-
Så lyfter man fram en plats eller ett företag med säljbara produkter
Hej Katarina, du driver ju ett mindre företag som tar fram produkter som lyfter fram historien bakom en plats eller ett företag.
Berätta lite om hur det hela startade.
Jag träffade Emelie Ek som är designer och duktig på att göra husmönster. Hennes första serie Stad såldes på Designtorget. Jag hjälpte henne och vi slog oss samman och hittade många städer med just fina hus. När jag började titta närmare på souvenirmarknaden såg jag snabbt att det inte fanns några fina högkvalitativa souvenirer som det finns när man kommer till destinationer som London. Därav att vi började med Mitt Stockholm som hade NK som första kund. Efter detta har vi hjälpt många turistbyråer, museer och destinationer att göra mönster för sin stad vilket är otroligt intressant och lärorikt. Vi lägger också in små detaljer i våra mönster med stor eftertanke och lär känna dem som kan sin stad bäst. Sedan kontaktade jag min vän från England, Caroline på I love design, som hade gjort en FIKA-poster. Det ledde till att vi utvecklade FIKA-serien tillsammans. Det blev en given hit och nu har vi många som vi gör detta för också.
Vad är nyttan med att anlita er?
Vi håller bra kvalitet, har hållbara produkter och erfarenhet inom försäljning. Vi har duktiga designers som vi säger till i detalj vad vi vill ha vilket nog är lite annorlunda. Sedan har vi lång erfarenhet av vad folk vill ha.
Vilka är det som tar hjälp av er?
Det är turistbyråer, museer, butiker, cafeer, hotell med mera och utöver det säljer vi också till Cervera och Åhlens. Vi har blivit kända för vår kvalitet.
Jag har ju träffat dig och det känns som ni är väldigt flexibla och lyhörda, kan du ge något exempel på det?
Ja vi lyssnar alltid på våra kunder och slutkundens önskemål. Vi utgår från kundens behov och tycke och smak istället för det vi själva ibland tycker är fint. Vi har blivit lite av experter också på vad slutkunden/turisten vill ha. Det är viktigt att ha i åtanke att svenskar frågar efter vissa saker medan utländska turister vill ha helt andra saker. Det får man anpassa sortimentet efter beroende på hur fördelningen mellan olika besökare ser ut.
Vilken är den konstigaste förfrågan ni har fått (och som ni har löst)?
Skulle vara runstensmönstret på Gotland då, men där hittade vi en lokal designer som fick göra detta åt oss. Vi har även varit producent och letat leverantörer till många olika kunder som har ett eget mönster.
Berätta om ett lyckat samarbete där kunden har blivit väldigt nöjd.
Oj det är många! Vi gjorde världsarven i Hälsingland, deras hälsingegårdar, för många år sedan till Gävle länsmuseum. Ett annat roligt projekt var runstenmönster för Gotlandsmuseet. Vår allra första kund var Sigtuna och dem levererar vi fortfarande till och vi får inte ändra i mönstret. VI har många gamla återkommande trogna kunder. Vi ser till detaljer och helhet.
Det mest aktuella och som vi är lite stolta över är att vi har gjort en större leverans till Volvo i Taiwan som säljer svenska souvenirer i sitt show room där.Hur jobbar ni med hållbarhet?
Vi tillverkar så mycket som möjligt lokalt i Sverige.
Ni har ett nytt samarbete med Come to Sweden, berätta lite om det!
Come to Sweden gör också mönster till sina posters själva genom tävlingar och hittar även gamla motiv. Eftersom de är genuina, tänker lokalt och står för kvalitet och hållbarhet passar detta oss och vi ser dem som ett komplement till våra produkter. Allt de gör tillverkas i Finland.
Om ni vill veta mer om Citronelles hittar ni det här och vill ni ha kontakt med Katarina når ni henne här
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil
- Text: Jakob Norrby och Katarina Dymling
- Foto: Privat
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-