-
Så lyfter man fram en plats eller ett företag med säljbara produkter
Hej Katarina, du driver ju ett mindre företag som tar fram produkter som lyfter fram historien bakom en plats eller ett företag.
Berätta lite om hur det hela startade.
Jag träffade Emelie Ek som är designer och duktig på att göra husmönster. Hennes första serie Stad såldes på Designtorget. Jag hjälpte henne och vi slog oss samman och hittade många städer med just fina hus. När jag började titta närmare på souvenirmarknaden såg jag snabbt att det inte fanns några fina högkvalitativa souvenirer som det finns när man kommer till destinationer som London. Därav att vi började med Mitt Stockholm som hade NK som första kund. Efter detta har vi hjälpt många turistbyråer, museer och destinationer att göra mönster för sin stad vilket är otroligt intressant och lärorikt. Vi lägger också in små detaljer i våra mönster med stor eftertanke och lär känna dem som kan sin stad bäst. Sedan kontaktade jag min vän från England, Caroline på I love design, som hade gjort en FIKA-poster. Det ledde till att vi utvecklade FIKA-serien tillsammans. Det blev en given hit och nu har vi många som vi gör detta för också.
Vad är nyttan med att anlita er?
Vi håller bra kvalitet, har hållbara produkter och erfarenhet inom försäljning. Vi har duktiga designers som vi säger till i detalj vad vi vill ha vilket nog är lite annorlunda. Sedan har vi lång erfarenhet av vad folk vill ha.
Vilka är det som tar hjälp av er?
Det är turistbyråer, museer, butiker, cafeer, hotell med mera och utöver det säljer vi också till Cervera och Åhlens. Vi har blivit kända för vår kvalitet.
Jag har ju träffat dig och det känns som ni är väldigt flexibla och lyhörda, kan du ge något exempel på det?
Ja vi lyssnar alltid på våra kunder och slutkundens önskemål. Vi utgår från kundens behov och tycke och smak istället för det vi själva ibland tycker är fint. Vi har blivit lite av experter också på vad slutkunden/turisten vill ha. Det är viktigt att ha i åtanke att svenskar frågar efter vissa saker medan utländska turister vill ha helt andra saker. Det får man anpassa sortimentet efter beroende på hur fördelningen mellan olika besökare ser ut.
Vilken är den konstigaste förfrågan ni har fått (och som ni har löst)?
Skulle vara runstensmönstret på Gotland då, men där hittade vi en lokal designer som fick göra detta åt oss. Vi har även varit producent och letat leverantörer till många olika kunder som har ett eget mönster.
Berätta om ett lyckat samarbete där kunden har blivit väldigt nöjd.
Oj det är många! Vi gjorde världsarven i Hälsingland, deras hälsingegårdar, för många år sedan till Gävle länsmuseum. Ett annat roligt projekt var runstenmönster för Gotlandsmuseet. Vår allra första kund var Sigtuna och dem levererar vi fortfarande till och vi får inte ändra i mönstret. VI har många gamla återkommande trogna kunder. Vi ser till detaljer och helhet.
Det mest aktuella och som vi är lite stolta över är att vi har gjort en större leverans till Volvo i Taiwan som säljer svenska souvenirer i sitt show room där.Hur jobbar ni med hållbarhet?
Vi tillverkar så mycket som möjligt lokalt i Sverige.
Ni har ett nytt samarbete med Come to Sweden, berätta lite om det!
Come to Sweden gör också mönster till sina posters själva genom tävlingar och hittar även gamla motiv. Eftersom de är genuina, tänker lokalt och står för kvalitet och hållbarhet passar detta oss och vi ser dem som ett komplement till våra produkter. Allt de gör tillverkas i Finland.
Om ni vill veta mer om Citronelles hittar ni det här och vill ni ha kontakt med Katarina når ni henne här
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil
- Text: Jakob Norrby och Katarina Dymling
- Foto: Privat
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-