-
Swedish Lapland – ny besöksnäringsstrategi siktar på ansvarsfull utveckling
Norrbotten lockar besökare från hela världen. Men hur gör man det bästa av den attraktiviteten, samtidigt som man tar ansvar för livskvaliteten och möjligheterna för de som bor där – nu och i framtiden? Den frågan får ett svar i nya Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030. I den formuleras en utmanande vision: att vara att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål. Färdplanen är framtagen av Swedish Lapland Visitors Board på uppdrag av Region Norrbotten.
”Strategin utgår från ett regenerativt förhållningssätt. Vilket innebär att målet är att besöksnäringen ska bidra med en positiv påverkan på resmålet ur alla hållbarhetsdimensioner.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Visionen – bli världens mest ansvarsfulla arktiska resmål
Den nya strategin är ett sammanvägt resultat av en övergripande scenarioanalys, företagsenkäter, omvärldstrender, utredningar, rapporter, trender i process med lokala, nationella och internationella inspel.
De prioriterade insatserna är kopplade till utvecklingsstrategier i Norrbotten, Sverige, Norden, Arktis, EU och Agenda 2030.
”Visionen att vi ska vara världens mest ansvarsfulla arktiska resmål bygger i sig på ett integrerat och innovativt hållbarhetstänk, där resmålets huvudintressenter tar ansvar och bidrar till den hållbara utvecklingen.” Säger Annika Fredriksson.
Besöksnäringen är en viktig drivkraft och en inspiration
Janus Brandin, Regional utvecklingsdirektör på Region Norrbotten, menar att besöksnäringen på många sätt har nycklarna till ett långsiktigt livskraftigt Norrbotten. Alla kan vara överens om att turism- och besöksnäringen utvecklar samhället.
”Den har gjutit nytt liv i bygder som kämpat med försvunna arbetstillfällen, krympande service och utflyttning. Besöksnäringen attraherar kvinnor och ungdomar – grupper som Norrbotten historiskt har haft svårt att behålla.”
Han tror att den nya besöksnäringsstrategin kommer att bidra till attraktivitet, diversitet och målen i Agenda 2030.
”Region Norrbottens mål är en hållbar regional utveckling. Allt vi gör, gör vi med hållbarhet, jämställdhet, jämlikhet och mångfald i fokus. I det arbetet är besöksnäringen både en viktig drivkraft och en inspiration.” Säger Janus Brandin. ”Det kommer att krävas gott samarbete och kloka avvägningar för att nå målen. Region Norrbotten är redo att göra sin del tillsammans med kommuner, organisationer, företag, lokalbefolkning och gäster.”
Ett stort tillsammansarbete väntar
Nu väntar ett stort tillsammansarbete med genomförandet.
”Under de senaste åren har vi bevittnat omdanande förändringar av resmönster och beteenden drivna av en snabb digital utveckling. Även de internationella resenärernas efterfrågan på genuina, småskaliga naturbaserade resmål där lokal kultur och lokala kunskaper är ett nyckelbegrepp.” Säger Johanna Ögren på Swedish Lapland Visitors Board. ”Vi ser fram mot att få komma ut och inspirera, engagera och involvera såväl besöksnäringen som omgivande intressenter samt vårt resmåls besökare.”
Tror besöksnäringen är avgörande för att uppnå visionen
Region Norrbotten har det övergripande regionala utvecklingsansvaret för Norrbotten. Det bygger på regeringens uppdrag att samordna arbetet för en hållbar tillväxt i länet. Baserat på visionen är att Norrbotten ska bli Sveriges mest välkomnande och nytänkande län.
”Vi tror att besöksnäringen och ekosystemet runt besöksnäringen är avgörande för att uppnå denna vision. Nu har vi vår färdplan, och det är dags att börja resan.” Säger Janus Brandin.
”Det finns något spännande i ett arktiskt kulturlandskap som är så lite förändrat, under tusentals år, att andra får en upplevelse av att vara här för första gången. Det säger något om ett hållbart sätt att leva, att ta ansvar för platsen som en resurs för generationers livskvalitet och möjligheter.” Säger Annika Fredriksson. ”Vi som bor här nu var inte först på plats. Och vi ska inte heller vara här sist.”
Fakta om besöksnäringsstrategin
Regionala utvecklingsnämnden har beslutat att fastställa Norrbottens Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030 november 2023. Yttrandet till beslutsförslaget var:
◆ Att fastställa Norrbottens Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030 ger en hållbar, modig och ambitiös färdriktning för besöksnäringens utveckling i Norrbotten med sikte mot år 2030.
◆ Norrbottens Besöksnäringsstrategi har en tydlig koppling till och bidrar till att förverkliga åtgärder inom samtliga prioriterade områden i den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Framför allt inom insatsområdena Smarta, hållbara innovationer och entreprenörskap samt Hög livskvalitet i attraktiva livsmiljöer.
◆ Vidare är Norrbottens Besöksnäringsstrategi vägledande för arbetet som inbegrips i Smart specialiseringsstrategins fokusområde Besöksnäringen. Samt bidrar till attraktivitet som indirekt stärker de övriga fokusområdena inom Smart specialiseringsstrategin.
◆ Norrbottens Besöksnäringsstrategi bidrar tydligt och föredömligt till arbetet med att nå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Det tar hållbarhetsarbete inom regional utveckling till en ny nivå med ett regenerativt angreppssätt.
Läs mer:
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-