tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2017-09-08 14:00

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    Hur gick det i sommar för boendeanläggningarna i Sverige? Turismnytt har frågat några av företagen!

    Skomakargården Bed & Breakfast – lika många gäster som förr

    På Skomakargården B&B i Mariefred har ägaren Maria Welander haft en bra sommar.

    Maj blev en dålig månad ur beläggningssynpunkt, kanske på grund av det kyliga vädret. Många avstod från att göra spontanutflykter. På Skomakargården brukar man ta emot många tyska gäster under maj månad men i år tycks de har valt att resa till varmare breddgrader.

    I juni välkomnade man lika många gäster som samma månad året innan. Gästerna är till stor del förbokade för att delta på bröllop, födelsedagskalas och släktträffar.

    Juli månad ökat antal gäster.

    Antalet gästnätter under  juni, juli och augusti var lika många som under 2016.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    På Skomakargården B&B bor mest par, från 30 års ålder och uppåt. Man välkomnar även barn från 10 års ålder, orsaken till detta är att anläggningen passar dåligt för de yngre barnen.

    Under sommaren har man tagit emot en hel del utländska turister.  Gästerna får de genom ett samarbete med Nordic Trail, ett företag som arrangerar cykel- och paddlingsresor. Nordic Trailturisten kommer från engelsktalande länder, allt från Alaska till Nya Zeeland och Australien.

    Ägaren Maria Welander har haft en rolig sommar och är nöjd med sin verksamhet.

    ”- Vi är nu inne på nionde året och gläder oss åt att vi har många som besöker Skomakargården flera gånger”.

    Campingplatser – fler husbilar
    Cirka 70% av campingplatserna i Sverige har haft en bra sommar och 55% av dem har haft en bättre sommar jämfört med år 2016, enligt branschorganisationen SCR Svensk Camping.

    Många ser att de utländska turisterna ökar – och de kommer oftast från Norge, Tyskland och Nederländerna.

    Antalet husbilar ökar på campingarna vilket man också ser på husbilstillverkarnas ökade orderingång. Främst är det barnfamiljer som väljer en husbilssemester på hemmaplan.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    ”- Denna gästgrupp ställer delvis nya krav på anläggningarna. Och branschen satsar mycket på att svara upp genom att utveckla service och infrastruktur. Vi arbetar också för att få upp standarden på de ställplatser som byggs i flera svenska kommuner. Det är viktigt för att kunna locka fler från denna växande målgrupp, även från Europa. Målet är klart: Sverige ska vara Europas bästa husbilsdestination”, säger Lars Isacson på SCR.

    ”- Det är glädjande siffror. Vi kan konstatera att branschen står stark och erbjuder en attraktiv produkt”, säger Lars Isacson, vd på SCR Svensk Camping.

    Lövkulle camping slog rekord
    Lövkulle Camping i Alingsås rapporterar en väldigt bra sommar med många camping- och badgäster.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    Campingen hyr ut kanoter, kajaker och båtar. Man erbjuder också en vedeldad bastu på flotte, minigolf, boulebana, grillplatser och en storbildsskärm vid sport events.

    Västervik – fler genomresande
    Antalet utländska gästnätter i Västervik ökade med 13,7 % under första halvåret 2017, enligt statistiska centralbyråns första preliminära prognos. Men totalt i länet minskade de med 3,6%.

    Hotellen i Västervik rapporterar en bättre sommar om man jämför med år 2016. Midsommarhelgen var fullbokad på nästan alla boendeanläggningar. Noterbart är att man har haft fler gotländska gäster och gäster som stannat på väg till och från Gotland.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    De flesta som besöker Västervik kommer från Sverige, Danmark, Schweiz och Norge.

    ”-Jag tror att det kan vara ett resultat av bland annat flera års arbete med journalistbesök. Vi har hittat en bra mix som ger mycket uppmärksamhet på den utländska marknaden”, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt

    Göteborg – fler norrmän
    Under juni månad ökade antalet besökare från Norge och Danmark med 50% i Göteborg.

    Under det första halvåret 2017 tog Göteborg emot 4% fler besökare jämfört med samma period förra året. Totalt steg antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar i Göteborgsregionen från Sverige med 7 procent, Danmark med 25 procent och Norge med 28 procent.

    Även för juli månad väntas en ökning enligt indikationer från hotellen.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    ”- Destinationen Göteborg fortsätter växa från redan höga nivåer. Augusti är en stor evenemangsmånad som avslutas med Longines FEI EM i ridsport så det känns väldigt positivt”, säger Camilla Nyman Vd Göteborg & Co.

     

    Stockholm – fler amerikaner
    Stockholms gästnätter ökade med 2% under juli månad på kommersiella boendeanläggningar, totalt cirka 1,6 miljoner.

    Så gick det för boendeanläggningarna sommaren 2017

    De svenska gästerna minskade medan de utländska turisterna utanför Europa ökade. De amerikanska turisterna har hittills ökat med 32% under 2017, de indiska gästerna har ökat med 48%, de kinesiska med 38% och de japanska med 4%.

    ”- Stockholm är oslagbar som internationell sommarstad, oavsett väder”, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Han fortsätter: ”- Några av våra mest besökta attraktioner har haft en riktigt bra sommar”.

     

    Källa: respektive företag ovan

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet