-
Sverige får en ny snöfabrik – i Vallåsen
Hur kan man driva en framgångsrik skidanläggning i Halland?
På Vallåsen i Halland har Branäsgruppen invigt en snöfabrik. Syftet är att erbjuda sina skidåkande gäster en längre skisäsong och att bli bäst i Norden på att spara och producera snö. Men det finns utmaningar.
Klimatet i Halland är inte det optimala för att driva en skidanläggning. Dygnen med minusgrader är för få vilket gör arbetet med snöbeläggning svårplanerat. När skall man ha öppet respektive stängt? Det medför att det blir svårt att schemalägga personalens arbetstider – och att rekrytera. Ingen snö betyder inga intäkter.
Snöfabriken har skapats genom ett projekt som heter ”Spara Snö” som man arbetat med inom Branäsgruppen de senaste åren. Projektet har innefattat alla anläggningar i Branäsgruppens ägo: Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center, Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Målet med projektet är att över sommarmånaderna kunna spara en grund för kommande säsongs snöläggning, en besparing i både tid och pengar.
Så går snöproduktionen till i Vallåsens snöfabrik
I den nya snöfabriken i Vallåsen kommer man att kunna producera snö även när det är plusgrader utomhus. Själva produktionen kommer att pågå mellan oktober och april. Snömaskinen kan producera 210 kubikmeter snö per dygn – cirka 147 lastbilsflak per vecka. Detta kräver att renheten i vattnet är bra och därför har man borrat ett hål istället för att ta vatten från närliggande vattendrag. Mängden vatten som behövs är relativ låg och det vatten som används rinner tillbaka ner i källan.
Bolaget har tillsammans med företaget Peak Innovation tagit fram en plan för att snöproduktionen skall ha minsta möjliga miljöpåverkan. Branäsgruppen har som policy att man bara använder energi från förnyelsebara källor.
Snöfabriken i Vallåsen har bidragit till att skapa två helårstjänster.
I år kan Vallåsen öppna för skidåkning redan den 1 november. Därefter ägnas resten av säsongen av att bättra på skidunderlaget successivt så man kan ha öppet även under påsk.
Investeringen i snöfabriken har gått loss på 7,5 miljoner kronor.
Snöfabriken har tillsammans med övriga satsningar i projektet runt snön skapat utrymme för två helårstjänster på Vallåsen.
Källa: Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-