-
SAS satsning på koldioxidkompensation har lyckats bra
För ett år sedan var SAS först ut med att inkludera koldioxidkompensation i samtliga ungdomsbiljetter. Initiativet är en del i bolagets stora omställningsarbete mot ett mer hållbart resande. Satsningen har fallit väl ut och ett ökat antal ungdomar har valt att resa med flygbolaget under den gångna tolvmånadersperioden april 2018 till och med mars 2019.
Totalt har 1,5 miljoner ungdomsbiljetter koldioxidkompenserats under de första tolv månaderna. Det innebär alltså att fem procent fler ungdomsbiljetter har sålts den aktuella tolvmånadersperioden jämfört med perioden före. Det är ett glädjande besked för bolaget.
Aldrig varit mer aktuellt än nu med hållbart resande
SAS hållbarhetschef, Lars Andersen Resare, tycker det är väldigt bra att ungdomar vill fortsätta resa för att få inspiration eller inspirera andra och därmed bidra till en god samhällsutveckling. Enligt Resare har det aldrig varit mer aktuellt än nu med ett genomtänkt och mer hållbart resande. Flygbolaget ser en ökad efterfrågan bland sina resenärer, speciellt de yngre, att göra ett aktivt val och det var därför de valde att göra den här investeringen.
SAS erbjuder sedan april 2018 ungdomsbiljetter inklusive koldioxidkompensation till resande från 12 år upp till 25 år. Sedan 1 februari koldioxidkompenseras även alla EuroBonus medlemmars resor med bolaget.
Koldioxidkompensation är en lösning som används efter att utsläppen reducerats så mycket som möjligt med dagens teknik från flygbolagets egen verksamhet.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
-
Gästbloggare
-