-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget. Nämligen när kritiker ifrågasätter ett ökat flygande. Ett ökat flygande behövs, men det behöver ske med fossilfritt biobränsle. Detta är ett inlägg från Svenska Regionala Flygplatser.
Igår var det dags igen. SVT uppmärksammade på nytt flygets utsatthet och inte minst våra flygplatsers utsatta läge. Infrastrukturminister Andreas Carlson betonade betydelsen att vi börjar flyga igen men att vi gör det med biobränsle. Det uttalandet kritiserades av Naturskyddsföreningen och av en forskare vid Lunds universitet.
Det framgick inte riktigt om kritikerna var införstådda med fakta, varför inslaget blev missvisande.
Fakta är följande:
1. Flyget minskar på ett oroväckande sätt. Det gör det svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser.
2. Det minskade flygandet är i det närmaste en svensk företeelse. Vi ser inte detta i våra grannländer. Den enda jämförbara faktorn vi kan se som orsak är flygskammen. Den finns inte alls på samma sätt i våra grannländer.
3. Det minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd. Sverige har valt att staten driver de större flygplatserna som har förutsättningar att gå med vinst. Sedan får oftast kommuner driva de mindre flygplatserna som inte har förutsättningar att gå med vinst.
4. Om enskilda flygplatskommuner inte orkar driva sina flygplatser får det inte bara konsekvenser för förlorade flyglinjer, då äventyras också företagsetableringar liksom det samhällsnyttiga flyget som ambulansflygningar, brandspaning och Försvarsmaktens möjligheter att verka.
5. Branschen och inte minst vi själva uppmanar nu alla att vi måste börja flyga igen.
6. Vi manar också alla att köpa till biobränsle i den egna flygningen. Då kan vi både öka flygandet och minska utsläppen.
7. Just nu kostar biobränsle mer än traditionellt flygbränsle. Likaså är andelen inblandat biobränsle i dagens flygningar väldigt lågt.
8. Tillgången på biobränsle är också låg. Det behöver tillverkas mer biobränsle om alla ska kunna köpa till det för den egna resan.
9. Det finns en begränsning idag att man endast får flyga på 50% inblandning av biobränsle.
10. Den gränsen kommer sannolikt försvinna då det har visat sig att det inte finns några störningar eller problem med att flyga med biobränsle.
11. Skulle allt fler börja köpa till biobränsle kommer det ändå ta tid att få upp volymerna med köpt biobränsle. Men det skulle öka efterfrågan och med mer produktion hade det blivit lönsamt att öka tillverkningen.
12. För att verkligen få igång denna förändring måste det offentliga gå före. Alla myndigheter och offentliganställda behöver köpa till biobränsle för den egna tjänsteresan.
13. Även våra egna flygplatsägare, kommuner och regioner måste gå före och köpa biobränsle för den egna tjänsteresan.
14. Då måste man ändra sina resepolicys, som ofta avråder eller förbjuder flygresor i tjänsten.
15. Flera flygplatskommuner har insett det går ha en miljövänlig resepolicy där flygresenären också köper till biobränsle i den egna resan.
16. Skulle alla köpa till biobränsle skulle också flygresorna bli fossilfria.
17. Om vi inte flyger mer, kommer nedgången att fortsätta och till slut kommer enskilda flygplatser att tvingas läggas ned.
18. Då drabbas inte bara flygplatsen, utan näringslivet, tillgängligheten, stödet till samhället, ambulansflyget och stödet till Försvarsmakten.
19. Om vi i stället börjar flyga igen, så kan vi ha kvar vår tillgänglighet och vårt stöd till samhället.
20. Men när vi börjar flyga igen, då ska vi flyga med biobränsle.
Detta är lika enkelt som fantastiskt. Det var om detta som inslaget i SVT skulle handlat om men som inte riktigt kom fram. Alltså. Flyg mera! Men flyg med biobränsle!
Här kan ni läsa mer om Svenska Regionala Flygplatser på Turismnytt.
- Text: Peter Larsson, VD för Svenska Regionala Flygplatser.
- Foto: Svenska Regionala Flygplatser
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-