söndag 7 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
    • Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm Archipelago Dagen
    2022-04-10 13:06

    Samverkan, paketering och the Magical Season i fokus på Stockholm Archipelago Dagen

    I veckan, den 6 april, samlades ett 90-tal åhörare från besöksnäringen och skärgårdskommunerna på Fotografiska i Stockholm för att delta på Stockholm Archipelago Dagen – med slutseminarium i projektet Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago. Liz Nordström, som studerar  Affärsutveckling för besöksnäringen på Yrkesakademin, var på plats och har lämnat denna rapport åt Turismnytt.

    Kristina Eineborg, ordförande för Stockholm Archipelago, Österåkers kommun, inledde med att hälsa alla varmt välkomna till denna eftermiddag med skärgården i fokus. Samverkan Stockholm Archipelago är ett flerårigt övergripande projekt där ett antal parter åtagit sig till en långsiktig regional samverkan med syfte att skapa förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård, året runt. I samverkan ingår Skärgårdsstiftelsen och Region Stockholm samt skärgårdskommunerna; Norrtälje, Österåker, Stockholm Stad, Vaxholm, Nacka, Haninge, Värmdö och Nynäshamn. I uppdraget ligger att öka kännedomen om Stockholms skärgård utomlands och möjliggöra affärer för näringslivet i skärgården samt att den primära inriktningen är internationell marknadsföring och exportinriktad lokal destinationsutveckling.

    Dagens moderator Ulrika Nisser, Graffman AB, tog över stafettpinnen och satte dagens gedigna schema i rullning med att konstatera att enligt Sustainable Travel Index som genomförs av Euromonitor varje år så toppar Sverige som världens mest hållbara destination – Sveriges gröna och ekochica reseupplevelser. – Med det sagt är det viktigt att utveckla en plats som blir hållbar både för dem som bor där och de som vill komma och besöka.

    Marie Östblom – projektledare för Stockholm Archipelago bjöd på en kort tillbakablick. De besökare som kommer till skärgården har ett gemensamt intresse, naturen. Med naturtriben i fokus insåg man inom Stockholm Archipelago att destinationen behöver utvecklas och man ville verka för att få den internationella marknaden att bli intresserade av produkten Stockholms skärgård. Den projektansökan som gjordes då, 2019, skulle vi åhörare få komma höra en slutredovisning av under eftermiddagen. – Stockholm Archipelago ska ligga i Drömfasen, där vi drömmer oss bort. Stockholm Archipelago vill med Instagram försöka konvertera det över till en affär som sker hos er i företagare i skärgården. Det finns en otrolig potential, om vi når ut och om vi jobbar tillsammans, förtydligade hon.

    Strax innan slutredovisningen av projektet Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago drog igång tog processledaren i projektet, Birgitta Wahlberg, från Wahlberg Process AB, plats på scen och delade med sig av insikter under projektets gång. Hon konstaterade att detta utvecklingsprojekt har varit en stor lärande process, i samverkan mellan och med företagen. Med utgångspunkt i att förlänga säsongen med sampaketering och produktutveckling har man velat bidra till att levandegöra skärgården året runt. Med platsens unika natur- och kulturvärden samt med en produktidé som utgått från naturtriben har man skapat färdiga bokningsbara produkter. Ledstjärnan har varit att öka antalet hållbara premiumprodukter utifrån de tre benen inom hållbarhet; ekonomisk, social och miljö. -Vi har fått upp farten, känns kul att få presentera dessa produkter idag, avrundade Birgitta och lämnade plats för de tre presentationerna som tog avstamp utifrån olika teman.

    Arbetsprocessen för sampaketering – Premiumpaket 1

    Inledningsvis fick vi åhörare ta del insikter från själva arbetsprocessen av representanter för premiumpaket 1.  Sofia Rehnstrand, Sandhamn Seglarhotell och Jakob Rudberg, Get Out Kayak reflekterade över vad det gett dem att vara med i projektet. Mycket handlade om att paketeringar och samarbeten kräver samma synsätt på servicenivå och att vara sampratade kring värdskap och överlämning. Projektet hade gett en möjlighet att lära sig sampaketering samt en möjlighet att lära känna fler aktörer i skärgården. Utmaningar låg i att hur får man ihop ett paket av ordinarie produkter utan att öka komplexiteten för mycket i sin verksamhet. Susanna konstaterade, – Vi på Sandhamn är i behov av aktivitetsföretag som får ut folk till vår ö. Annars kan man inte uppleva den.

    Samarbete kring affärer – Premiumpaket 2

    Malin Jönsson, Furusunds värdshus samt Astrid Landgren Patterson, Kajak & Uteliv representerade norra skärgårdens premiumpaket, som är ett tredagarspaket med lite av allt, och delade med sig av sina erfarenheter utifrån ett affärsperspektiv. – Att vi börjat prata affärer har gett ringar på vattnet, inledde Astrid. Även dessa projektinsikter kom att handla om vikten av sömlösa överlämningar samt att en stor utmaning företagare i skärgården står med är kopplat till transporter. Malin och Astrid avrundade med att konstatera att det varit inspirerande att vara med då man som lite mindre företag ofta har kalendrarna fulla, att det är svårt att ta sig till sådant som inte är ”nu, nu”.  Som medlem i projektet hade man avsatt tid för att faktiskt jobba fram nytt tillsammans.

    Bredda målgrupperna med nischade produkter – Premiumpaket 3

    Under rubriken Att bredda målgrupperna delade representanterna för Premiumpaket 3, Daniel Rudberg från Öppet Hav och Åke Svedtiljas från Lotstornet, med sig av sina lärdomar. Detta paket bygger på swimrun, ett test med en mer nischad produkt. Åke konstaterade att för honom har projektet inneburit en chans att samarbeta. Samverkan sker inte av sig själv. Det behöver organiseras, det behövs en gemensam idé och mål. Daniel lyfte å sin sida nyfikenheten i att hitta nya vägar och få med fler företagare på nya roliga produkter.

    Birgitta Wahlberg, processledaren, berättade vidare att man kommer att fortsätta med att sätta ihop andra produkter som hör ihop med naturtriben, nya underprodukter. Som ett exempel, bland flera, nämnde hon en underprodukt riktat till +65 där Kajak & Uteliv tillsammans med Lidö värdshus har skapat nya affärer genom att börja prata med varandra. ”-Jag tror väldigt mycket på att man måste matcha företagen. Hitta dem man vill jobba med. Jag har bara varit en facilitator, företagarna har gjort jobbet”.

    Förstudie ska identifiera aktörerna

    På temat Stockholms skärgård – att verka för framtiden berättade Gustav Hemming – Skärgårdsregionråd i Region Stockholm, om arbetet inom regionen, om vikten av gemensam tydlig målbild, av en strategi som samlar regionens arbete och som ger en karta och tydlighet för besöksnäringens företag i regionen.  Gustav berättade att en förstudie inletts som går ut på att identifiera aktörerna i länet som är berörda och som måste involveras i arbetet. Han uppmanade att alla ska hjälpas åt att utveckla skärgården och menade att för att få till en bra strategi för säsongsförlängning, måste röster höras underifrån.

    Många var de som passade på att nätverka under minglet. Det var tydligt att längtan och behovet var stort efter pandemins långa avbrott. En kommentar TurismNytt fick under minglet på frågan om hur man upplevt dagen hittills var: ”-Fantastiskt roligt att äntligen få träffa partners och kollegor från hela destinationen. Spännande med aktivitetsfokuserade presentationer. Nu måste vi göra något för att lösa transportknuten. Waxholmsbolagets uppdrag måste omformuleras för att harmoniera med oss i besöksnäringen”, svarade Joakim Malm, Stockholm Adventures.

    Fortsatta möjligheter för utveckling

    Efter det efterlängtade minglet äntrade Marie Östblom scenen på nytt med en kort presentation av Stockholm Archipelagos fortsatta möjligheter för utveckling i ett antal andra ansökningar som ligger inne. Hon visade även spännande siffror från Skärgårdsbarometern – statistik över när besökarna är i skärgården, och menade på att om vi ska kunna vara verkligt hållbara måste vi säsongsförlänga på riktigt. Skärgårdsbarometern är framtagen av Skärgårdsstiftelsen, Länstyrelsen och regionen. Marie redovisade även beräkningar gjorda av WSP på vad som kan hända när ”september blir det nya augusti” – enligt dessa finns en potential på 15-20 miljoner i intäkter för näringen. – Därför behöver vi arbeta med the Magical Season.

    Den nya varumärkesplattformen för resmålet Sverige

    Av Robert Hedlund, brandmanager Visit Sweden, fick vi oss en genomgång av den nya varumärkesplattformen som man börjat ta fram – ”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”. Med den globala resenären och den Nyfikna Upptäckaren i fokus jobbar Visit Sweden för att stärka Sverige som resmål. Den nya kommunikationsstrategin tar avstamp i ett Varför – ”Tillsammans skapar vi bestående värden för individen, samhället och planeten” och ett HUR:  ”Nytänkande. Öppna, Äkta och Optimistiska”. Visst stämmer det in på Stockholm Archipelago! (skribentens kommentar)

    Eftermiddagen avslutades med ett panelsamtal där paneldeltagarna samtalade om vad som krävs för att skapa en ny säsong, och fortsatte sålunda på tidigare inspel kring begreppet Magical Season, att förlänga säsongen in på sensommaren och hösten i Stockholms skärgård.

    Visit Stockholms projekt Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago är ett av 16 projekt som finansieras av Tillväxtverket för att stärka affärs- och produktutveckling i besöksnäringsföretag inom destinationer. Satsningen syftar till att ge deltagande företag ökad kompetens som kan främja besöksnäringens omställning och utveckling.
    Läs mer om satsningen och de övriga projekten på Tillväxtverkets webbplats:  Projekt som hjälper företag att ställa om – Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

    Stockholm Archipelago

    Läs mer om Stockholm Archipelago på Turismnytt

    • Text: Liz Nordström
    • Foto: Liz Nordström
    Tweet
  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet