-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden sträcker sig över hela Skåne och erbjuder en rad olika vandringsupplevelser. Från kustnära promenader till skogar och slättlandskap.
Med sina över 160 mil uppdelade på flera delleder är Skåneleden en pärla för friluftsälskare. Den nya etappen, SL7, adderar ytterligare en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad. Den invigs den 26 oktober.
”Ännu en sträckning av Skåneleden ger både trelleborgarna och våra besökare ännu fler anledningar att komma ut och njuta av vår säregna natur.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg. ”Samtidigt stärker vi besöksnäringens förutsättningar att göra fler affärer tack vare ökad turism och kommuninvånarnas aktiva friluftsliv.”
Ett fantastiskt samarbete mellan olika aktörer
Efter omfattande planering och förberedelser påbörjades det fysiska arbetet i september för att etablera ännu en sträckning av Skåneleden. Denna tredje led i Trelleborgs kommun innebär inte bara säregna naturupplevelser. Utan även en möjlighet för både invånare och besökare att enkelt ta del av Skånes varierade landskap – från kusten till slättens öppna vidder.
Den nya etappen är resultatet av ett initiativ från Visit Trelleborg, i samverkan med fastighetsägare, Region Skåne och kommunens förvaltningar. Tack vare ett starkt samarbete mellan olika aktörer kan destinationen nu erbjuda vandrare en sträcka med hög tillgänglighet, goda kommunikationsmöjligheter och närhet till uppskattade servicefunktioner längs leden.
”Det har varit oerhört givande att arbeta med denna nya etapp. Vi har haft ett fantastiskt samarbete både inom kommunen och med våra grannkommuner Skurup och Ystad samt Region Skåne och Stiftelsen Skånska Landskap. Många fastighetsägare känner sig dessutom hedrade över att få dela med sig av sin vackra livsmiljö till andra. Med denna sträckning täcker vi dessutom in en tidigare vit fläck på Skåneledskartan, vilket vi är väldigt stolta över.” Säger Cecilia Larsson, destinationsutvecklare på Visit Trelleborg.
Här kan ni läsa mer om Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg & Trelleborgs kommun
- Foto: Katie Wood/Visit Trelleborg
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-