-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Södra Ädlas första investering är klar. Under onsdagen 15 juni blev Södra Ädla delägare i bolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor. Bolaget är verksamt inom naturturism.
Södra Skogsägarnas nya riskkapitalverksamhet, Södra Ädla, lanserades i maj. Dotterbolaget ska under kommande år investera 200 miljoner kronor i innovativa bolag, vars affärsidéer direkt stödjer skogsgårdens utveckling och lönsamhet samt ger möjlighet till ett mer mångfacetterat familjeskogsbruk.
Nu är det första bolaget hittat.
Familjeskogsbruket stärks med naturturism
Under onsdagen blev Södra Ädlas investering i Happie Nation klar, där Södra Ädla deltar med en investering på tre miljoner kronor i en investeringsrunda om totalt sex miljoner kronor.
Happie Nation är verksamt inom naturturism under varumärket Happie Camp. Happie Camp arrenderar outnyttjad skogsmark av skogsägare och etablerar mindre boenden som sedan hyrs ut till naturintresserade gäster.
Det ger Södras medlemmar möjligheten att öka värdet av sina natursköna skogspärlor och komplettera sin skogsgård med hållbar naturturism.
”Happie Nations skalbara affärsidé ligger i linje med vår ambition att investera i bolag som direkt utvecklar skogsgårdens värden. Bolaget ger möjlighet till ytterligare intäkter för Södras medlemmar – samtidigt som fler kan uppleva vårt familjeskogsägande på nära håll.” Säger Erik Bengtson, investment manager för Södra Ädla. ”Med denna investering attraherar vi ny innovation till skogsgården och skapar fler affärsmöjligheter för Södras 52 000 medlemmar.”
Expansion av Happie Camp väntar
Happie Camp lanserades 2019 och har i dag en välutvecklad onlinebaserad bokningsplattform, där kunder enkelt kan boka natur- och skogsnära boenden och tilläggstjänster.
Den nya finansieringen ska stödja bolagets vidare kommersialisering, där nästa steg är etablering i södra Sverige – i dialog med Södras skogsägande medlemmar.
”Genom Happie Camp vill vi hjälpa skogsägare att förädla natursköna platser med syfte att generera nya intäkter från skogens sociala värden som ett komplement till det traditionella skogsbruket.” Säger Staffan Svantesson, VD och grundare för Happie Nation. ”Med Södra Ädla som partner får vi tillgång till gedigen kunskap och erfarenhet om skogsbruk i kombination med ett genuint nätverk av passionerade skogsägare. Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna för goda affärer och en snabb och effektiv uppskalning av Happie Camp.”
- Text: Södra Group
- Foto: Södra Group
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Att en medieplattform och ett affärs- och bokningssystem inleder ett samarbete är ovanligt. Men det är något som ...
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping. Under höstlovet den 28 oktober till 2 november förvandlas Norr...
-
-
Gästbloggare
-