-
Trelleborg kan redan fira ett turismrekord för året 2022
I samband med att den officiella inkvarteringsstatistiken för augusti redovisats står det nu klart att boendeanläggningarna i Trelleborg redan kan kalla 2022 för ett rekordår. Det totala antalet gästnätter till och med augusti månad slår nämligen det tidigare rekordet för hela 2021.
Fantastiskt betyg för destinationen och företagare
Turismåret 2021 var ett historiskt starkt år och slog toppnoteringen från 2017 med 5,8%. När företagen nu redan i augusti sopar golvet med fjolårets resultat är det inget annat än sensationellt.
Antalet gästnätter efter årets första åtta månader är 3,1 % fler än hela 2021 samlat. I faktiska siffror innebär det 136 883 gästnätter 2022 jämfört med 132 759 gästnätter 2021.
“Vilket fantastiskt betyg för destinationen och dess utbud, men framför allt våra kreativa företagare som lyckas konvertera en ökad efterfrågan till faktiska affärer.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
En starkare försäsong
Då destinationen aktivt arbetar med att besöksnäringen som bransch ska ha goda förutsättningar att bedriva hållbart företagande året om, är det extra glädjande att det också är vårmånaderna som ökar markant. Perioden mars – maj redovisar 20,1% fler gästnätter än tidigare högstnotering från 2017.
“Vi har ställt om helt och hållet när det gäller när, var och hur vi marknadsför Sydkusten och dess utbud. Och här särskilt fokuserat våra insatser mot att tydligare lyfta reseanledningar utanför vår huvudsäsong. Vi är glada för att det redan ger resultat vilket bådar gott för säsongsmässigt hållbara besöksflöden framöver.” Konstaterar Maarja Edman.
Rekordmånga utländska gästnätter
I samband med att bränslepriserna i Sverige började stiga fanns det viss farhåga att de för destinationen så viktiga utländska besökare skulle utebli, men den visade sig vara obefogad.
Destination redovisar i stället rekordmånga utländska gästnätter där resultat för 2022 hittills överträffar 2017 års samlade resultat med 36,0%. Här utmärker sig särskilt den tyska marknaden som ökar med anmärkningsvärda 115,6% mot 2017 års helårsdata.
“När vi har tagit pulsen hos våra utländska besökare tycks bränslepriserna snarare ha gynnat oss. Man är fortfarande sugen på en Sverige-upplevelse, men tar sig kanske inte lika långt upp i landet som tidigare. Jämför vi vårt resultat med övriga Skåne har vi också tagit större marknadsandelar när det gäller just Tyskland vilket är ett gott betyg för den strategiska bearbetningen vi gör just här.” Säger Maarja Edman.
Uppstickardestination
I fler och fler sammanhang kallas Sydkusten och Trelleborg för uppstickardestinationen som syns allt mer och dessutom i många nya sammanhang. Något som Maarja Edman inte tycks ha något emot.
“Självklart inte! Det är precis så vi och företagen känner oss. Destinationen som både vill och kan mer och som siktar mot långsiktigt varaktig utveckling som kommer företagen, besökarna och lokalsamhället till gagn. Då bidrar turism på allvar till hållbar samhällsutveckling.”
Fakta om inkvarteringsstatistiken
Inkvarteringsstatistiken kommer från SCB och Tillväxtverket. Den beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping.
Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-