-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett – Stockholm Business Region. Dotterbolagen Visit Stockholm och Invest Stockholm avvecklas därmed. All deras verksamhet kommer bedrivas i det nya bolaget.
”I en snabbt föränderlig värld måste vi samla resurserna och hitta nya lösningar för att skapa de bästa förutsättningarna för Stockholm. Med Stockholm Business Regions nya bolagsstruktur kommer vi att få en effektivare och mer kraftfull organisation för att gemensamt med näringslivet verka för en ännu starkare konkurrenskraftig och attraktiv Stockholmsregion.” Säger Staffan Ingvarsson, VD för Stockholms Business Region.
Vill stärka arbetet med långsiktig och strategisk platsattraktion
Stockholm Business Region kommer fortsatt att utveckla och marknadsföra staden som etablerings- och besöksdestination. Genom att arbeta för att Stockholm ska erbjuda bästa möjliga förutsättningar för befintliga företag att växa. Samt för nya och hållbara företag att starta och etablera sig i destinationen.
För att Stockholm ska fortsätta vara en internationellt konkurrenskraftig och företagsvänlig plats kommer bolaget att stärka arbetet med långsiktig och strategisk platsattraktion. Ett starkt företagande och en nära utvecklingsdialog mellan det offentliga och näringslivet stärker den gröna omställningen och integrationen i destinationen.
Står starkare i konkurrensen med destinationer i världen
Staffan Ingvarsson kvarstår som VD för Stockholm Business Region. Caroline Strand som i dag är VD för Visit Stockholm blir vice VD i det nya näringslivs- och destinationsbolaget.
”Den här förändringen stärker besöksnäringen och destinationen. Det skapar möjligheter att växla upp stadens och aktörernas arbete tillsammans för att stå starka i konkurrensen med andra destinationer i världen.” Säger Caroline Strand.
Beslut togs i styrelsen för bolaget den 5 december. Den nya organisationen träder i kraft 2024.
Foto: Henrik TryggHur kan detta upplägg påverka besöksnäringen?
Jakob Norrby från Turismnytt har ställt ett par frågor till Caroline Strand på Visit Stockholm angående beslutet och vad det betyder för besöksnäringen.
Hur kan det nya upplägget bidra till besöksnäringens roll, och inte minst synlighet, som en väl så viktig bransch för Stockholms attraktivitet, utveckling och ekonomi?
Destinationen blir starkare för vi kan utnyttja de synergier vi ser i olika målgrupperna på ett bättre sätt än nu. Inte minst mellan besökare, talanger, investerare och etablerare. En ökad internationell kännedom om Stockholm och stadens företagsklimat i kombination med utbudet av företag, tjänster, innovationer och arbetstillfällen, påverkar förmågan att attrahera besökare, företag, investeringar och talanger. Besöksnäringen är en basnäring som står för en betydande del av Stockholms näringsliv och har stor betydelse för huvudstadens attraktionskraft.
Innebär det här att besöksnäringen hanteras på samma villkor och får samma status i Stockholm som andra branscher?
Besöksnäringen har redan samma status som andra branscher. Snarare vill vi säkerställa en ännu starkare roll i Stockholm då den liksom start-up ekosystemet skapar värde för alla andra branscher och stadens invånare brett. Det är en viktig del i den här förändringen. Den här organiseringen och inriktningen gör att vi kan verka för en ännu starkare konkurrenskraftig och attraktiv Stockholmsregion tillsammans med näringslivet och andra intressenter.
Finns det inte risk att besöksnäringens synlighet minskar mot politiker, förvaltningar och medborgare? Att besöksnäringsfrågorna ”försvinner in i” generella näringslivsfrågor?
Nej, snarare tvärtom. Uppdraget att arbeta med destinationsutveckling kvarstår och får med den här fusionen större förutsättningar att plockas in i andra områden än där de traditionella besöksnäringsfrågorna rör sig. Ett starkt företagande och en utvecklingsdialog mellan det offentliga och näringslivet i stort stärker områden som gäller kompetensförsörjning, starta eget, investeringar och etableringar och bidrar därigenom till en socialt hållbar stad vilket gynnar företag inom besöksnäringen. Stockholm ska fortsätta vara en internationellt konkurrenskraftig och företagsvänlig plats och där har besöksnäringens företagare en självklar plats.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Ola Ericson, Stockholmsfoto
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-