-
Stort intresse för skidsemester – SkiStar inleder säsongsrekryteringen för vintern
Efter en framstående vintersäsong med över 6,1 miljoner skiddagar – det högsta antalet i företagets historia – och ett rekordantal elever i skidskolan, inleder nu fjällturismbolaget SkiStar rekryteringen av säsongsmedarbetare inför vintern.
Som en av Skandinaviens främsta arbetsgivare för unga och rankad bland topp 10 Karriärsföretagen 2024, står SkiStar redo att rekrytera närmare 2 500 medarbetare till fjälldestinationerna: Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal.
Ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen
Under det gångna året har SkiStar fokuserat på att förbättra rekryteringskvaliteten genom att initiera ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen. Detta har skett genom värdeskapande aktiviteter i socioekonomiskt utsatta områden runt storstadsregioner. Såsom samarbeten med Fryshuset och Jobbtorg Unga i Stockholm.
SkiStar fortsätter nu arbetet genom fokus på gymnasieskolor i närområden till fjälldestinationerna. Målet är att etablera en starkare relation mellan unga och fjällbolaget. Vilket i förlängningen ska möjliggöra ökad mångfald i rekryteringen av nyanställda till företaget.
Vid en framgångsrik rekryteringsträff i maj i Hammarbybacken, Stockholm, deltog över 300 ungdomar. Varav 100 genomgick framgångsrika intervjuer och flera är nu aktuella för fjälljobb i vinter.
Vill öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället
Att öka mångfalden inom företaget och branschen är av största vikt. Detta för att säkerställa framtida kompetensförsörjning, öka medarbetarnöjdheten, främja integration och bidra till en mer innovativ och hållbar verksamhet.
”Vi är nöjda med de framsteg vi har gjort på kort tid i vårt mångfaldsarbete, vilket gör det möjligt för oss att välkomna en bredare grupp av talanger till våra destinationer.” Säger Camilla Sundqvist, HR-direktör på SkiStar. ”Vår satsning är inriktad på att initiera fler relationsbyggande aktiviteter, både på kort och lång sikt. Särskilt i områden där kännedomen om fjälljobb är låg och relationen till oss som arbetsgivare är svag. Vi vill öka mångfalden och öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället.”
Inför vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare
Inför den kommande vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare. Bland annat skidinstruktörer, receptionsmedarbetare, skidpatrull, personal till skiduthyrning, vaktmästare samt olika positioner inom lodge- och hotellverksamheten, inklusive serveringspersonal och kockar.
Fjällbolaget erbjuder unika möjligheter för de som önskar kombinera sin passion för skidåkning och service med möjlighet till ett första steg in i arbetslivet.
”I våras fick vi äran att bli utsedda till en av de tio bästa arbetsgivarna för unga i en nationell undersökning bland Sveriges ekonomistudenter. Vi är oerhört glada och stolta och utmärkelsen speglar vårt engagemang för att skapa en inspirerande och stödjande arbetsmiljö där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas.” Avslutar Camilla Sundqvist.
Fakta:
Antal anställda helår: ca 600
Antal säsongstjänster per destination:
Sälen: 850
Vemdalen: 300
Åre: 450
Hemsedal: 200
Trysil: 550Rekryteringsprocessen pågår från den 15 augusti-5 september och ansökan görs via skistar.com/jobb.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
-
Gästbloggare
-