-
Studenten som uppfann en ny liftupplevelse
Uppsalastudenten Erik Englund är en hängiven snowboardåkare som tycker att det är besvärligt att åka ankarlift. Då fick han en idé till en produkt som kunde göra liftupplevelsen bekvämare och som gav möjligheter till reklamintäkter till skidanläggningen. Produkten ”Boardie” ser ut som ett mobilskal fast för ankarliftar.
Strax före jul 2014 så presenterade han sin produktidé för Drivhuset och erbjöds snabbt en kontorsplats. Där kunde han börja ringa runt till potentiella kunder för att undersöka kundbehovet. Tillsammans med kompisen Niklas utvecklade han ett koncept som de presenterade för fem skidanläggningar och alla fem var intresserade av produkten. Då bildade de bolaget Boardie AB.
Erik tycker att de har fått mycket hjälp på vägen. Genom UU Innovation fick vi affärs- och IP-rådgivning, hjälp att hitta finansiering och flera kontakter som har lett oss framåt i verksamheten. Nu går Erik och Niklas i UICs affärsutvecklingsprogram Business Lab.
De har fått förstudiemedel från Almi två gånger och tidigare ett från Vinnova. Dessutom har de fått ett stipendium från Handelsbankens Innovationsstiftelse och en investerare, UU Holding. UU Holdings investering innebar att en prototyp kunde tas fram för ett första test på marknaden. Fler investerare har visat intresse genom Connect Uppsala.
Den skall nu testas i Sunnerstabacken i Uppsala under vintern 2015/2016. Sunnerstabacken ägs av Uppsala kommun. Både Niklas och Erik kommer att vara på plats för att utvärdera vad pistvakterna och skidåkarna tycker om produkten.
Ett samarbetsavtal med ett företag i Västerås har ingåtts för arbete kring prototypen och en tredje delägare har tagits in som skall arbeta med detta på heltid.
Erik har läst masterprogrammet i industriell ledning och innovation men läser nu magisterprogrammet i entreprenörskap vid Uppsala universitet. Han driver parallellt flera företag, ett av dem är Boardie AB.
Han har utsetts till Årets Uppsalastudent, en utmärkelse som delas ut av Anders Walls stiftelse. Prispengarna skall han investera i Boardie AB.
Källa: Uppsala Universitet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Malin Cropper
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-