-
Skärgårdsbarometern – nu med resultat från hela skärgården
I år har Skärgårdsstiftelsen tagit nästa steg i utvecklingen av Skärgårdsbarometern och fått fram besökssiffror för hela Stockholms skärgård. Siffrorna visar att skärgården under 2021 hade över 4,4 miljoner besökare.
Ett pionjärprojekt inom besöksräkning i Sverige
Skärgårdsbarometern är ett initiativ från Skärgårdsstiftelsen och finansieras i samverkan med Region Stockholm, Länsstyrelsen och Stockholm Archipelago. Den bygger på mobildata och är ett pionjärprojekt inom besöksräkning i Sverige.
I det första steget i utvecklingen av verktyget har stiftelsen tagit fram siffror på hur många som besöker deras områden. Men nu har de även tagit fram siffror på hela Stockholms skärgård. Den skärgårdsdefinition som används är öar utan fast förbindelse, samma definition som Region Stockholm använder bland annat i den regionala utvecklingsplanen RUFS 2050.
Vad säger siffrorna?
♦ Sammantaget bekräftar siffrorna det Skärgårdsstiftelsen redan vet om den schizotopa belastningen av skärgården där kurvan idag ser ut som en alptopp mitt i sommaren. Det är något som alla aktörer i skärgården gärna vill se en ändring på.
De arbetar därför för en ny säsong – nämligen hösten, med särskilt fokus på september. Något som skulle jämna ut kurvan framåt, så att vi ser mer av ett svenskt mjukt fjäll i statistiken.♦ I siffror betyder det att stiftelsen den mest besökta dagen – Midsommarafton, har 69 000 besökare i skärgården. Samtidigt som en dag i mitten av januari har 3 500 besökare.
♦ Siffrorna pekar också på att Stiftelsens områden under juli når ett kapacitetstak, med fullt utnyttjat antal bäddar och väldigt mycket båtar ute. Detta ser man framförallt genom att siffrorna under juli rör sig mycket lite mellan 2019-2021. Då har vi på helheten sett flera rörelser kopplat till pandemin under övriga delar av året.
♦ Man kan även se att det finns försiktiga siffror som visar på en ökning under vintern. Vilket kommer att bli spännande att följa under 2022.
Jämförelsesiffror:
Att mäta genom mobildata är något som nu börjar bli mer och mer populärt, men än så länge saknas det data från andra välbesökta kustområden som t.ex Västkusten eller Höga kusten.
Bland de jämförelsedata (dock inte från mobildata) som finns kan Skärgårdsstiftelsen konstatera att Liseberg ligger högst med ca 3 miljoner besökare. Sälen redovisar ca 2 miljoner besökare och Åre ca 1 miljon besökare.
- Text: Skärgårdsstiftelsen
- Foto: Christoffer Thuresson-Björn
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-