-
Svensk natur lockar TV-bolag till Lofsdalen
Nu lockas utländska TV-bolag att filma i Sveriges unika natur. Detta skapar möjligheter för besöksnäringen att göra affärer.
På plats i Lofsdalen är ett holländskt tv-team från FTV för att filma den sex avsnitt långa julserien ”O Dennenboom”. Med är den holländska schlagerstjärnan Jan Smit och flera andra artister. Jan Smit är lika populär som Måns Zelmerlöw fast i Holland.
TV-tittarna kommer att få se artisterna utföra olika aktiviteter som att plocka lingon, hälsa på renar, göra våfflor, köpa jultröjor till varandra och såga ned sin egna julgran.
Detta är en unik möjlighet att beröra människor, få dem emotionella för att sedan locka dem till Sveriges natur. Destinationen Lofsdalen har profilerat sig med att erbjuda värme och kärlek, bland annat genom att ha en logga som ser ut som ett hjärta.
Destination Lofsdalen uttalar sig så här om hur de tänker och arbetar:
”Det vi i Lofsdalen känner för vår bygd kan sammanfattas i två ord: äkta kärlek. En kärlek som är omöjlig att ta miste på. Och den präglar allt vi gör. Hur vi förhåller oss till varandra och till naturen. Hur vi möter våra besökare. Hur vi kommunicerar. Hur vi planerar och genomför de åtgärder och aktiviteter som ska locka ännu fler människor till Lofsdalen:”
”Byn där vi lever och verkar är liten. Det betyder att det mesta kommer nära. Blir personligt. Hos oss finns det stora i det lilla. En styrka som skiljer oss från andra fjällanläggningar.”
”Den ska vi utnyttja och bygga vidare på. För med de starka känslorna kommer också en stark tro på framtiden. En vilja till förändring och utveckling. Vi vill jobba för att vår bygd ska blomstra; leva både vinter- och sommartid.”
Källa: Lofsdalen
- Text: Maria Lindqvist
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-