-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett – Stockholm Business Region. Dotterbolagen Visit Stockholm och Invest Stockholm avvecklas därmed. All deras verksamhet kommer bedrivas i det nya bolaget.
”I en snabbt föränderlig värld måste vi samla resurserna och hitta nya lösningar för att skapa de bästa förutsättningarna för Stockholm. Med Stockholm Business Regions nya bolagsstruktur kommer vi att få en effektivare och mer kraftfull organisation för att gemensamt med näringslivet verka för en ännu starkare konkurrenskraftig och attraktiv Stockholmsregion.” Säger Staffan Ingvarsson, VD för Stockholms Business Region.
Vill stärka arbetet med långsiktig och strategisk platsattraktion
Stockholm Business Region kommer fortsatt att utveckla och marknadsföra staden som etablerings- och besöksdestination. Genom att arbeta för att Stockholm ska erbjuda bästa möjliga förutsättningar för befintliga företag att växa. Samt för nya och hållbara företag att starta och etablera sig i destinationen.
För att Stockholm ska fortsätta vara en internationellt konkurrenskraftig och företagsvänlig plats kommer bolaget att stärka arbetet med långsiktig och strategisk platsattraktion. Ett starkt företagande och en nära utvecklingsdialog mellan det offentliga och näringslivet stärker den gröna omställningen och integrationen i destinationen.
Står starkare i konkurrensen med destinationer i världen
Staffan Ingvarsson kvarstår som VD för Stockholm Business Region. Caroline Strand som i dag är VD för Visit Stockholm blir vice VD i det nya näringslivs- och destinationsbolaget.
”Den här förändringen stärker besöksnäringen och destinationen. Det skapar möjligheter att växla upp stadens och aktörernas arbete tillsammans för att stå starka i konkurrensen med andra destinationer i världen.” Säger Caroline Strand.
Beslut togs i styrelsen för bolaget den 5 december. Den nya organisationen träder i kraft 2024.
Foto: Henrik TryggHur kan detta upplägg påverka besöksnäringen?
Jakob Norrby från Turismnytt har ställt ett par frågor till Caroline Strand på Visit Stockholm angående beslutet och vad det betyder för besöksnäringen.
Hur kan det nya upplägget bidra till besöksnäringens roll, och inte minst synlighet, som en väl så viktig bransch för Stockholms attraktivitet, utveckling och ekonomi?
Destinationen blir starkare för vi kan utnyttja de synergier vi ser i olika målgrupperna på ett bättre sätt än nu. Inte minst mellan besökare, talanger, investerare och etablerare. En ökad internationell kännedom om Stockholm och stadens företagsklimat i kombination med utbudet av företag, tjänster, innovationer och arbetstillfällen, påverkar förmågan att attrahera besökare, företag, investeringar och talanger. Besöksnäringen är en basnäring som står för en betydande del av Stockholms näringsliv och har stor betydelse för huvudstadens attraktionskraft.
Innebär det här att besöksnäringen hanteras på samma villkor och får samma status i Stockholm som andra branscher?
Besöksnäringen har redan samma status som andra branscher. Snarare vill vi säkerställa en ännu starkare roll i Stockholm då den liksom start-up ekosystemet skapar värde för alla andra branscher och stadens invånare brett. Det är en viktig del i den här förändringen. Den här organiseringen och inriktningen gör att vi kan verka för en ännu starkare konkurrenskraftig och attraktiv Stockholmsregion tillsammans med näringslivet och andra intressenter.
Finns det inte risk att besöksnäringens synlighet minskar mot politiker, förvaltningar och medborgare? Att besöksnäringsfrågorna ”försvinner in i” generella näringslivsfrågor?
Nej, snarare tvärtom. Uppdraget att arbeta med destinationsutveckling kvarstår och får med den här fusionen större förutsättningar att plockas in i andra områden än där de traditionella besöksnäringsfrågorna rör sig. Ett starkt företagande och en utvecklingsdialog mellan det offentliga och näringslivet i stort stärker områden som gäller kompetensförsörjning, starta eget, investeringar och etableringar och bidrar därigenom till en socialt hållbar stad vilket gynnar företag inom besöksnäringen. Stockholm ska fortsätta vara en internationellt konkurrenskraftig och företagsvänlig plats och där har besöksnäringens företagare en självklar plats.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Ola Ericson, Stockholmsfoto
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-