-
Svensk natur lockar TV-bolag till Lofsdalen
Nu lockas utländska TV-bolag att filma i Sveriges unika natur. Detta skapar möjligheter för besöksnäringen att göra affärer.
På plats i Lofsdalen är ett holländskt tv-team från FTV för att filma den sex avsnitt långa julserien ”O Dennenboom”. Med är den holländska schlagerstjärnan Jan Smit och flera andra artister. Jan Smit är lika populär som Måns Zelmerlöw fast i Holland.
TV-tittarna kommer att få se artisterna utföra olika aktiviteter som att plocka lingon, hälsa på renar, göra våfflor, köpa jultröjor till varandra och såga ned sin egna julgran.
Detta är en unik möjlighet att beröra människor, få dem emotionella för att sedan locka dem till Sveriges natur. Destinationen Lofsdalen har profilerat sig med att erbjuda värme och kärlek, bland annat genom att ha en logga som ser ut som ett hjärta.
Destination Lofsdalen uttalar sig så här om hur de tänker och arbetar:
”Det vi i Lofsdalen känner för vår bygd kan sammanfattas i två ord: äkta kärlek. En kärlek som är omöjlig att ta miste på. Och den präglar allt vi gör. Hur vi förhåller oss till varandra och till naturen. Hur vi möter våra besökare. Hur vi kommunicerar. Hur vi planerar och genomför de åtgärder och aktiviteter som ska locka ännu fler människor till Lofsdalen:”
”Byn där vi lever och verkar är liten. Det betyder att det mesta kommer nära. Blir personligt. Hos oss finns det stora i det lilla. En styrka som skiljer oss från andra fjällanläggningar.”
”Den ska vi utnyttja och bygga vidare på. För med de starka känslorna kommer också en stark tro på framtiden. En vilja till förändring och utveckling. Vi vill jobba för att vår bygd ska blomstra; leva både vinter- och sommartid.”
Källa: Lofsdalen
- Text: Maria Lindqvist
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-