-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Du kan tävla med insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet, öka stolthet samt genererat invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. I år har tävlingen en ny kategori för kvarter och stadsdelar.
Läs mer om Placebrander på Turismnytt här.
Om priset Placebrander of the Year
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013. Det premierar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet och generera invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet – platsutveckling eller platsmarknadsföring, eller både och.
Bland de tidigare vinnarna finns såväl det privata näringslivet som offentliga och ideella aktörer representerat.
Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 15 mars 2024. Finalisterna offentliggörs under april 2024 och vinnaren offentliggörs på Placebranders Day den 19 september 2024.
Kriterier för tävlingsbidrag
◆ Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att stärka en plats attraktivitet. Så att människor och organisationer vill vara en del av platsen.
◆ Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft.
◆ Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär. Du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2020-talet.
◆ Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Tävlingskategorier:
1. Kommun/region/destination
2. Kvarter/stadsdel/fastighetJuryn som bedömer Placebrander of the Year
Charlotta Mellander
Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam. Charlotta har varit en del av juryn sedan start 2013.Lena Allerstam
Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige.Per Schlingmann
Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.Oana Mihaescu
Forskningschef på Handelns forskningsinstitut. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet.Ytterligare 2 jurymedlemmar släpps inom kort.
Läs mer om Placebrander of the Year och skicka in ditt tävlingsbidrag här.
- Text: Placebrander
- Foto: Placebrander
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-