-
Samarbete skall stärka bilden av Stockholm och Sverige
Ett samarbete har startats mellan Visit Sweden och Visit Stockholm. Syftet är att stärka bilden av Stockholm och Sverige.
Samarbetet skall pågå i fem år och leda till att fler utländska turister upplever livsstilen i Stockholm och Sverige. Ett av målen är att staden ska vara bland de tio mest populära städerna i Europa för besökare.
Regeringen positiv
”- Besöksnäringen växer så det knakar och är en jobbmotor i hela landet. Jag är mycket glad över att Visit Stockholm och Visit Sweden inleder det här samarbetet, det ökar möjligheterna ytterligare för Sverige att attrahera besökare från hela världen”, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.Han fortsätter: ”- Ett nyfiket och inkluderande Stockholm med kreativ kultur, öppet för intryck från omvärlden och med en unik skärgård, sticker ut i jämförelse med andra europeiska storstäder. Det är samtidigt värden som rimmar väl med det som Sverige ofta uppmärksammas för”.
Staden positiv
”- Stockholm är en fantastisk plats inte bara för oss som bor här utan också för utländska turister. När landet och huvudstaden jobbar ihop för att öka antalet besökare får vi fler som spenderar pengar och sprider bilden av Stockholm och Sverige”, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.Hon fortsätter:
”-Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och rankad som en av de bästa platserna i världen att leva och bo på. Staden är hemstad för talanger och framgångsrika start-ups. Stockholm har också en informell livsstil som uppskattas av många Sverigebesökare”.
”- Vi tror starkt på kraften i att landet och staden samarbetar och hoppas att det kan sätta en standard för andra länder”, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm.
”- Sverige och Stockholm har en progressiv musikscen, en rik matkultur och många design- och modeupplevelser, exempel på den svenska livsstil som vår internationella målgrupp vill ta del av och lära känna”, säger Thomas Brühl på Visit Sweden.
Så kommer arbetet att gå till
Visit Sweden och Visit Stockholm kommer att fokusera på de resenärer i målgruppen som är aktiva på digitala plattformar och kan sprida budskap vidare i sina nätverk.”- Det finns många miljoner människor som vill upptäcka platser som Sverige och nu får vi större kraft att berätta hur speciellt Stockholm är. Genom att rikta oss till en målgrupp som influerar många fler att resa får vi en stor effekt över tid”, säger Kristina Ösund, tf vd på Visit Sweden.
För att få effekt på den gemensamma kommunikationsstrategin kommer Visit Sweden och Visit Stockholm att samarbeta med flera aktörer i regionen och i olika branscher.
På bilden ovan Vd Visit Stockholm Thomas A Andersson.
Källa: Stockholm.se
Läs också artiklarna:
Så skall Stockholm utvecklas som juldestination.
VD Thomas Brühl slutar på Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jann Lipka
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-