-
Stark vår och sommar ger besöksrekord i Läckö-Kinnekulle
Efter ett par år av extrem ovisshet har 2022 varit en välbehövlig återhämtning för besöksnäringen i Läckö-Kinnekulle med en ökning på totalt 35% i beläggningsgrad jämfört med förra året.
“Omvärldens påverkan gör att besöksnäringen är väldigt sårbar och att jämföra årets siffror med pandemiåren ger ingen rättvis bild. Det är utvecklingen över tid som vi behöver titta på för att se utvecklingen. Det är därför väldigt glädjande att 2022 års gästnattstatistik såhär långt inte bara är en förbättring mot de senaste åren utan faktiskt en ökning med 13% i beläggning jämfört med rekordåret 2019. Därmed den högsta beläggningsgraden i destinationen någonsin.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
En bra återhämtning på de utländska gästnätterna
Totalt har destinationen haft 274 000 gästnätter på hotell, vandrarhem, stugbyar och camping till och med augusti.
Läckö-Kinnekulle håller nu på att analysera sommaren och det destinationen kan konstatera från genomförda besöksundersökningar och statistik är att de fortsatt har mycket besökare från närområdet i Väst- och Mellansverige. Särskilt från storstadsområdena kring Göteborg & Stockholm.
De ser nu även en bra återhämtning på de utländska gästnätterna som är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, med omkring 48 000 gästnätter. Norge, Danmark, Tyskland och Holland är de dominerande marknaderna.
Antalet återkommande besökare har ökat
Huvudsakliga reseanledningar till destinationen uppges vara Läckö Slott, Spiken, Kinnekulle, Vänern/Skärgården, Lidköping och då staden som helhet med dess besöksmål såsom Rörstrand museum och evenemang/konserter i kombination med släkt och vänbesök.
Något som sticker ut i besöksundersökningarna är antalet återkommande besökare som 2022 är hela 75%. Det är en svängning. Under pandemin hade destinationen hela 70% förstagångsbesökare och innan pandemin var det ungefär 50% återkommande och 50% förstagångsbesökare.
30% av besökarna uppger att de övernattar i samband med sitt besök och i snitt stannar de 2 nätter. 12% uppger att de stannar längre än 7 nätter.
Goda resultat i användandet av de digitala kanalerna
Destination Läckö-Kinnekulle har de senaste åren arbetat med att utveckla innehållet och användarvänligheten i den digitala besöksservicen. För att underlätta för besökare att kunna planera sitt och genomföra sitt besök i destinationen på bästa sätt. Detta har gett goda resultat i användandet av de digitala kanalerna.
Webbsidan har hittills i år haft 385 000 unika användare vilket nästan är en dubblering av användare sedan 2019. Även Läckö-Kinnekulleappen, där besökare kan få självguidade turer kring olika intresseområden i destinationen, har 2022 närmare 15 000 användare.
“Att analysera statistik och besöksundersökningar ger oss en bra bild av våra besökare vilket underlättar i arbetet med att utveckla och marknadsföra destinationens reseanledningar framåt.” Avslutar Anna Ohlin Ek.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle AB
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle AB (Lena Frick)
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-