-
Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
I veckan anordnades det internationella säljeventet Swedish Workshop i Falun. Under två intensiva dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring för att knyta nya kontakter – och framför allt generera affärer.
Det bjöds på speeddejting, visningsresor och folkdräkter. Den röda tråden var den lockande essensen av Dalarna, vilken tog sig både traditionell och modern form.
En större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer
Visit Sweden i samarbete med Visit Dalarna stod som värdar när 62 internationella researrangörer och 66 svenska regioner och företag anlände till Falun för Swedish Workshop den 18–19 maj. Efter 1030 bokade möten och ett intensivt deltagarprogram sammanfattar nöjda arrangörer två intensiva dagar.
“Flera deltagare sa att de haft den bästa Swedish Workshop någonsin. För vår del har det varit enormt många och bra möjligheter att exponera Dalarna mot utländska researrangörer. Förutom nya kontakter har många också fått med sig en ännu större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer. Nu fortsätter arbetet med uppföljning av alla möten, för att knyta researrangörerna närmare Dalarna och matcha dem med passande aktörer här. De dalaföretag som deltog var också väldigt nöjda och många har fått nya kontakter som de ser kan leda till framtida samarbeten.” Säger Tatjana Summermatter, internationell affärsutvecklare på Visit Dalarna.
Intensiv speeddejting för att maximera tiden till affärsutbyten
Under onsdagen anordnades en kunskapsdag för svenska deltagare. På kvällen anslöt internationella deltagare för invigningen, som hölls på Dalarnas museum. Där bjöds på en traditionell smak av Dalarna, med folkdräkter, spelmän och midsommarinspirerad meny.
Själva workshopen ägde rum i torsdags vid Falu Gruva. Då stod intensiv speeddejting på programmet, för att verkligen ta vara på och maximera tiden till kontakt- och affärsutbyten mellan internationella och svenska deltagare.
Kvällen avslutades på Magasinet i Falun, där det moderna och innovativa Sverige och Dalarna klev fram i både mat, musik och dans.
“Många var överraskade över våra fina miljöer med alla spännande berättelser om människor, traditioner och historien. Hela Världsarvet Falun, Dalarnas museum, Falu Gruva och Magasinet är exempel på platser som verkligen gjorde avtryck. Samtidigt konstaterade deltagare från andra svenska regioner att vi i Dalarna har en stor fördel att ha så många starka svenska ikoner kopplade till oss. De är perfekta språngbrädor att använda i vår kommunikation mot utländska marknader.” Säger Tatjana Summermatter.
Om Swedish Workshop:
Swedish Workshop är en årligt återkommande mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och utländska researrangörer. Syftet är att skapa och utveckla nya kontaktytor och generera affärer. Årets event anordnades i Falun, 18–19 maj. Bakom arrangemanget står Visit Sweden, i år i nära samarbete med Visit Dalarna.
Läs mer om Swedish Workshop här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-