-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget. Nämligen när kritiker ifrågasätter ett ökat flygande. Ett ökat flygande behövs, men det behöver ske med fossilfritt biobränsle. Detta är ett inlägg från Svenska Regionala Flygplatser.
Igår var det dags igen. SVT uppmärksammade på nytt flygets utsatthet och inte minst våra flygplatsers utsatta läge. Infrastrukturminister Andreas Carlson betonade betydelsen att vi börjar flyga igen men att vi gör det med biobränsle. Det uttalandet kritiserades av Naturskyddsföreningen och av en forskare vid Lunds universitet.
Det framgick inte riktigt om kritikerna var införstådda med fakta, varför inslaget blev missvisande.
Fakta är följande:
1. Flyget minskar på ett oroväckande sätt. Det gör det svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser.
2. Det minskade flygandet är i det närmaste en svensk företeelse. Vi ser inte detta i våra grannländer. Den enda jämförbara faktorn vi kan se som orsak är flygskammen. Den finns inte alls på samma sätt i våra grannländer.
3. Det minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd. Sverige har valt att staten driver de större flygplatserna som har förutsättningar att gå med vinst. Sedan får oftast kommuner driva de mindre flygplatserna som inte har förutsättningar att gå med vinst.
4. Om enskilda flygplatskommuner inte orkar driva sina flygplatser får det inte bara konsekvenser för förlorade flyglinjer, då äventyras också företagsetableringar liksom det samhällsnyttiga flyget som ambulansflygningar, brandspaning och Försvarsmaktens möjligheter att verka.
5. Branschen och inte minst vi själva uppmanar nu alla att vi måste börja flyga igen.
6. Vi manar också alla att köpa till biobränsle i den egna flygningen. Då kan vi både öka flygandet och minska utsläppen.
7. Just nu kostar biobränsle mer än traditionellt flygbränsle. Likaså är andelen inblandat biobränsle i dagens flygningar väldigt lågt.
8. Tillgången på biobränsle är också låg. Det behöver tillverkas mer biobränsle om alla ska kunna köpa till det för den egna resan.
9. Det finns en begränsning idag att man endast får flyga på 50% inblandning av biobränsle.
10. Den gränsen kommer sannolikt försvinna då det har visat sig att det inte finns några störningar eller problem med att flyga med biobränsle.
11. Skulle allt fler börja köpa till biobränsle kommer det ändå ta tid att få upp volymerna med köpt biobränsle. Men det skulle öka efterfrågan och med mer produktion hade det blivit lönsamt att öka tillverkningen.
12. För att verkligen få igång denna förändring måste det offentliga gå före. Alla myndigheter och offentliganställda behöver köpa till biobränsle för den egna tjänsteresan.
13. Även våra egna flygplatsägare, kommuner och regioner måste gå före och köpa biobränsle för den egna tjänsteresan.
14. Då måste man ändra sina resepolicys, som ofta avråder eller förbjuder flygresor i tjänsten.
15. Flera flygplatskommuner har insett det går ha en miljövänlig resepolicy där flygresenären också köper till biobränsle i den egna resan.
16. Skulle alla köpa till biobränsle skulle också flygresorna bli fossilfria.
17. Om vi inte flyger mer, kommer nedgången att fortsätta och till slut kommer enskilda flygplatser att tvingas läggas ned.
18. Då drabbas inte bara flygplatsen, utan näringslivet, tillgängligheten, stödet till samhället, ambulansflyget och stödet till Försvarsmakten.
19. Om vi i stället börjar flyga igen, så kan vi ha kvar vår tillgänglighet och vårt stöd till samhället.
20. Men när vi börjar flyga igen, då ska vi flyga med biobränsle.
Detta är lika enkelt som fantastiskt. Det var om detta som inslaget i SVT skulle handlat om men som inte riktigt kom fram. Alltså. Flyg mera! Men flyg med biobränsle!
Här kan ni läsa mer om Svenska Regionala Flygplatser på Turismnytt.
- Text: Peter Larsson, VD för Svenska Regionala Flygplatser.
- Foto: Svenska Regionala Flygplatser
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-