lördag 25 juni 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
    • Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
    • Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
    • Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Swedish Workshop
    2022-05-24 17:02

    Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer

    I veckan anordnades det internationella säljeventet Swedish Workshop i Falun. Under två intensiva dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring för att knyta nya kontakter – och framför allt generera affärer.

    Det bjöds på speeddejting, visningsresor och folkdräkter. Den röda tråden var den lockande essensen av Dalarna, vilken tog sig både traditionell och modern form.

    En större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer

    Visit Sweden i samarbete med Visit Dalarna stod som värdar när 62 internationella researrangörer och 66 svenska regioner och företag anlände till Falun för Swedish Workshop den 18–19 maj. Efter 1030 bokade möten och ett intensivt deltagarprogram sammanfattar nöjda arrangörer två intensiva dagar.

    “Flera deltagare sa att de haft den bästa Swedish Workshop någonsin. För vår del har det varit enormt många och bra möjligheter att exponera Dalarna mot utländska researrangörer. Förutom nya kontakter har många också fått med sig en ännu större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer. Nu fortsätter arbetet med uppföljning av alla möten, för att knyta researrangörerna närmare Dalarna och matcha dem med passande aktörer här. De dalaföretag som deltog var också väldigt nöjda och många har fått nya kontakter som de ser kan leda till framtida samarbeten.” Säger Tatjana Summermatter, internationell affärsutvecklare på Visit Dalarna.

    Intensiv speeddejting för att maximera tiden till affärsutbyten

    Under onsdagen anordnades en kunskapsdag för svenska deltagare. På kvällen anslöt internationella deltagare för invigningen, som hölls på Dalarnas museum. Där bjöds på en traditionell smak av Dalarna, med folkdräkter, spelmän och midsommarinspirerad meny.

    Själva workshopen ägde rum i torsdags vid Falu Gruva. Då stod intensiv speeddejting på programmet, för att verkligen ta vara på och maximera tiden till kontakt- och affärsutbyten mellan internationella och svenska deltagare.

    Kvällen avslutades på Magasinet i Falun, där det moderna och innovativa Sverige och Dalarna klev fram i både mat, musik och dans.

    “Många var överraskade över våra fina miljöer med alla spännande berättelser om människor, traditioner och historien. Hela Världsarvet Falun, Dalarnas museum, Falu Gruva och Magasinet är exempel på platser som verkligen gjorde avtryck. Samtidigt konstaterade deltagare från andra svenska regioner att vi i Dalarna har en stor fördel att ha så många starka svenska ikoner kopplade till oss. De är perfekta språngbrädor att använda i vår kommunikation mot utländska marknader.” Säger Tatjana Summermatter.

    Om Swedish Workshop:

    Swedish Workshop är en årligt återkommande mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och utländska researrangörer. Syftet är att skapa och utveckla nya kontaktytor och generera affärer. Årets event anordnades i Falun, 18–19 maj. Bakom arrangemanget står Visit Sweden, i år i nära samarbete med Visit Dalarna.

    Läs mer om Swedish Workshop här.

    • Text: Visit Dalarna
    • Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
    • Tweet
  • hållbar platsutveckling
    2022-06-23 17:03

    Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

    Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.

  • besöksnäringen
    2022-06-22 17:48

    Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare

    Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.

  • Södra Ädla
    2022-06-22 17:21

    Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation

    Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.

  • Nykvarn
    2022-06-22 16:59

    Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn

    Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.

  • Destination Kalmar
    2022-06-22 16:27

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.

  • Näckrospaddeln
    2022-06-21 18:37

    Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren

    Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.

  • Region Örebro
    2022-06-21 17:54

    Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen

    Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.

  • Winter Wonderland
    2022-06-21 17:24

    Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland

    Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.

  • SHR-Hoteliers Playbook ökar hotellets intäkter
    2022-06-21 08:59

    Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan

    SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna

  • stadskärna
    2022-06-20 17:08

    Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna

    ”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Uppsving för vinterturismen efter pandemin

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Föreläsning om paketreselagen

    • Hur tänker svenska resenärer om sitt resande, maj 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-06-23 17:03

      Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

      Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...

    • 2022-06-20 02:17

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022

      Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...

    • 2022-06-16 08:10

      Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september

      Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...

    • 2022-06-16 14:48

      Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning

      Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkni...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet