-
Stort intresse för skidsemester – SkiStar inleder säsongsrekryteringen för vintern
Efter en framstående vintersäsong med över 6,1 miljoner skiddagar – det högsta antalet i företagets historia – och ett rekordantal elever i skidskolan, inleder nu fjällturismbolaget SkiStar rekryteringen av säsongsmedarbetare inför vintern.
Som en av Skandinaviens främsta arbetsgivare för unga och rankad bland topp 10 Karriärsföretagen 2024, står SkiStar redo att rekrytera närmare 2 500 medarbetare till fjälldestinationerna: Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal.
Ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen
Under det gångna året har SkiStar fokuserat på att förbättra rekryteringskvaliteten genom att initiera ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen. Detta har skett genom värdeskapande aktiviteter i socioekonomiskt utsatta områden runt storstadsregioner. Såsom samarbeten med Fryshuset och Jobbtorg Unga i Stockholm.
SkiStar fortsätter nu arbetet genom fokus på gymnasieskolor i närområden till fjälldestinationerna. Målet är att etablera en starkare relation mellan unga och fjällbolaget. Vilket i förlängningen ska möjliggöra ökad mångfald i rekryteringen av nyanställda till företaget.
Vid en framgångsrik rekryteringsträff i maj i Hammarbybacken, Stockholm, deltog över 300 ungdomar. Varav 100 genomgick framgångsrika intervjuer och flera är nu aktuella för fjälljobb i vinter.
Vill öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället
Att öka mångfalden inom företaget och branschen är av största vikt. Detta för att säkerställa framtida kompetensförsörjning, öka medarbetarnöjdheten, främja integration och bidra till en mer innovativ och hållbar verksamhet.
”Vi är nöjda med de framsteg vi har gjort på kort tid i vårt mångfaldsarbete, vilket gör det möjligt för oss att välkomna en bredare grupp av talanger till våra destinationer.” Säger Camilla Sundqvist, HR-direktör på SkiStar. ”Vår satsning är inriktad på att initiera fler relationsbyggande aktiviteter, både på kort och lång sikt. Särskilt i områden där kännedomen om fjälljobb är låg och relationen till oss som arbetsgivare är svag. Vi vill öka mångfalden och öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället.”
Inför vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare
Inför den kommande vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare. Bland annat skidinstruktörer, receptionsmedarbetare, skidpatrull, personal till skiduthyrning, vaktmästare samt olika positioner inom lodge- och hotellverksamheten, inklusive serveringspersonal och kockar.
Fjällbolaget erbjuder unika möjligheter för de som önskar kombinera sin passion för skidåkning och service med möjlighet till ett första steg in i arbetslivet.
”I våras fick vi äran att bli utsedda till en av de tio bästa arbetsgivarna för unga i en nationell undersökning bland Sveriges ekonomistudenter. Vi är oerhört glada och stolta och utmärkelsen speglar vårt engagemang för att skapa en inspirerande och stödjande arbetsmiljö där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas.” Avslutar Camilla Sundqvist.
Fakta:
Antal anställda helår: ca 600
Antal säsongstjänster per destination:
Sälen: 850
Vemdalen: 300
Åre: 450
Hemsedal: 200
Trysil: 550Rekryteringsprocessen pågår från den 15 augusti-5 september och ansökan görs via skistar.com/jobb.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-