-
Trelleborg kan redan fira ett turismrekord för året 2022
I samband med att den officiella inkvarteringsstatistiken för augusti redovisats står det nu klart att boendeanläggningarna i Trelleborg redan kan kalla 2022 för ett rekordår. Det totala antalet gästnätter till och med augusti månad slår nämligen det tidigare rekordet för hela 2021.
Fantastiskt betyg för destinationen och företagare
Turismåret 2021 var ett historiskt starkt år och slog toppnoteringen från 2017 med 5,8%. När företagen nu redan i augusti sopar golvet med fjolårets resultat är det inget annat än sensationellt.
Antalet gästnätter efter årets första åtta månader är 3,1 % fler än hela 2021 samlat. I faktiska siffror innebär det 136 883 gästnätter 2022 jämfört med 132 759 gästnätter 2021.
“Vilket fantastiskt betyg för destinationen och dess utbud, men framför allt våra kreativa företagare som lyckas konvertera en ökad efterfrågan till faktiska affärer.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
En starkare försäsong
Då destinationen aktivt arbetar med att besöksnäringen som bransch ska ha goda förutsättningar att bedriva hållbart företagande året om, är det extra glädjande att det också är vårmånaderna som ökar markant. Perioden mars – maj redovisar 20,1% fler gästnätter än tidigare högstnotering från 2017.
“Vi har ställt om helt och hållet när det gäller när, var och hur vi marknadsför Sydkusten och dess utbud. Och här särskilt fokuserat våra insatser mot att tydligare lyfta reseanledningar utanför vår huvudsäsong. Vi är glada för att det redan ger resultat vilket bådar gott för säsongsmässigt hållbara besöksflöden framöver.” Konstaterar Maarja Edman.
Rekordmånga utländska gästnätter
I samband med att bränslepriserna i Sverige började stiga fanns det viss farhåga att de för destinationen så viktiga utländska besökare skulle utebli, men den visade sig vara obefogad.
Destination redovisar i stället rekordmånga utländska gästnätter där resultat för 2022 hittills överträffar 2017 års samlade resultat med 36,0%. Här utmärker sig särskilt den tyska marknaden som ökar med anmärkningsvärda 115,6% mot 2017 års helårsdata.
“När vi har tagit pulsen hos våra utländska besökare tycks bränslepriserna snarare ha gynnat oss. Man är fortfarande sugen på en Sverige-upplevelse, men tar sig kanske inte lika långt upp i landet som tidigare. Jämför vi vårt resultat med övriga Skåne har vi också tagit större marknadsandelar när det gäller just Tyskland vilket är ett gott betyg för den strategiska bearbetningen vi gör just här.” Säger Maarja Edman.
Uppstickardestination
I fler och fler sammanhang kallas Sydkusten och Trelleborg för uppstickardestinationen som syns allt mer och dessutom i många nya sammanhang. Något som Maarja Edman inte tycks ha något emot.
“Självklart inte! Det är precis så vi och företagen känner oss. Destinationen som både vill och kan mer och som siktar mot långsiktigt varaktig utveckling som kommer företagen, besökarna och lokalsamhället till gagn. Då bidrar turism på allvar till hållbar samhällsutveckling.”
Fakta om inkvarteringsstatistiken
Inkvarteringsstatistiken kommer från SCB och Tillväxtverket. Den beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping.
Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-