-
Stark vår och sommar ger besöksrekord i Läckö-Kinnekulle
Efter ett par år av extrem ovisshet har 2022 varit en välbehövlig återhämtning för besöksnäringen i Läckö-Kinnekulle med en ökning på totalt 35% i beläggningsgrad jämfört med förra året.
“Omvärldens påverkan gör att besöksnäringen är väldigt sårbar och att jämföra årets siffror med pandemiåren ger ingen rättvis bild. Det är utvecklingen över tid som vi behöver titta på för att se utvecklingen. Det är därför väldigt glädjande att 2022 års gästnattstatistik såhär långt inte bara är en förbättring mot de senaste åren utan faktiskt en ökning med 13% i beläggning jämfört med rekordåret 2019. Därmed den högsta beläggningsgraden i destinationen någonsin.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
En bra återhämtning på de utländska gästnätterna
Totalt har destinationen haft 274 000 gästnätter på hotell, vandrarhem, stugbyar och camping till och med augusti.
Läckö-Kinnekulle håller nu på att analysera sommaren och det destinationen kan konstatera från genomförda besöksundersökningar och statistik är att de fortsatt har mycket besökare från närområdet i Väst- och Mellansverige. Särskilt från storstadsområdena kring Göteborg & Stockholm.
De ser nu även en bra återhämtning på de utländska gästnätterna som är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, med omkring 48 000 gästnätter. Norge, Danmark, Tyskland och Holland är de dominerande marknaderna.
Antalet återkommande besökare har ökat
Huvudsakliga reseanledningar till destinationen uppges vara Läckö Slott, Spiken, Kinnekulle, Vänern/Skärgården, Lidköping och då staden som helhet med dess besöksmål såsom Rörstrand museum och evenemang/konserter i kombination med släkt och vänbesök.
Något som sticker ut i besöksundersökningarna är antalet återkommande besökare som 2022 är hela 75%. Det är en svängning. Under pandemin hade destinationen hela 70% förstagångsbesökare och innan pandemin var det ungefär 50% återkommande och 50% förstagångsbesökare.
30% av besökarna uppger att de övernattar i samband med sitt besök och i snitt stannar de 2 nätter. 12% uppger att de stannar längre än 7 nätter.
Goda resultat i användandet av de digitala kanalerna
Destination Läckö-Kinnekulle har de senaste åren arbetat med att utveckla innehållet och användarvänligheten i den digitala besöksservicen. För att underlätta för besökare att kunna planera sitt och genomföra sitt besök i destinationen på bästa sätt. Detta har gett goda resultat i användandet av de digitala kanalerna.
Webbsidan har hittills i år haft 385 000 unika användare vilket nästan är en dubblering av användare sedan 2019. Även Läckö-Kinnekulleappen, där besökare kan få självguidade turer kring olika intresseområden i destinationen, har 2022 närmare 15 000 användare.
“Att analysera statistik och besöksundersökningar ger oss en bra bild av våra besökare vilket underlättar i arbetet med att utveckla och marknadsföra destinationens reseanledningar framåt.” Avslutar Anna Ohlin Ek.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle AB
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle AB (Lena Frick)
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-