-
Så kan framtidens kollektivtrafik möta besöksnäringens behov
Hur ska kollektivtrafiken utvecklas i regionen? Vad är besöksnäringens behov? Vad fungerar bra och mindre bra idag? Det var frågorna på bordet när Swedish Lapland Visitors Board kom med inspel till Regionala kollektivtrafikmyndigheten inför framtidens kollektivtrafik.
Reseinfrastrukturen är besöksnäringens ryggrad
I det regionala trafikförsörjningsprogrammet fastställs mål och visioner för kollektivtrafiken och i juni 2022 väntas ett nytt program antas. Under ett samrådsmöte fick representanter för besöksnäringen möjlighet att framföra besöksnäringens behov av kollektivtrafik – nu och i framtiden.
“Reseinfrastrukturen är besöksnäringens ryggrad och där har kollektivtrafiken en viktig roll att spela. Den ansvarsfulle resenären är en växande målgrupp som gärna vill minska sina avtryck. Med en växande och synkroniserad buss, flyg- och tågtrafik inom destinationen Swedish Lapland, kan vi hjälpa resenären att göra rätt.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Samordnar och utvecklar länets kollektivtrafik
Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten är en politiskt styrd organisation med uppdraget att samordna och utveckla länets kollektivtrafik. Mats Aspemo är myndighetschef och mottog inspelen från besöksnäringens representanter tillsammans med kollegorna Helena Persson och Viktoria Mettävainio.
I det nya trafikförsörjningsprogrammet ska målgruppen för kollektivtrafiken inkludera alla.
“Vi tittar på nyttan av kollektivtrafiken. Det är dyrt att ha en utbyggd kollektivtrafik, men det går stora andra värden förlorade om man inte har det.” Säger Mats Aspemo.
Samstämmighet från besöksnäringens representanter
Som representanter för besöksnäringen medverkade förutom Swedish Lapland Visitors Board också Svenska Turistföreningen (STF) samt lokala destinationsorganisationen Heart of Lapland. Och samstämmigheten i vad besökaren behöver var stor.
“I vår region vågar många företag inte riktigt lita på kollektivtrafiken. Inställda tåg är det vanligaste problemet. När företagen istället kör egen transfer med minibussar eller bil, blir resan dyrare och vår konkurrenskraft försvagas jämfört med många andra internationella resmål där kollektivtrafiken går att räkna med.” Säger Annika Fredriksson.
Pålitlighet och information är viktigt för besökaren
Några viktiga punkter för besökaren som fördes fram av Swedish Lapland Visitors board och övriga medverkande, för att utveckla den kollektivtrafik som besöksnäringen behöver:
♦ Pålitlighet.
♦ Information – innan resan för att det ska vara lätt att hitta och boka i tid, och under resan när det blir förändringar. Det inkluderar även information till nästa operatör i resekedjan vid förseningar.
♦ Noder dit besökaren lätt kan ta sig för att möta upp företagen eller byta till annat färdsätt.
♦ Samordning av tidtabeller.
♦ Att resenärens behov tas hänsyn till vid planering och ändring av hållplatser.
♦ Förlängd tidtabell för högsäsong när antalet besökare över hela året ökar.
♦ Kollektivtrafiken behöver ha en konkurrensfördel i pris för att motivera besökaren att åka kollektivt.“En väl fungerande kollektivtrafik levererar mot den regionala utvecklingsstrategins mål om att vara en besöksvänlig plats. Det är ett viktigt strategiskt område. Därför är det bra att det nya trafikförsörjningsprogrammet har alla som målgrupp, inte bara arbetspendlare och skolelever, utan även besökaren.” Avslutar Annika Fredriksson.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-