-
Tillväxtverket ger stöd till Stockholms skärgårds arbete
Tillsammans med de största boendeanläggningarna på öarna i Stockholms skärgård startar samarbetsprojektet Stockholm Archipelago ett nytt arbete med stöd av Tillväxtverket.
Skärgården ska produktutveckla för en total budget om 2,5 miljoner. Fokus ligger på att utveckla hållbara och attraktiva naturupplevelser i Stockholm skärgårds unika vattenlandskap i det som är världens största arkipelag.
“Stockholms skärgård är en väldigt viktig del av Stockholm som besöksdestination. Den unika naturen och livsstilen som skärgårdsmiljön skapar har stor potential för hållbar produktutveckling, vilket gynnar både skärgårdsborna och besökarna.” Säger Caroline Strand, VD på Visit Stockholm.
Behöver arbeta tillsammans
Produktutveckling skapar ökad affärsmässig kompetens i besöksnäringsföretagen och ökar förutsättningar för en vital och aktiv skärgård. Vilket är viktigt för att klara omställningen till följd av pandemin.
Därtill stärks kunskap och tillit genom samverkan mellan de deltagande företagen i destinationen. Det krävs för att motsvara nya resmönster och beteenden, enligt projektansökan.
“Vi behöver arbeta tillsammans för att få fram fler bokningsbara hållbara naturupplevelser. Nu måste vi fokusera på att göra det lättare och mer hållbart att ta del av Stockholms skärgårds fantastiska natur året runt.” Säger Stockholm Archipelago företagsrepresentant Daniel Rudberg.
Vattenlandskapet i fokus
Intressesegmentet ”nature tribe” är ett medvetet gemensamt val av målgrupp för besöksnäringsföretagen och destinationen. Kravet på hållbarhet är viktigt för målgruppen och genomsyrar projektet.
Därför ska produkterna bidra till destinationen som en hållbar naturturismdestination i sin helhet med vattenlandskapet i fokus.
“Det ska bli fantastiskt att få arbeta tillsammans med näringen för att skapa hållbara attraktiva erbjudanden för besökare som månar om vår unika natur. Genom att utveckla produkterna tillsammans skapar vi även en tydligare och mer hållbar destination.” Säger Marie Östblom, projektledare för Stockholm Archipelago.
Fakta:
♦ Det beviljade anslaget kommer från Tillväxtverket utlysning ”Utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer” med en total summa på 15 miljoner. 17 ansökningar är beviljade av totalt 40 inkomna ansökningar.
♦ Projektet sträcker sig över ett år och ska genomföras under 2021-2022 med en total budget på 2,5 miljoner.
♦ De företag som medverkar är Lotstornet Logi & Restaurang Svedtiljas Landsort, Nåttarö Gård & Resort, Utö Värdshus, Sandhamns Seglarhotell, Lidö Värdshus, Finnhamns Arkipelag, Grinda Wärdshus och transportsföretaget Öppet Hav. Projektet kommer att involvera många fler företag i skärgården eftersom det är produkterna som är i fokus, inte företagen.
♦ Stockholm Archipelago är ett samverkansprojekt kring skärgårdsutveckling med besöksnäringen i fokus. Parterna är Nynäshamn-, Haninge-, Värmdö-, Nacka-, Vaxholm-, Österåker-, Norrtälje kommun, Visit Stockholm, Skärgårdsstiftelsen och Region Stockholm.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-