-
Stort intresse för skidsemester – SkiStar inleder säsongsrekryteringen för vintern
Efter en framstående vintersäsong med över 6,1 miljoner skiddagar – det högsta antalet i företagets historia – och ett rekordantal elever i skidskolan, inleder nu fjällturismbolaget SkiStar rekryteringen av säsongsmedarbetare inför vintern.
Som en av Skandinaviens främsta arbetsgivare för unga och rankad bland topp 10 Karriärsföretagen 2024, står SkiStar redo att rekrytera närmare 2 500 medarbetare till fjälldestinationerna: Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal.
Ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen
Under det gångna året har SkiStar fokuserat på att förbättra rekryteringskvaliteten genom att initiera ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen. Detta har skett genom värdeskapande aktiviteter i socioekonomiskt utsatta områden runt storstadsregioner. Såsom samarbeten med Fryshuset och Jobbtorg Unga i Stockholm.
SkiStar fortsätter nu arbetet genom fokus på gymnasieskolor i närområden till fjälldestinationerna. Målet är att etablera en starkare relation mellan unga och fjällbolaget. Vilket i förlängningen ska möjliggöra ökad mångfald i rekryteringen av nyanställda till företaget.
Vid en framgångsrik rekryteringsträff i maj i Hammarbybacken, Stockholm, deltog över 300 ungdomar. Varav 100 genomgick framgångsrika intervjuer och flera är nu aktuella för fjälljobb i vinter.
Vill öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället
Att öka mångfalden inom företaget och branschen är av största vikt. Detta för att säkerställa framtida kompetensförsörjning, öka medarbetarnöjdheten, främja integration och bidra till en mer innovativ och hållbar verksamhet.
”Vi är nöjda med de framsteg vi har gjort på kort tid i vårt mångfaldsarbete, vilket gör det möjligt för oss att välkomna en bredare grupp av talanger till våra destinationer.” Säger Camilla Sundqvist, HR-direktör på SkiStar. ”Vår satsning är inriktad på att initiera fler relationsbyggande aktiviteter, både på kort och lång sikt. Särskilt i områden där kännedomen om fjälljobb är låg och relationen till oss som arbetsgivare är svag. Vi vill öka mångfalden och öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället.”
Inför vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare
Inför den kommande vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare. Bland annat skidinstruktörer, receptionsmedarbetare, skidpatrull, personal till skiduthyrning, vaktmästare samt olika positioner inom lodge- och hotellverksamheten, inklusive serveringspersonal och kockar.
Fjällbolaget erbjuder unika möjligheter för de som önskar kombinera sin passion för skidåkning och service med möjlighet till ett första steg in i arbetslivet.
”I våras fick vi äran att bli utsedda till en av de tio bästa arbetsgivarna för unga i en nationell undersökning bland Sveriges ekonomistudenter. Vi är oerhört glada och stolta och utmärkelsen speglar vårt engagemang för att skapa en inspirerande och stödjande arbetsmiljö där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas.” Avslutar Camilla Sundqvist.
Fakta:
Antal anställda helår: ca 600
Antal säsongstjänster per destination:
Sälen: 850
Vemdalen: 300
Åre: 450
Hemsedal: 200
Trysil: 550Rekryteringsprocessen pågår från den 15 augusti-5 september och ansökan görs via skistar.com/jobb.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-