-
Swedish Lapland – Norrbottens besöksnäringsstrategi presenterades vid EU-konferens
I samband med European Week of Regions and Cities 2024 i Bryssel bjöds Swedish Lapland Visitors Board in för att presentera Norrbottens besöksnäringsstrategi med den tillhörande Arktiska agendan Care for the Arctic – It’s our home.
”Vi är stolta över att bidra till debatten och arbetet med att forma Europas framtid och deras regioner och städer.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
European Week of Regions and Cities
European Week of Regions and Cities är det största årliga Bryssel-baserade evenemanget för EU:s sammanhållningspolitik. Deltagarna får ta del av flera intressanta exempel från regioner och städer inom EU. Mycket kopplat till sitt arbete och förmåga att skapa utveckling och jobb baserat på regional medverkan och medskapande.
Arrangörer är European Commission Directorate General Regional and Urban Policy och European Committee of the Regions.
Många europeiska regioner som är intresserade
Under det övergripande temat ”Smart and sustainable growth for regions” och rubriken “Tourism Regions adressing climat change risks” presenterade Camilla Bondareva, Head of Brand Communications på Swedish Lapland Visitors Board, Norrbottens besöksnäringsstrategi med den tillhörande Arktiska agendan Care for the Arctic – It’s our home.
”Arrangemanget har ambitionen att visa på vikten av den lokala och regionala nivåns initiativ och innovationer kopplat till den europeiska utvecklingen och konkurrenskraften.” Säger Camilla Bondareva. ”Det är många europeiska regioner som är intresserade av att ta del av vår besöksnärings utveckling. Och den regenerativa approach vi tar när vi arbetar tillsammans med möjliggörare, företag och individer för att besöksnäringen ska vara en god kraft för lokalsamhället.”
Praktiska exempel från Frankrike och Portugal
Seminariet leddes av Ramune Genzbigelyte. Turismpolitisk representant vid Europeiska kommissionens generaldirektorat, enheten för EU:s inre marknad, Näringsliv, Entreprenörsskap och Små- och medelstora företag.
Vid seminariet presenterades även ett praktiskt exempel från franska regionen Auverne-Rhône-Alpes samt portugisiska regionen Oeste.
”Ökad kunskap om andra europeiska regioners lösningar för att hantera besöksnäringens utmaningar ger oss i Norrbotten större möjligheter att öka förutsättningar att förverkliga företagens potentialer att göra affärer av den globala efterfrågan på vår unika arktiska kultur och natur. Samtidigt som vi tillsammans tar oss an omställningsarbetet mot målen i Agenda 2030.” Avslutar Annika Fredriksson.
Häs kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Viggo Lundberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-