-
Stora Turismpriset 2021 – En av de nominerade är… Icehotel
Stora Turismpriset delas ut varje år till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen.
Stora Turismpriset – delas i år ut för 28:e året i rad!Varje län utser en kandidat genom den regionala turismorganisationen eller motsvarande.
Årets pris delas ut enligt nedanstående kriterier.
- Huvudkriterium: Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen.
- Hållbarhetskriterium: Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet
- Kunskapskriterium: Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen.
- Omställningskriterium: Pristagaren har under coronapandemin lyckats vända de negativa konsekvenserna av krisen till något som utvecklar verksamheten.
Ett exempel är Icehotel som nominerats av Swedish Lapland Visitors Board
De flesta känner säkert till Icehotel, men här får ni lite mer insikt i produkten och hur man jobbar med hållbarhet och hur man har ställt om under pandemin.
Icehotel är ett resmål och en destination i norra Sverige som bjuder på en arktisk och oförglömlig upplevelse. Under pandemin har de inte bara lyckats övervintra utan också hittat sätt att utveckla sin verksamhet – i allt från nya affärsmodeller och målgrupper till nya smarta digitala lösningar.
Icehotel är ett av Sveriges mest kända turistiska varumärken, ett hotell och besöksmål som återuppbyggs varje år av den klara isen från Torneälven. Förutom det Icehotel som byggs varje år i december och smälter i april har de även ett permanent Icehotel, Icehotel 365. I den nya biografen kan besökaren ta del av hotellets utställningar och historia.
– Vi är ödmjuka och väldigt väldigt, glada för nomineringen till Stora Turismpriset. När pandemin ritade om vår verklighet sa vi på en gång att vi skulle ta det påtvingade lugnare tempot till att göra genomtänkta förändringar och fatta långsiktigt kloka beslut. Vi har idag fler vägar ut på marknaden, en kortare väg till potentiella besökare, nya framgångsrika koncept, en närmare dialog med resenärer världen över, nationell charter och smartare digitala flöden på anläggningen, säger Malin Franck, vd på Icehotel innan hon fortsätter.
– Vi hoppas att vi kan inspirera andra att våga satsa långsiktigt och stå starka i att låta platsens förutsättningar styra verksamheten.
Ett hållbart kretslopp
Icehotel har byggt sin verksamhet på tanken att ”naturen var här först”.
– Om vi vill vara med i dansen, måste vi låta naturen leda, säger Malin Franck.
Varje år lånar hotellet is från Torne älv för att bygga säsongens Icehotel, som under våren smälter till vatten och återgår till älven. Kretsloppet är grundidén och relationen till vatten och is är central. Besökaren får med sig en djupare kunskap om vattnets kretslopp och människans inverkan på naturen. Historien om den unika men sköra arktiska naturen är både påtaglig och ständigt närvarande, i allt från själva byggnaden till storytelling runt upplevelsen och alla dess delar.
Att naturen leder dansen är viktigt i alla delar av verksamheten. Aktiviteter sker i små grupper och befintliga rast- och lägerplatser nyttjas. All utvecklingen sker i symbios med lokalsamhället, för att inte störa eller förstöra. Man jobbar tillsammans med underleverantörer som är kvalitetsmärkta med Nature’s Best. De värnar även lokal kultur och för samiska upplevelser jobbar de enbart med samiska företagare.
Icehotel 365 kyls av midnattssolen och drivs uteslutande av förnybar energi. Tack vare utveckling av solenergi och långa soltimmar i polcirkeln mellan maj och september, är det möjligt att hålla Icehotel öppet även sommartid på ett hållbart sätt.
Utveckling av verksamheten
Icehotel som under sina första 30 år har kännetecknats av en hög andel utländska gäster har under pandemin snabbt ställt om till svenska och nordiska gäster. I maj 2020 gick Icehotel in som medlemshotell i Nordic Hotels & Resort.
– Det är imponerande att se den omställning företaget gjort. Genom sitt medlemskap i Nordic Hotels & Resort skapade de snabbt en väg ut till nordisk marknad, samtidigt som de behåller sin internationella dragningskraft. Och när pandemin satte käppar i hjulet för den internationella chartern som Icehotel byggt upp så utvecklade de snabbt nya nationella samarbete. Redan i vintras gick första charterresorna från Stockholm i samarbete med SAS och Ving. Till det lägger man en stark marknadsbearbetning och hög digital närvaro, det är strategiskt kloka beslut, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Traditionellt har Icehotel jobbat mycket med återförsäljarled, nu skräddarsyr de själva sitt budskap direkt till slutkund (besökaren). Förutom en digital omställning av marknadsbearbetningen har de även digitaliserat själva anläggningen på plats. Besökaren kan själv göra alla köp och beställa kring-produkter digitalt. Under året har man också öppnat upp hotellet och dess konst för alla att ta del av – digitalt och när du vill. En satsning som knutit företaget närmare sin marknad och öppnat en ny direkt dialog med ett starkt community.
Under pandemin har nya koncept snabbt utvecklats och testats på marknaden. En lyckad satsning som kommer leva vidare långt efter att pandemin släppt taget är ICElebrate, som lockar jubilarer att lägga sina firanden på Icehotel.
En samlande kraft
Icehotel är en samlande kraft i hela regionen och runt företaget har ett nätverk av underleverantörer vuxit fram. De ser det som viktigt att företagen i deras nätverk utvecklas och stöttar sina partners – tillsammans står man starkare.
Icehotel har även en koppling till akademin och har samarbeten med både universitet i Köpenhamn och Umeå. Genom dessa hittar företaget inspiration som driver på deras innovationskraft och möjliggör för kontinuerlig utveckling av verksamheten. Utöver det så arbetar de nära olika utbildningshuvudmän, tar emot praktikanter och handleder verksamhetsförlagd utbildning.
– Pandemi eller inte, med naturen som ledstjärna hittar Icehotel hela tiden nya sätt bidra till såväl den generella Sverigebilden som hela destinationen Swedish Laplands attraktion, säger Annika Fredriksson.
Här kan ni läsa mer om Stora Turismpriset och följa prisutdelningen
- Text: Tillväxtverket/Jakob Norrby
- Foto: Asaf Kliger
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-