-
Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
I veckan anordnades det internationella säljeventet Swedish Workshop i Falun. Under två intensiva dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring för att knyta nya kontakter – och framför allt generera affärer.
Det bjöds på speeddejting, visningsresor och folkdräkter. Den röda tråden var den lockande essensen av Dalarna, vilken tog sig både traditionell och modern form.
En större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer
Visit Sweden i samarbete med Visit Dalarna stod som värdar när 62 internationella researrangörer och 66 svenska regioner och företag anlände till Falun för Swedish Workshop den 18–19 maj. Efter 1030 bokade möten och ett intensivt deltagarprogram sammanfattar nöjda arrangörer två intensiva dagar.
“Flera deltagare sa att de haft den bästa Swedish Workshop någonsin. För vår del har det varit enormt många och bra möjligheter att exponera Dalarna mot utländska researrangörer. Förutom nya kontakter har många också fått med sig en ännu större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer. Nu fortsätter arbetet med uppföljning av alla möten, för att knyta researrangörerna närmare Dalarna och matcha dem med passande aktörer här. De dalaföretag som deltog var också väldigt nöjda och många har fått nya kontakter som de ser kan leda till framtida samarbeten.” Säger Tatjana Summermatter, internationell affärsutvecklare på Visit Dalarna.
Intensiv speeddejting för att maximera tiden till affärsutbyten
Under onsdagen anordnades en kunskapsdag för svenska deltagare. På kvällen anslöt internationella deltagare för invigningen, som hölls på Dalarnas museum. Där bjöds på en traditionell smak av Dalarna, med folkdräkter, spelmän och midsommarinspirerad meny.
Själva workshopen ägde rum i torsdags vid Falu Gruva. Då stod intensiv speeddejting på programmet, för att verkligen ta vara på och maximera tiden till kontakt- och affärsutbyten mellan internationella och svenska deltagare.
Kvällen avslutades på Magasinet i Falun, där det moderna och innovativa Sverige och Dalarna klev fram i både mat, musik och dans.
“Många var överraskade över våra fina miljöer med alla spännande berättelser om människor, traditioner och historien. Hela Världsarvet Falun, Dalarnas museum, Falu Gruva och Magasinet är exempel på platser som verkligen gjorde avtryck. Samtidigt konstaterade deltagare från andra svenska regioner att vi i Dalarna har en stor fördel att ha så många starka svenska ikoner kopplade till oss. De är perfekta språngbrädor att använda i vår kommunikation mot utländska marknader.” Säger Tatjana Summermatter.
Om Swedish Workshop:
Swedish Workshop är en årligt återkommande mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och utländska researrangörer. Syftet är att skapa och utveckla nya kontaktytor och generera affärer. Årets event anordnades i Falun, 18–19 maj. Bakom arrangemanget står Visit Sweden, i år i nära samarbete med Visit Dalarna.
Läs mer om Swedish Workshop här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-