-
Satsning för högre kompetens och status i naturturism
Naturturismföretagen kraftsamlar för hållbar naturturism i Sverige. I arbetet tillsammans med andra aktörer finns en samsyn kring att det krävs utbildningsinsatser för att höja statusen i branschen och för att stärka den svenska besöksnäringens konkurrenskraft.
”Genom vårt arbete får vi tydliga indikationer på att kompetensen behöver höjas på alla nivåer för en professionalisering av branschen.” Säger Margareta Grape, Naturturismföretagen, projektledare för Nationellt nav för hållbar turism.
Främst två områden där utbildningsinsatser behövs
I kraftsamlingen har det kommit fram främst två områden där utbildningsinsatser behövs. Utan insikt i företagande blir en nyutbildad inom naturturism inte anställningsbar. Samt att lärarna behöver utbildas så att de kan ge eleverna relevant kompetens till verktygslådan i sitt framtida yrke inom naturturism.
”Vi arbetar tajt tillsammans med naturturismföretagare, regioner, destinationer samt utbildningsaktörer och tittar på behov av åtgärder och stöd. Ur ett brett perspektiv ska vi möta kompetensbehoven genom att ta fram kompetensmoduler för olika utbildningsnivåer.” Säger Margareta Grape.
Mer kunskap i entreprenörskap
”I den här branschen är företagen små, de har inga eller några få anställda. Många av företagen har heller inte råd att anställa utan samarbetar i stället med andra företagare. Det innebär att en person som är utbildad inom naturturism måste ha goda kunskaper i att vara företagare. Annars blir det svårt att komma in i yrkeslivet trots en relevant utbildning.” Säger Margareta Grape.
Det handlar exempelvis om kunskaper i målgruppsarbete, paketering, marknadsföring, kunskaper i paketreselagen, vad som gäller för att bedriva verksamhet på annans mark, säkerhetsanalys och prissättning.
”I våra kontakter med utbildningsaktörer så ser vi att naturturismutbildningar via naturbruksgymnasium eller på folkhögskolor behöver kompletteras med praktiska kopplingar mellan att vara företagare, att kunna sin produkt och möta gästen. En anställd inom naturturism ska förstå företagande lika bra som arter i naturen och kunna bemöta sina gäster professionellt.” Säger Margareta Grape.
Källa: Naturturismföretagen (På bild: Margareta Grape).Många saknar praktisk erfarenhet
Naturturismföretagen har vid träffar med utbildningsaktörer bland annat tittat närmare på läroplanen och konstaterar att det är bra grund att bygga vidare på. Men det har också blivit tydligt att lärarkåren saknar viktig kunskap. Många saknar praktisk erfarenhet.
”Det är relativt lätt att översätta en läroplan och dess moduler till elevundervisning men lärarna behöver känna, veta och ha provat på själva för att omsätta det så att eleverna i högre grad rustas för verkligheten.” Säger Camilla Jönsson, som förutom tillförordnad generalsekreterare och verksamhetsansvarig för Naturturismföretagen också driver företag inom naturturism.
Utbildarna behöver utbildas
”Som yrkesverksam inom naturturism är det landskapet med dess historia som är produkten. Du ska också vara förberedd på diverse händelser och att kunna improvisera vid dåligt väder. Du ska använda och bjuda på lokal mat, du ska kunna sätta gästerna i rätt kajak eller på rätt häst utifrån sin erfarenhetsnivå. Eftersom en naturguide ofta arbetar på olika platser i olika slags natur behöver de också kunna olika naturtyper.” Säger Camilla Jönsson.
Kompetenshöjande insatser där utbildningsanordnaren och läraren är grunden kommer i förlängningen också att höja statusen på yrkena.
”En kompetenshöjning blir win-win för många. För individen, för företagen, för landsbygden och lokala samhällen, för naturen och för besöksnäringen i Sverige.” Säger Camilla Jönsson.
Källa: Naturturismföretagen (På bild: Camilla Jönsson).Fakta: Kompetens- en del av kraftsamlingen för hållbar naturturism
En del i Naturturismföretagens kraftsamling för hållbar naturturism är utvecklingsprojektet ”Nationellt nav för hållbar turism”. I arbetet med att vara ett samordnande nav är kompetensförmedling och kompetensuppbyggnad en viktig del. Kompetensmodulerna som arbetas fram, i samarbete med företagare och utbildningsaktörer, är till gagn för företagen, offentliga aktörer som exempelvis utbildare, regioner och destinationer, myndigheter och verk.
Höjd kompetens höjer också statusen på yrkena, det ger i sin tur ökad hållbarhet i svensk besöksnäring och en starkare naturturismbransch.
Arbetet är möjligt tack vare stöd och finansiering från:
- Text: Ulrica Dahlqvist
- Foto: Roland Magnusson
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-