-
Skärgården är inte tillgänglig
En lördag eftermiddag mitt i sommaren så får vi den högst oväntade tanken att besöka Stockholms skärgård. Själv spenderade jag ett antal sommarveckor där som barn. Somrar med egen fångad abborre eller gädda på Möja är tidiga och glada minnen. Jag tror inte någon egen fångad fisk har smakat lika gott som den farfar grillade den sommaren. Varma klippor, abborrarna hölls färska i dom små poolar som bildades mellan klipporna, och meterlånga metspön. Vi är många som har de bilderna, som har lätt att projicera fram hur fantastiskt bra skärgården kan vara.
Redan tidigare i somras ringer en god vän och frågar om jag inte ska komma ut till Grinda och skriva istället för att sitta i Stockholm. Absolut! Hur kommer jag ut, frågar jag tillbaka hurtigt och möts av ett andetag och viss eftertänksamhet. Jättelätt, du åker från strömkajen imorgon bitti klockan 8. Vart ligger strömkajen frågar jag omedelbart och följer upp med: -bokar du in mig eller ska jag?
Här ut spelar sig en viss förvirring, mest från min sida, i hur man gör en resa utan förkunskaper. När man inte vet hur systemet fungerar och inte heller vet vad man kommer till. Finns det över huvud taget något att köpa därute eller ska jag ta med mig en matsäck? Funkar det med kort eller är det bara kontanter? Och hur är jag säker på att jag kommer på båten om den inte är bokad och hur kommer jag hem om det är fullt? Försöker med två olika appar reda ut hur en tidtabell ser ut, vad det kostar och hur jag bokar.
Med så många trösklar i form av förkunskaper som krävs för en ganska enkel resa liknar det kollektivtrafiken generellt. Kortlösningar och biljetter som är anpassade efter en marknad som är repetitiv men ofta inte har något alternativ och där målgruppen tvingas sig lära sig systemet. Nyrekrytering är kollektivtrafikens stora utmaning och uppenbarligen skärgårdens med. Lägg till att en allt större andel av oss som bor, verka och lever i Stockholm inte har samma romantiserande bild av skärgården som jag har. Har kanske inte ens haft ett sommarlov och än mindre något incitament att lära sig att åka ut till skärgården. Att den tryckta tidtabellen som visas på bilden
Tillbaka till lördagen när vi vill göra en kort sväng med övernattning någonstans. Konstaterar snabbt att de vanliga kanalerna (booking.com, hotels.com etc) endast erbjuder två anläggningar i Skärgården och till en prisklass som motsvarar ett högklassigt hotell i de flesta större städer. Försöker med AirBnB men får nästan samma svar. Väldigt högt prisläge.
Det är nu jag övergår till att skicka mail. Provar till det största hotellet på två av de största öarna.Det ena hotellet har fortare inte svarat trots påminnelse. Det är snart månad sedan jag frågade! Det andra hotellets svar hittade jag inte förrän de upplyste mig om att jag måste titta i min skräppost! När jag provar att skicka en förfrågan igen så ser jag att de i bekräftelsen av bokningsförfrågan ber mig kontrollera skräpposten som ett default-svar vilket säger mig att detta är återkommande. Att be mig kontrollera mina epost-inställningar kommer inte lösa deras problem. Ibland har kunden rätt tänker jag. Men det kanske bara är jag.
Summan avmina intryck, som stämmer överens med tidigare års och blir allt mer uppenbart och flagrant, är att Stockholms skärgård inte är tillgängligt. Trösklarna för att komma dit är många och ibland oövervinnerliga. Även för oss som bor i Stockholm, närmarknaden, vi som bor här året om och har möjlighet att konsumera skärgård varje helg i 52 veckor. När vi inte ens klarar av att vara tydliga mot den mest uppenbara och viktigaste målgruppen hur ska vi då sälja detta mot besökare från andra delar av Sverige eller internationellt?
Vi kom ut till skärgården till slut. En tur och retur över dagen med sol och bra mat. Det hade dock gått både snabbare och enklare att boka en tur och retur till Berlin även om kunskapen om just Berlin inte är så särskilt stor. Men jag får allt bekräftat, jag vet att jag kan köpa något när jag kommer fram och vet hur jag kommer hem. Jag vet till och med vilken del av Stockholm jag kommer till. När jag åker hem från skärgården vill jag till Stockholm. Den samlade tidtabellen verkar inte finnas att uppbringa. Konkurrensbilden om våra egna resor är solklar. Det är alltid enklare att åka utomlands. Det är den konkurrensen vi måste vara starka i. Om vi inte klarar av att konkurrera om de resorna blir det svårt att övertyga utrikes besökare till Stockholm att göra en extra sväng till vår närmaste glesbygd, skärgården.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Björn Arvidsson
[email protected]
070-5941930- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-