-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Du kan tävla med insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet, öka stolthet samt genererat invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. I år har tävlingen en ny kategori för kvarter och stadsdelar.
Läs mer om Placebrander på Turismnytt här.
Om priset Placebrander of the Year
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013. Det premierar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet och generera invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet – platsutveckling eller platsmarknadsföring, eller både och.
Bland de tidigare vinnarna finns såväl det privata näringslivet som offentliga och ideella aktörer representerat.
Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 15 mars 2024. Finalisterna offentliggörs under april 2024 och vinnaren offentliggörs på Placebranders Day den 19 september 2024.
Kriterier för tävlingsbidrag
◆ Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att stärka en plats attraktivitet. Så att människor och organisationer vill vara en del av platsen.
◆ Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft.
◆ Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär. Du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2020-talet.
◆ Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Tävlingskategorier:
1. Kommun/region/destination
2. Kvarter/stadsdel/fastighetJuryn som bedömer Placebrander of the Year
Charlotta Mellander
Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam. Charlotta har varit en del av juryn sedan start 2013.Lena Allerstam
Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige.Per Schlingmann
Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.Oana Mihaescu
Forskningschef på Handelns forskningsinstitut. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet.Ytterligare 2 jurymedlemmar släpps inom kort.
Läs mer om Placebrander of the Year och skicka in ditt tävlingsbidrag här.
- Text: Placebrander
- Foto: Placebrander
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-