-
Swedish Lapland – ny besöksnäringsstrategi siktar på ansvarsfull utveckling
Norrbotten lockar besökare från hela världen. Men hur gör man det bästa av den attraktiviteten, samtidigt som man tar ansvar för livskvaliteten och möjligheterna för de som bor där – nu och i framtiden? Den frågan får ett svar i nya Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030. I den formuleras en utmanande vision: att vara att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål. Färdplanen är framtagen av Swedish Lapland Visitors Board på uppdrag av Region Norrbotten.
”Strategin utgår från ett regenerativt förhållningssätt. Vilket innebär att målet är att besöksnäringen ska bidra med en positiv påverkan på resmålet ur alla hållbarhetsdimensioner.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Visionen – bli världens mest ansvarsfulla arktiska resmål
Den nya strategin är ett sammanvägt resultat av en övergripande scenarioanalys, företagsenkäter, omvärldstrender, utredningar, rapporter, trender i process med lokala, nationella och internationella inspel.
De prioriterade insatserna är kopplade till utvecklingsstrategier i Norrbotten, Sverige, Norden, Arktis, EU och Agenda 2030.
”Visionen att vi ska vara världens mest ansvarsfulla arktiska resmål bygger i sig på ett integrerat och innovativt hållbarhetstänk, där resmålets huvudintressenter tar ansvar och bidrar till den hållbara utvecklingen.” Säger Annika Fredriksson.
Besöksnäringen är en viktig drivkraft och en inspiration
Janus Brandin, Regional utvecklingsdirektör på Region Norrbotten, menar att besöksnäringen på många sätt har nycklarna till ett långsiktigt livskraftigt Norrbotten. Alla kan vara överens om att turism- och besöksnäringen utvecklar samhället.
”Den har gjutit nytt liv i bygder som kämpat med försvunna arbetstillfällen, krympande service och utflyttning. Besöksnäringen attraherar kvinnor och ungdomar – grupper som Norrbotten historiskt har haft svårt att behålla.”
Han tror att den nya besöksnäringsstrategin kommer att bidra till attraktivitet, diversitet och målen i Agenda 2030.
”Region Norrbottens mål är en hållbar regional utveckling. Allt vi gör, gör vi med hållbarhet, jämställdhet, jämlikhet och mångfald i fokus. I det arbetet är besöksnäringen både en viktig drivkraft och en inspiration.” Säger Janus Brandin. ”Det kommer att krävas gott samarbete och kloka avvägningar för att nå målen. Region Norrbotten är redo att göra sin del tillsammans med kommuner, organisationer, företag, lokalbefolkning och gäster.”
Ett stort tillsammansarbete väntar
Nu väntar ett stort tillsammansarbete med genomförandet.
”Under de senaste åren har vi bevittnat omdanande förändringar av resmönster och beteenden drivna av en snabb digital utveckling. Även de internationella resenärernas efterfrågan på genuina, småskaliga naturbaserade resmål där lokal kultur och lokala kunskaper är ett nyckelbegrepp.” Säger Johanna Ögren på Swedish Lapland Visitors Board. ”Vi ser fram mot att få komma ut och inspirera, engagera och involvera såväl besöksnäringen som omgivande intressenter samt vårt resmåls besökare.”
Tror besöksnäringen är avgörande för att uppnå visionen
Region Norrbotten har det övergripande regionala utvecklingsansvaret för Norrbotten. Det bygger på regeringens uppdrag att samordna arbetet för en hållbar tillväxt i länet. Baserat på visionen är att Norrbotten ska bli Sveriges mest välkomnande och nytänkande län.
”Vi tror att besöksnäringen och ekosystemet runt besöksnäringen är avgörande för att uppnå denna vision. Nu har vi vår färdplan, och det är dags att börja resan.” Säger Janus Brandin.
”Det finns något spännande i ett arktiskt kulturlandskap som är så lite förändrat, under tusentals år, att andra får en upplevelse av att vara här för första gången. Det säger något om ett hållbart sätt att leva, att ta ansvar för platsen som en resurs för generationers livskvalitet och möjligheter.” Säger Annika Fredriksson. ”Vi som bor här nu var inte först på plats. Och vi ska inte heller vara här sist.”
Fakta om besöksnäringsstrategin
Regionala utvecklingsnämnden har beslutat att fastställa Norrbottens Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030 november 2023. Yttrandet till beslutsförslaget var:
◆ Att fastställa Norrbottens Besöksnäringsstrategi – Strategisk färdplan mot 2030 ger en hållbar, modig och ambitiös färdriktning för besöksnäringens utveckling i Norrbotten med sikte mot år 2030.
◆ Norrbottens Besöksnäringsstrategi har en tydlig koppling till och bidrar till att förverkliga åtgärder inom samtliga prioriterade områden i den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Framför allt inom insatsområdena Smarta, hållbara innovationer och entreprenörskap samt Hög livskvalitet i attraktiva livsmiljöer.
◆ Vidare är Norrbottens Besöksnäringsstrategi vägledande för arbetet som inbegrips i Smart specialiseringsstrategins fokusområde Besöksnäringen. Samt bidrar till attraktivitet som indirekt stärker de övriga fokusområdena inom Smart specialiseringsstrategin.
◆ Norrbottens Besöksnäringsstrategi bidrar tydligt och föredömligt till arbetet med att nå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Det tar hållbarhetsarbete inom regional utveckling till en ny nivå med ett regenerativt angreppssätt.
Läs mer:
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-