-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget. Nämligen när kritiker ifrågasätter ett ökat flygande. Ett ökat flygande behövs, men det behöver ske med fossilfritt biobränsle. Detta är ett inlägg från Svenska Regionala Flygplatser.
Igår var det dags igen. SVT uppmärksammade på nytt flygets utsatthet och inte minst våra flygplatsers utsatta läge. Infrastrukturminister Andreas Carlson betonade betydelsen att vi börjar flyga igen men att vi gör det med biobränsle. Det uttalandet kritiserades av Naturskyddsföreningen och av en forskare vid Lunds universitet.
Det framgick inte riktigt om kritikerna var införstådda med fakta, varför inslaget blev missvisande.
Fakta är följande:
1. Flyget minskar på ett oroväckande sätt. Det gör det svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser.
2. Det minskade flygandet är i det närmaste en svensk företeelse. Vi ser inte detta i våra grannländer. Den enda jämförbara faktorn vi kan se som orsak är flygskammen. Den finns inte alls på samma sätt i våra grannländer.
3. Det minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd. Sverige har valt att staten driver de större flygplatserna som har förutsättningar att gå med vinst. Sedan får oftast kommuner driva de mindre flygplatserna som inte har förutsättningar att gå med vinst.
4. Om enskilda flygplatskommuner inte orkar driva sina flygplatser får det inte bara konsekvenser för förlorade flyglinjer, då äventyras också företagsetableringar liksom det samhällsnyttiga flyget som ambulansflygningar, brandspaning och Försvarsmaktens möjligheter att verka.
5. Branschen och inte minst vi själva uppmanar nu alla att vi måste börja flyga igen.
6. Vi manar också alla att köpa till biobränsle i den egna flygningen. Då kan vi både öka flygandet och minska utsläppen.
7. Just nu kostar biobränsle mer än traditionellt flygbränsle. Likaså är andelen inblandat biobränsle i dagens flygningar väldigt lågt.
8. Tillgången på biobränsle är också låg. Det behöver tillverkas mer biobränsle om alla ska kunna köpa till det för den egna resan.
9. Det finns en begränsning idag att man endast får flyga på 50% inblandning av biobränsle.
10. Den gränsen kommer sannolikt försvinna då det har visat sig att det inte finns några störningar eller problem med att flyga med biobränsle.
11. Skulle allt fler börja köpa till biobränsle kommer det ändå ta tid att få upp volymerna med köpt biobränsle. Men det skulle öka efterfrågan och med mer produktion hade det blivit lönsamt att öka tillverkningen.
12. För att verkligen få igång denna förändring måste det offentliga gå före. Alla myndigheter och offentliganställda behöver köpa till biobränsle för den egna tjänsteresan.
13. Även våra egna flygplatsägare, kommuner och regioner måste gå före och köpa biobränsle för den egna tjänsteresan.
14. Då måste man ändra sina resepolicys, som ofta avråder eller förbjuder flygresor i tjänsten.
15. Flera flygplatskommuner har insett det går ha en miljövänlig resepolicy där flygresenären också köper till biobränsle i den egna resan.
16. Skulle alla köpa till biobränsle skulle också flygresorna bli fossilfria.
17. Om vi inte flyger mer, kommer nedgången att fortsätta och till slut kommer enskilda flygplatser att tvingas läggas ned.
18. Då drabbas inte bara flygplatsen, utan näringslivet, tillgängligheten, stödet till samhället, ambulansflyget och stödet till Försvarsmakten.
19. Om vi i stället börjar flyga igen, så kan vi ha kvar vår tillgänglighet och vårt stöd till samhället.
20. Men när vi börjar flyga igen, då ska vi flyga med biobränsle.
Detta är lika enkelt som fantastiskt. Det var om detta som inslaget i SVT skulle handlat om men som inte riktigt kom fram. Alltså. Flyg mera! Men flyg med biobränsle!
Här kan ni läsa mer om Svenska Regionala Flygplatser på Turismnytt.
- Text: Peter Larsson, VD för Svenska Regionala Flygplatser.
- Foto: Svenska Regionala Flygplatser
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-