-
Svensk Turism – prioriteringar för turism och besöksnäring
Svensk Turism har slagit fast fyra prioriteringar som är avgörande för turismens och besöksnäringens fortsatta utveckling. Det är ett resultat av ett omfattande arbete internt i organisationen. Samt dialoger med nationella, regionala och lokala aktörer i det turistiska systemet.
Med dessa prioriteringar på plats och en tydlig politisk riktning skapas förutsättningar för en hållbar turism och konkurrenskraftig besöksnäring som bidrar till tillväxt, sysselsättning och attraktiva platser för besökare, boende, företag och investeringar i hela landet.
Prioriteringarna tar sin utgångspunkt i att:
◆ Utvecklad statistik och analys är grunden för att bättre förstå och följa turismens betydelse för samhället.
◆ Stärkt marknadsföring krävs för att resmålet Sverige ska vara konkurrenskraftigt.
◆ Snabbare, effektivare och klimatsmartare transporter är avgörande för turismens tillväxt.
◆ Fler möten och evenemang stärker Sveriges varumärke och attraktivitet som land.
”Vi ser ett stort behov av att öka förståelsen för turismens betydelse för samhället och för de grundförutsättningar som behöver finnas på plats för den fortsatta utvecklingen.” Säger Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism.
Läs mer om Svensk Turism på Turismnytt här.
- Text: Svensk Turism AB
- Foto: Isa Mörk
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
När Gyllene Hjulet delades ut på kvällen den 23 april var det göteborgskt i topp. JVM i ishockey 2024, som var de...
-
-
Gästbloggare
-