sport events.
Västervik – fler genomresande
Antalet utländska gästnätter i Västervik ökade med 13,7 % under första halvåret 2017, enligt statistiska centralbyråns första preliminära prognos. Men totalt i länet minskade de med 3,6%.Hotellen i Västervik rapporterar en bättre sommar om man jämför med år 2016. Midsommarhelgen var fullbokad på nästan alla boendeanläggningar. Noterbart är att man har haft fler gotländska gäster och gäster som stannat på väg till och från Gotland.
De flesta som besöker Västervik kommer från Sverige, Danmark, Schweiz och Norge.
”-Jag tror att det kan vara ett resultat av bland annat flera års arbete med journalistbesök. Vi har hittat en bra mix som ger mycket uppmärksamhet på den utländska marknaden”, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt
Göteborg – fler norrmän
Under juni månad ökade antalet besökare från Norge och Danmark med 50% i Göteborg.Under det första halvåret 2017 tog Göteborg emot 4% fler besökare jämfört med samma period förra året. Totalt steg antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar i Göteborgsregionen från Sverige med 7 procent, Danmark med 25 procent och Norge med 28 procent.
Även för juli månad väntas en ökning enligt indikationer från hotellen.
”- Destinationen Göteborg fortsätter växa från redan höga nivåer. Augusti är en stor evenemangsmånad som avslutas med Longines FEI EM i ridsport så det känns väldigt positivt”, säger Camilla Nyman Vd Göteborg & Co.
Stockholm – fler amerikaner
Stockholms gästnätter ökade med 2% under juli månad på kommersiella boendeanläggningar, totalt cirka 1,6 miljoner.De svenska gästerna minskade medan de utländska turisterna utanför Europa ökade. De amerikanska turisterna har hittills ökat med 32% under 2017, de indiska gästerna har ökat med 48%, de kinesiska med 38% och de japanska med 4%.
”- Stockholm är oslagbar som internationell sommarstad, oavsett väder”, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Han fortsätter: ”- Några av våra mest besökta attraktioner har haft en riktigt bra sommar”.
Källa: respektive företag ovan
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-