-
Samverkan, paketering och the Magical Season i fokus på Stockholm Archipelago Dagen
I veckan, den 6 april, samlades ett 90-tal åhörare från besöksnäringen och skärgårdskommunerna på Fotografiska i Stockholm för att delta på Stockholm Archipelago Dagen – med slutseminarium i projektet Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago. Liz Nordström, som studerar Affärsutveckling för besöksnäringen på Yrkesakademin, var på plats och har lämnat denna rapport åt Turismnytt.
Kristina Eineborg, ordförande för Stockholm Archipelago, Österåkers kommun, inledde med att hälsa alla varmt välkomna till denna eftermiddag med skärgården i fokus. Samverkan Stockholm Archipelago är ett flerårigt övergripande projekt där ett antal parter åtagit sig till en långsiktig regional samverkan med syfte att skapa förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård, året runt. I samverkan ingår Skärgårdsstiftelsen och Region Stockholm samt skärgårdskommunerna; Norrtälje, Österåker, Stockholm Stad, Vaxholm, Nacka, Haninge, Värmdö och Nynäshamn. I uppdraget ligger att öka kännedomen om Stockholms skärgård utomlands och möjliggöra affärer för näringslivet i skärgården samt att den primära inriktningen är internationell marknadsföring och exportinriktad lokal destinationsutveckling.
Dagens moderator Ulrika Nisser, Graffman AB, tog över stafettpinnen och satte dagens gedigna schema i rullning med att konstatera att enligt Sustainable Travel Index som genomförs av Euromonitor varje år så toppar Sverige som världens mest hållbara destination – Sveriges gröna och ekochica reseupplevelser. – Med det sagt är det viktigt att utveckla en plats som blir hållbar både för dem som bor där och de som vill komma och besöka.
Marie Östblom – projektledare för Stockholm Archipelago bjöd på en kort tillbakablick. De besökare som kommer till skärgården har ett gemensamt intresse, naturen. Med naturtriben i fokus insåg man inom Stockholm Archipelago att destinationen behöver utvecklas och man ville verka för att få den internationella marknaden att bli intresserade av produkten Stockholms skärgård. Den projektansökan som gjordes då, 2019, skulle vi åhörare få komma höra en slutredovisning av under eftermiddagen. – Stockholm Archipelago ska ligga i Drömfasen, där vi drömmer oss bort. Stockholm Archipelago vill med Instagram försöka konvertera det över till en affär som sker hos er i företagare i skärgården. Det finns en otrolig potential, om vi når ut och om vi jobbar tillsammans, förtydligade hon.
Strax innan slutredovisningen av projektet Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago drog igång tog processledaren i projektet, Birgitta Wahlberg, från Wahlberg Process AB, plats på scen och delade med sig av insikter under projektets gång. Hon konstaterade att detta utvecklingsprojekt har varit en stor lärande process, i samverkan mellan och med företagen. Med utgångspunkt i att förlänga säsongen med sampaketering och produktutveckling har man velat bidra till att levandegöra skärgården året runt. Med platsens unika natur- och kulturvärden samt med en produktidé som utgått från naturtriben har man skapat färdiga bokningsbara produkter. Ledstjärnan har varit att öka antalet hållbara premiumprodukter utifrån de tre benen inom hållbarhet; ekonomisk, social och miljö. -Vi har fått upp farten, känns kul att få presentera dessa produkter idag, avrundade Birgitta och lämnade plats för de tre presentationerna som tog avstamp utifrån olika teman.
Arbetsprocessen för sampaketering – Premiumpaket 1
Inledningsvis fick vi åhörare ta del insikter från själva arbetsprocessen av representanter för premiumpaket 1. Sofia Rehnstrand, Sandhamn Seglarhotell och Jakob Rudberg, Get Out Kayak reflekterade över vad det gett dem att vara med i projektet. Mycket handlade om att paketeringar och samarbeten kräver samma synsätt på servicenivå och att vara sampratade kring värdskap och överlämning. Projektet hade gett en möjlighet att lära sig sampaketering samt en möjlighet att lära känna fler aktörer i skärgården. Utmaningar låg i att hur får man ihop ett paket av ordinarie produkter utan att öka komplexiteten för mycket i sin verksamhet. Susanna konstaterade, – Vi på Sandhamn är i behov av aktivitetsföretag som får ut folk till vår ö. Annars kan man inte uppleva den.
Samarbete kring affärer – Premiumpaket 2
Malin Jönsson, Furusunds värdshus samt Astrid Landgren Patterson, Kajak & Uteliv representerade norra skärgårdens premiumpaket, som är ett tredagarspaket med lite av allt, och delade med sig av sina erfarenheter utifrån ett affärsperspektiv. – Att vi börjat prata affärer har gett ringar på vattnet, inledde Astrid. Även dessa projektinsikter kom att handla om vikten av sömlösa överlämningar samt att en stor utmaning företagare i skärgården står med är kopplat till transporter. Malin och Astrid avrundade med att konstatera att det varit inspirerande att vara med då man som lite mindre företag ofta har kalendrarna fulla, att det är svårt att ta sig till sådant som inte är ”nu, nu”. Som medlem i projektet hade man avsatt tid för att faktiskt jobba fram nytt tillsammans.
Bredda målgrupperna med nischade produkter – Premiumpaket 3
Under rubriken Att bredda målgrupperna delade representanterna för Premiumpaket 3, Daniel Rudberg från Öppet Hav och Åke Svedtiljas från Lotstornet, med sig av sina lärdomar. Detta paket bygger på swimrun, ett test med en mer nischad produkt. Åke konstaterade att för honom har projektet inneburit en chans att samarbeta. Samverkan sker inte av sig själv. Det behöver organiseras, det behövs en gemensam idé och mål. Daniel lyfte å sin sida nyfikenheten i att hitta nya vägar och få med fler företagare på nya roliga produkter.
Birgitta Wahlberg, processledaren, berättade vidare att man kommer att fortsätta med att sätta ihop andra produkter som hör ihop med naturtriben, nya underprodukter. Som ett exempel, bland flera, nämnde hon en underprodukt riktat till +65 där Kajak & Uteliv tillsammans med Lidö värdshus har skapat nya affärer genom att börja prata med varandra. ”-Jag tror väldigt mycket på att man måste matcha företagen. Hitta dem man vill jobba med. Jag har bara varit en facilitator, företagarna har gjort jobbet”.
Förstudie ska identifiera aktörerna
På temat Stockholms skärgård – att verka för framtiden berättade Gustav Hemming – Skärgårdsregionråd i Region Stockholm, om arbetet inom regionen, om vikten av gemensam tydlig målbild, av en strategi som samlar regionens arbete och som ger en karta och tydlighet för besöksnäringens företag i regionen. Gustav berättade att en förstudie inletts som går ut på att identifiera aktörerna i länet som är berörda och som måste involveras i arbetet. Han uppmanade att alla ska hjälpas åt att utveckla skärgården och menade att för att få till en bra strategi för säsongsförlängning, måste röster höras underifrån.
Många var de som passade på att nätverka under minglet. Det var tydligt att längtan och behovet var stort efter pandemins långa avbrott. En kommentar TurismNytt fick under minglet på frågan om hur man upplevt dagen hittills var: ”-Fantastiskt roligt att äntligen få träffa partners och kollegor från hela destinationen. Spännande med aktivitetsfokuserade presentationer. Nu måste vi göra något för att lösa transportknuten. Waxholmsbolagets uppdrag måste omformuleras för att harmoniera med oss i besöksnäringen”, svarade Joakim Malm, Stockholm Adventures.
Fortsatta möjligheter för utveckling
Efter det efterlängtade minglet äntrade Marie Östblom scenen på nytt med en kort presentation av Stockholm Archipelagos fortsatta möjligheter för utveckling i ett antal andra ansökningar som ligger inne. Hon visade även spännande siffror från Skärgårdsbarometern – statistik över när besökarna är i skärgården, och menade på att om vi ska kunna vara verkligt hållbara måste vi säsongsförlänga på riktigt. Skärgårdsbarometern är framtagen av Skärgårdsstiftelsen, Länstyrelsen och regionen. Marie redovisade även beräkningar gjorda av WSP på vad som kan hända när ”september blir det nya augusti” – enligt dessa finns en potential på 15-20 miljoner i intäkter för näringen. – Därför behöver vi arbeta med the Magical Season.
Den nya varumärkesplattformen för resmålet Sverige
Av Robert Hedlund, brandmanager Visit Sweden, fick vi oss en genomgång av den nya varumärkesplattformen som man börjat ta fram – ”Tillsammans mot ett mer medvetet resande”. Med den globala resenären och den Nyfikna Upptäckaren i fokus jobbar Visit Sweden för att stärka Sverige som resmål. Den nya kommunikationsstrategin tar avstamp i ett Varför – ”Tillsammans skapar vi bestående värden för individen, samhället och planeten” och ett HUR: ”Nytänkande. Öppna, Äkta och Optimistiska”. Visst stämmer det in på Stockholm Archipelago! (skribentens kommentar)
Eftermiddagen avslutades med ett panelsamtal där paneldeltagarna samtalade om vad som krävs för att skapa en ny säsong, och fortsatte sålunda på tidigare inspel kring begreppet Magical Season, att förlänga säsongen in på sensommaren och hösten i Stockholms skärgård.
Visit Stockholms projekt Affärs- och Produktutveckling av företag på öar i Stockholm Archipelago är ett av 16 projekt som finansieras av Tillväxtverket för att stärka affärs- och produktutveckling i besöksnäringsföretag inom destinationer. Satsningen syftar till att ge deltagande företag ökad kompetens som kan främja besöksnäringens omställning och utveckling.
Läs mer om satsningen och de övriga projekten på Tillväxtverkets webbplats: Projekt som hjälper företag att ställa om – Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)Läs mer om Stockholm Archipelago på Turismnytt
- Text: Liz Nordström
- Foto: Liz Nordström
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-